لب کلام هنرمندان در گفتوگوهای هفته 65
در انتظار افزایش ظرفیت تئاتر
ایران تئاتر- عباس عبدالعلیزاده: طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره آمار واکسیناسیون کرونا در کشور تا امروز بیش از ۴۷ میلیون و ۶۰۸ هزار نفر دز دوم واکسن را دریافت کردهاند.
با وجود اینکه این تعداد کمتر از 60 درصد کل جمعیت را شامل میشود دراین شرایط حال عمومی جامعه رو به بهبود است و ظرفیت سینماها و تئاتر کشور به تدریج به شرایط قبل از شیوع کرونا نزدیک می شود و امیدواریم با استقبال بیشتر نسبت به واکسیناسیون اوضاع بهتر شود. از هفته گذشته انتشار گفت و گو با موضوع هنرهای نمایشی در رسانه ها رو به افزایش است و روز به روز بر تعداد اجراها افزوده میشود.
هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارشهای روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی از فرهاد قائمیان درباره جشنواره چتر زندگی؛ قاسم اسماعیلی دهکردی؛ ملیکا رضی؛ کارگردان«مجلس شبیه لیر بیچاره»؛ لیلی عاج کارگردان بابا آدم ؛علی طربی کارگردان شهرآشوب؛ کوروش زارعی کارگردان رقص پرچم ؛ سیاوش ستاری درباره خیمه شب بازی؛ لاله تقیان پیرامون اهمیت پژوهش در حوزه نمایش های ایرانی ؛ مرتضی درویش کارگردان «پیکنیک در میدان جنگ»؛ سعید اسدی درباره پروژۀ «نخل سرخ» در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاریها و سایتها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آوردهایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخشهای گفت و گوها قرار بگیرد.
مجید رجبی معمار: تصمیمگیری برای استفاده از ظرفیت ۱۰۰ درصدی
مجید رجبی معمار رئیس تماشاخانه ایرانشهر معتقد است تئاتر نیز به مانند سینما باید از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالنهای خود بهرهمند شود و در این بین مسئولان تئاتری باید سریعتر تصمیمگیری کنند.
لب کلام
با توجه به شرایط مجموعاً مناسبی که به دلیل افزایش میزان واکسیناسیون به این نتیجه برسند که از ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالنهای سینما استفاده کنند.
متأسفانه تصمیمگیری در حوزه تئاتر و هنر نمایش خیلی کند بوده و اگر تصمیمی هم گرفته میشود غیررسمی اعلام میشود.
خیلی کند و دیر تصمیم گرفته میشود و خیلی مشخص و جدی تصمیم را اعلام و ابلاغ نمیکنند.
الان انتظار داریم که مسئولان تئاتر نیز خیلی سریع تصمیمگیری کنند.
باید این اجازه را بدهند که سالنهای تئاتر هم از ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود استفاده کنند.
سعید بادینی: روایت «حاج قاسم» از «حاج قاسم»
سعید بادینی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «ژنرال» که در قالب برنامههای «کاروان هنری روایت حبیب» برای مردم ۱۰ استان کشورمان نمایش داده میشود، درباره تولید این نمایش گفت: ۴ ماه تحقیقاتی درباره زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی داشتیم، من در آن زمان با چند نفر از همرزمان این شهید بزرگوار صحبت کردم و ۱۰ یا ۱۱ جلد کتاب خواندم تا بتوانم ۴۰ سال از زندگی حاج قاسم را در ۳۵ دقیقه نشان دهم و روایت کنم. این یک کار دلی بود.
لب کلام
من پیش از شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز ارادت خاصی به او داشتم.
تا به امروز فکر میکنم بیست و شش یا بیست و هفتمین دفعهای است که نمایش ژنرال را در سطح کشورمان روی صحنه میبریم.
از نظر من حاج قاسم از جنس مردم بود و هیچ وقت از چیزی ممانعت نمیکرد.
