در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

ادای دین جشنواره‌های استانی به شهدا

در هفته ای که گذشت شاهد ادای احترام جشنواره های استانی به شهدا بودیم. چند جشنواره با حضور در مزار شهدا آغاز شدند و مراسم رونمایی از پوستر را با غبارروبی و عطر افشانی مزار مطهر شهدا برگزار کردند. این رویکرد اقدامی ارزشمند است که به نسل جدید یادآوری می‌کند جایگاه و منزلت شهدای دفاع مقدس بسیار والا است و هرگز فراموش شدنی نیست.

در هفته گذشته ارسال 114 نمایشنامه به جشنواره ملی «شهر خورشید»، افتتاحیه جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی بر مزار شهدای گمنام قوچان، همراه تجدید بیعت با شهیدان آغاز جشنواره تئاتر کرمان، اجرای ۹ نمایش خیابانی همزمان با کنگره شهدا در ایلام، معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، بر مزار شهید سبحانی رونمایی از پوستر جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان، برگزاری جشنواره سراسری تئاتر «سطحه» در گناوه، معرفی هیئت انتخاب جشنواره منطقه ای مشگین شهر، اعلام زمان آغاز دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد کرمانشاه، معرفی هیئت داوران سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان، رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری، اعلام جدول اجراهای جشنواره تئاتر استانی یزد و معرفی برگزیدگان جشنواره استانی قم، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

ارسال 114 نمایشنامه به جشنواره ملی «شهر خورشید» دیر

۱۱۴ نمایشنامه از۷۹ نویسنده و ۱۶ استان کشور به جشنواره رسیده که بیشترین مشارکت را استان‌های تهران و بوشهر به خود اختصاص دادند. جلسه معارفه هیأت داوران و اعلام کاندیداهای این جشنواره در نیمه دوم دی‌ماه انجام و آیین پایانی نیز در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. این جشنواره به همت بخش ادبیات نمایشی گروه تئاتر «پرپروک» و مؤسسه «آفرینگان آوای صحنه»،انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر و بندر دیر با مشارکت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر برگزار می‌شود.

 

افتتاحیه جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی بر مزار شهدای گمنام قوچان

سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی، دوشنبه هشتم آذر ماه با غبار روبی مزار شهدای گمنام و اجرای نمایش غریبستان در قوچان به کار نمود. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی مدیران استانی، مسئولین شهرستان قوچان، هنرمندان انجمن های فرهنگی و هنری و پیشکسوتان نمایش استان حضور داشتند. ۳۵ اثر جهت شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده بودند. بعد از بازبینی آثار، ۱۵ نمایش شامل ۸ نمایش از شهرستان ها و ۷ نمایش از مشهد به جشنواره راه پیدا کردند که به مدت ۶ روز به رقابت می پردازند. نکته مهم جشنواره امسال اجرای نمایش ها در خود شهرستان صاحب اثر و مراسم افتتاحیه در شهرستان قوچان و اختتامیه در شهرستان تربت حیدریه است. همچنین حضور جوانان در آثار، از دیگر ویژگی آن بود. در انتهای مراسم افتتاحیه مزار ۵ شهید گمنام در پارک نشاط قوچان با گلاب شستشو شد و حاضرین با اهدای گل بر مزارشان با آنها، تجدید پیمان نمودند.

 

 

همراه تجدید بیعت با شهیدان آغاز جشنواره تئاتر کرمان

با حضور جمعی از هنرمندان در گلزار شهدا ،قرائت فاتحه و اهدای دسته گل به مقام شامخ شهدا به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سی و سومین جشنواره تئاتر استان کرمان رسما کار خود را آغاز کرد. با حضور محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،معاونین، مدیران بخش‌های مختلف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان،جمعی از هنرمندان،اهالی نمایش استان،ستاد اجرایی جشنواره،با حضور در گلزار شهدا،قرائت فاتحه و اهدای دسته گل به مقام شامخ شهدا به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی،سی و سومین جشنواره تئاتر استان کرمان آغاز شد. این جشنواره به مدت سه روز و با نمایش آثار راه یافته به مرحله نهایی ادامه خواهد داشت و در نهایت روز جمعه ۱۴ آذر ماه با اجرای مراسم اختتامیه در شهرستان سیرجان و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

 

اجرای ۹ نمایش خیابانی همزمان با کنگره شهدا در ایلام

۱۲ اثر نمایشی با موضوع دفاع مقدس و در راستای کنگره به دبیرخانه ارسال و پس از بررسی آثار دریافتی در نهایت ۹ اثر تایید شده است که بخشی از این نمایش ها نیز تاکنون اجرا شده اند. این نمایش‌های خیابانی توسط هنرمندان استان در مناطق پرتردد و معابر عمومی اجرا و در خلال برگزاری اجلاس کنگره ۳ هزار شهید استان نیز تئاتر ویژه کنگره اجرا می‌شود. کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام یک رویداد عظیم و مهم و پیام‌آور فرهنگ غنی ایثار و شهادت است که همه مردم و مسوولان استان در برگزاری باشکوه آن سهیم هستند.  یکی دیگر از برنامه‌های در حال اجرا و مرتبط با کنگره،توزیع و اهدای ۱۰۰ هزار نسخه کتاب با موضوعات مختلف بین دانش‌آموزان ساکن مناطق محروم و کم‌برخوردار با نام و یاد شهدا تا پایان سال جاری است. کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام چهارم تا ۱۱ آذرماه برگزار می‌شود.

 

معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد

آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد با حضور هنرمندان، معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیرعامل شرکت مخابرات استان در هتل المپیک یاسوج برگزار و آرا  هیأت داوران سی و سومین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد متشکل از رضا گشتاسب، بهزاد آقاجمالی و سید محسن حسن زاده پس از مشاهده 10 اثر حاضر در جشنواره اعلام شد و بدون اولویت، دو نمایش «خوابنامه ملیجکان» از گچساران و نمایش «تو را از من گرفتی» از لیکک را را به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی کردند.

 

بر مزار شهید سبحانی رونمایی از پوستر جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان

در مراسمی خاص و با حضور ناصر چنانی معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، سعید نگراوی دبیر جشنواره، عبدالحسین جلالی اصل رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشت آزادگان، سیدمحمدعلی موسوی، سیدعلی موسوی و هادی الجروف از پیشکسوتان و فعالان تئاتر عربی خوزستان، رضا حویزاوی رئیس انجمن هنرهای نمایشی سوسنگرد و مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر السلام، سیدرضا خرسانی دبیر اجرایی جشنواره، سعید هویزاوی مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشت آزادگان روز پنج شنبه 11 آذرماه 1400 در محل یادمان شهید محمدرضا سبحانی اولین شهید نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس شهرستان سوسنگرد از پوستر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی السلام خوزستان رونمایی شد. پوستر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی سلام خوزستان توسط رسول حق جو گرفیست و طراح نام آشنای خوزستان طراحی شده است. هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی سلام خوزستان به دبیری سعید نگراوی در سه بخش مسابقه نمایشنامه نویسی، مسابقه تئاتر صحنه ای ایران و مسابقه تئاتر صحنه ای بین الملل نیمه آذرماه 1400 برگزار می شود.

 

برگزاری جشنواره سراسری تئاتر «سطحه» در گناوه

با توافق شورای راهبردی تئاتر شهرستان گناوه جشنواره سراسری تئاتر «سطحه» برگزار می‌شود. نشست شورای راهبردی تئاتر شهرستان گناوه با هدف هم‌اندیشی و تبیین سیاست‌های جدید در راستای ارتقا هنر تئاتر و باحضور رییس انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار شد. در این نشست اعضا شورا به اتفاق آرا با برگزاری جشنواره تئاتر «سطحه» موافقت کردند. بازتاب برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه استانی گناوه در ادوار گذشته نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و با ارائه راهکارها و پیشنهادات متعدد در مورد چگونگی برگزاری آن در آینده تصمیم‌گیری شد. همچنین اعضا شورای راهبردی در فضایی مناسب دغدغه‌ها و نظرات خود را با جهانشیر یاراحمدی مطرح کردند.

 

معرفی هیئت انتخاب جشنواره منطقه ای مشگین شهر

دبیر ششمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهربا صدور ابلاغی، پرویزصابری، علی دانش وعلی ملکی را به عنوان اعضای هیئت انتخاب این رویداد نمایشی معرفی کرد. ششمین دوره جشنواره منطقه ای مشگین شهر به همت اداره فرهنگ و ارشاداسلامی مشگین شهر، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، موسسه هنرهای نمایشی استان و با مشارکت دستگاه های اجرایی در روزهای بیست و دوم تا بیست و چهارم آذرماه در تالار اندیشه مجتمع فرهنگی و هنری مشگین شهر برگزار می شود. نامه های عاشقانه از خاورمیانه، جانوجواب، گل ها و گلوله ها، عاشقانه برای تمام فصول، کاغذ باطله، اندیشه ابری دلتنگ، کلانتر، سون باخیش، برای کلاه آهنی هاو زیر پلک ماه، عناوین نمایش هایی هستند که متقاضی حضور در این جشنواره هستند.