او اعتقاد داشت استفاده از زبان تند در امر به معروف و نهی از منکر موجب میشود که عملکردمان نتیجه معکوس داشته باشد.
ما اهل سیستان و بلوچستان هستیم و شهید شاخصمان حاج قاسم میرحسینی است.
من با خواندن درباره این دو قاسم واقعاً حیرتزده میشوم و صمیمیت آن دو با همدیگر واقعاً برای من جالب و جذاب بود.
بهناز زحمتکش: تئاتر خیابانی زمینهسازگفتگوی عمومی شد
نمایش خیابانی«بی سر و زمین» که به تازگی در پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی جوایز متعددی کسب کرده، حاصل کار هنرمند یزدی است که تلاش دارد با این اثر، رنج هجرت را به نمایش بگذارد.بهناز زحمتکش با نمایش «بی سر و زمین» با پرداختن به موضوع مهاجرت افغانستانیها به ایران در پی اشغال افغانستان از سوی طالبان به عنوان تنها اثر از سه اثر راه یافته از هنرمندان یزدی به مرحله نهایی جشنواره چتر زندگی از بین ۱۶ اثر ارسالی در این جشنواره خوش درخشید و مقامهای متعددی کسب کرد.
لب کلام
این اثر با الهام از اساطیر فارسی، به روایت مصائب زنی افغان میپردازد.
او در ازای گذشتن از حق مادری خود، رنج آوارگی و غربت را به جان خریده و او را به ایران آورده است.
اگر تئاتر خیابانی در جایگاه خود اجرا شود میتواند زمینه ساز گفتگوی عمومی شده و به شکل گیری توافق جمعی کمک کند.
بیان معضلات و مشقتهای مهاجران که در تمام دنیا وجود دارد، هدف اصلی من از ساخت این اثر بود.
مرتضی برزگرزادگان: به برگزیدگان آیینیوسنتی اجرای عمومی بدهید
مرتضی برزگرزادگان کارگردان نمایش «توراندخت» از آثار پذیرفتهشده در بخش اجراهای صحنهای بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی بر لزوم حمایت از اجرای عمومی آثار برتر به اجرا درآمده در جشنواره تأکید کرد.
لب کلام
شاهدخت خاقان چین و وزیر او برای تصاحب کشورهای قاره آسیا یک بازی به راه انداختهاند.
بعد از باخت طی مناظرهای سر شاهزاده را میزنند و کشورش را تصاحب میکنند.
تا اینکه شاهزاده ایران به همراه سیاه به آنجا میروند و این ماجرا تغییر میکند.
امید است جشنواره بتواند چنین فرصتی را برای گروههای نمایشی فراهم آورد تا علاوه بر اجرا در جشنواره، بتوانند در زمان دیگری نیز به صحنه آمده و در میان مردم باشند.
گفت و گوها از مهر
پدرام بناها: دست به کار ساخت نمایش بعدی
پدرام بناها که با اجرای نمایش «تروما: یک روز» اولین تجربه کارگردانی خود را به انجام میرساند، میگوید این تجربه آنچنان برایش خوشایند بوده که دست به کار ساخت نمایش بعدی هم شده است.
لب کلام
سبک کار ما سورئال است.
داستان نمایشمان در کشوری فرضی میگذرد و درباره کارکتری است به نام «آونگ» که آهنگساز است.
این نمایش اولین تجربه کارگردانیام در تئاتر است که بسیار هم تجربه خوبی است و همه چیز برایم تازگی دارد.
دو سه سال پیش این نمایشنامه را نوشتم که در این مدت خاک میخورد .
ایسنا
جواد انصافی: با سیاهبازی پاستوریزه هم میتوان مردم را خنداند
جواد انصافی، بازیگر نمایش «رختشورشاه» گفت: این نمایش سیاهبازی فاقد شوخیهای رکیک است، یعنی میتوانیم پاستوریزه هم مردم را بخندانیم و در عین حال با مردم ارتباط برقرار کنیم و حرفمان را به آنها بزنیم.
لب کلام
داستان نمایش به دوران احمدشاه باز میگردد و در یک رختشویخانه اتفاق میافتد.
اولین ویژگی این نمایش همین محل وقوع داستان است.
تا به حال در نمایش سیاهبازی چنین چیزی را نداشتهایم. توجه کنید رختشویخانه مکان خاصی است. آدمهایی آنجا هستند که هم وضعیت مالیشان درست نیست و هم توانمندی دارند که خیلی کارها را بکنند.
این خیلی مهم است که یک سری زن که توانمندیهایی دارند و در ضمن از نظر جسمی و روحی قوی هم هستند را در محیط کارشان میبینیم.
احمدشاه هم به این مکان پناهنده میشود و اتفاقات تماماً در رختشویخانه میافتد. مکان جالبی است.
حسن نمایشهای زنانه به این است که همهشان کوتاه هستند.
دو کتاب دارم که من و همسرم (فروغ یزدان) نوشتیم.
در یکی ۷۰ نمایش و در دیگری ۷۲ نمایش زنانه آمده است.
همه چیز در این گونه نمایش ایرانی میتواند ساده باشد.
المانها و دکور و لباس میتواند به سادهترین شکل باشد ولی مردم آن را میفهمند و مفهوم آن را درک میکنند.
فارس
نصرالله قادری: ماندگاری قهرمانی چون سردار سلیمانی نیازمند فعالیت بنیادی است
نصرالله قادری، کارگردان و مدرس دانشگاه گفت: برای ادامه یافتن جشنواره تئاتر سردار آسمانی باید از کارهای تبلیغاتی و شعاری دوری کنیم و برای ماندگاری یک قهرمان اسطورهای نباید متوسل به پروپاگاندا شویم.
جمله مشهوری است که میگوید هیچ اندیشهای در تاریخ باقی نمیماند جز اینکه با هنر عجین شود.
اعجاز هنر در آخرین کتاب آسمانی خداوند دیده میشود.
اساطیر و قهرمانان برای ماندگاری، از طریق ادبیات و هنر تئاتر با نگاه درست و با رعایت فن و تکنیک، نه تنها برای جامعه خود که برای جوامع و کشورهای دیگر و کل تاریخ ماندگار کردند.
مهمترین رکن در جهان تئاتر، پژوهش و بعد درام بوده، در نتیجه نخست هنر و سپس نظریه حائزاهمیت است.
ادبیات مقاومت، دفاع و جنگ، نیاز به تبیین پژوهشی دارد و این نخستین الزام است.
دوم اینکه هیچ تئاتری در دنیا نمیشناسم که با یک درام ضعیف بتواند حتی کار متوسط ارائه دهد.
اشکان دلاوری: داستانی واقعی از زیستن در زمانه کرونا
اشکان دلاوی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما در گفتوگو با هنرآنلاین درباره نقشی که در این نمایش ایفا میکند و جذابیت شخصیتی که آن را بازی میکند، گفت: من ایفاگر نقش دکتری در بخش مخصوص بیماران کرونایی در یک بیمارستان هستم. این دکتر در پی اتفاقاتی که در نمایش رخ میدهد بیشتر از دیگر شخصیتهای نمایش دچار دگرگونی میشود و براین اساس این روند برایم بسیار جذاب بود.
لب کلام
ریسک اصلی زمان تمرینات نمایش همزمان با شیوع موج پنجم ویروس کرونا بود.
بازیگران و عوامل نمایش این هراس را مدام در تک تک ما ایجاد میکرد.
روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم هرچند که اکنون این استرس وجود دارد اما شدت آن چندان زیاد نیست.
نمایش داستان مستندی دارد.
کارگردان این نمایش که مدت کمی از فوت او میگذرد در زمان نگارش این اثر مدام به بیمارستانها مراجعه چندین مصاحبه با پرستارها داشته است.
اتفاقات این نمایش در زمان سیر صعود کرونا در یک بیمارستان رخ داده است.
مرحوم ساشا کشوادی هیجان بسیاری برای اجرای این نمایش داشت اما متاسفانه در آستانه آغاز اجراها درگذشت.
هادی آذرنگ: تنهایی کلفتها و نوکران یک خانه اشرافی
هادی آذرنگ، کارگردان نمایش «بازینامه ملی» از آثار پذیرفتهشده در بخش اجراهای صحنهای جشنواره آیینی و سنتی میگوید نباید آموزش و اجرا به جشنواره ختم شود و به منظور توسعه و بسط ایندست نمایشها نیاز است شاهد حمایتهای مادی و معنوی بیشتر از گروههای نمایشی سراسر کشور باشیم.
لب کلام
داستان عدهای از خدمه و کنیزان داخل یک خانه اعیانی را روایت میکند که قرار است میزبان گروهی مطرب باشند.
در این نمایش از شیوههای نمایشی سایه بازی و روحوضی بهره گرفتم.
کلی یکی از مهمترین مشکلات موجود در عرصه نمایشهای آیینی و سنتی به نبود متون منحصر بفرد باز میگردد.
گفت و گوها از هنرآنلاین
امیرحسین انصافی: «حیاط خانه ما» مفاهیم آموزشی را ساده بیان میکند
امیرحسین انصافی بازیگر تئاتر «حیاط خانه ما» معتقد است این نمایش توانسته مفاهیم پیچیده آموزشی را برای مخاطب خردسال در بستر داستانی ساده بیان کند.
لب کلام
نمایشهای خردسال و کودک مدیوم خاصی دارد.
مرکز تولید تئاتر کانون با وسواس و پس از گذراندن مراحل مختلف، اثری را برای صحنه انتخاب میکند.
نگاه وحید خسروی به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر به آموزش خردسالان در بطن داستانی ساده، نگاه ارزشمندی است.
شاهد یک آرامش و آسایش روانی در میان خانوادهها پس از فشارهای روحی اوج کرونا هستیم.
کانون پرورش فکری
مسعود صالحی : آشنایی با عواقب خیانت در یک نمایش
مسعود صالحی کارگردان نمایش «دروغ»، موضوع خیانت در روابط زناشویی را دستمایه موضوع این نمایش قرار داده است.
لب کلام
موضوع این نمایش دروغ در روابط زناشویی است.
زندگی روزمره انسان مملو از دروغهاست و تشخیص دروغ و راست از هم بسیار سخت است.
هر چه سعی میکنیم به دروغمان نزدیکتر شویم کار بیشتر گره میخورد و بحران و فاجعه بیشتر دیده میشود.
سعی کردیم از خیانت در سطح قضیه جدا شویم.
باشگاه خبرنگاران جوان
حمیدرضا معدنکن: تلاش برای احیای مناسک تاریخی ایران
حمیدرضا معدنکن کارگردان نمایش «سعدی سلطان سیاه سو و شون» از آثار پذیرفتهشده در بخش اجراهای صحنهای بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی میگوید و اینکه هرگز نباید به بهانه نوآوری، چهارچوبها را از بین ببریم و مراقب باشیم در هیچ یک از بخشها به اصالت آثار خدشهای وارد نشود.
لب کلام
داستان نمایش درباره دختری به نام بهار بوده که در پی یافتن سعدی است تا مجلس عروسی او را برپا کند.
تلاش کردم تا در روند تولید به نشانهها و قراردادها بپردازم.
ابتدا بنا داشتم تا این اثر بر اساس شیوههای این گونه نمایشی تولید شود و به طور کلی شیوه اجرا برگرفته از هنر تعزیه است.
هرگز نباید به بهانه نوآوری، چهارچوبها را از بین ببریم و مراقب باشیم در هیچ یک از بخشها به اصالت آثار خدشهای وارد نشود.
ایلنا