 

اعلام زمان آغاز دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد کرمانشاه

دبیر دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد تقویم اجرایی دوازدهمین جشنوارۀ ملی تئاتر مرصاد را در بخش های نمایش نامه نویسی، نمایشنامه خوانی، تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی اعلام کرد. بخش رپرتوار نمایشنامه خوانی جشنواره از تاریخ 20 آذر ماه به مدت پنج روز در شهرهای کرمانشاه، روانسر، کنگاور، اسلام آبادغرب و گیلانغرب برگزار خواهد شد؛ و در این مقطع گروه‌های منتخب نمایشنامه خوانی 5 شهرستان فوق الذکر استان کرمانشاه، آثار برگزیدۀ مسابقۀ نمایشنامه نویسی را در شهر خود و برای عموم مخاطبین مورد خوانش قرار می دهند. همچنین ستاد اجرایی جشنواره نیز با حضور در این سلسله اجراها، بصورت زنده آنها را از طریق فضای مجازی جهت استفادۀ هنرمندان و علاقمندان سراسر کشور پوشش می دهد. رپرتوار نمایشهای صحنه ای نیز از 23  تا 30 آذر 1400 در شهرهای میهمان از نقاط مختلف کشور برگزار خواهد شد و طی این روزها گروه‌های نمایشی منتخب از استان های مختلف اجرا خواهند رفت و هر گروه نمایشی باید اثر نمایشی خود را نیز به صورت آنلاین پخش کند. علاوه بر این برنامه ریزی لازم صورت گرفته است تا بخشهای مسابقۀ نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی به صورت (حضوری) و تئاتر صحنه ای (غیر حضوری_ مجازی) از تاریخ 4 تا 7 دی 1400 در اسلام آبادغرب برگزار شود

 

معرفی هیئت داوران سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان

اصغر همت، علی ایزدی و محمودرضا رحیمی به عنوان داوران مرحله نهایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان معرفی شدند. هیئت انتخاب آثار این دوره از جشنواره متشکل از سیدمنصور ناصری، افشین القاسی و سعید آلبوعبادی از 25 تا 30 آبان کار بازبینی نمایش ها را انجام دادند و 7 نمایش را برای حضور در مرحله نهایی سی و سومین جشنواره تئاتر استانی خوزستان انتخاب کردند .بر اساس برنامه ریزی کمیته برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استانی خوزستان، این نمایش‌ها از روز جمعه 12 آذرماه جاری به مدت دو روز در شهرهای اهواز، شوشتر، اندیمشک، دزفول و رامهرمز اجرا می‌شوند. آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استان خوزستان یکشنبه 14 آذرماه 1400 برگزار می شود.

 

رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

صبح پنج شنبه 11 آذر با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس حوزه هنری و هنرمندان تئاتر پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری که توسط امید بسیم هنرمند گرافیست و نمایش استان طراحی شده بود، در خانه اردشیر مددکار هنرمند پیشکسوت تئاتر استان رونمایی شد .امید بسیم طراح پوستر جشنواره سی وسوم گفت: طرح پوستر فضایی پاییزی دارد و تلاش کرده ام با توجه به رکود تئاتراستان در دو سال کرونایی اخیر نشان دهم که این هنر عزیز از خزان بیرون آمده و شکوفاییش با جشنواره سی و سوم تداوم خواهد داشت. سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری از 12 تا 15 آذر در تماشاخانه مهر شهرکرد برگزار خواهد شد.

 

اعلام جدول اجراهای جشنواره تئاتر استانی یزد

افتتاحیه سی و یکمین جشنواره استانی یزد عصر روز دوشنبه ۱۵ آذرماه در قطعه هنرمندان استان یزد برگزار می‌شود گفت: با اجرای نمایش‌های «بطری» به کارگردانی روح الله کوشا مقدم از بافق و نمایش « جنگ و صلح روبینسون » کروزوئه» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از میبد شروع می‌شود. 11 نمایش در این دوره از جشنواره اجرا می‌شوند و آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استان یزد پنج شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ برگزار خواهد شداین دوره جشنواره با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی یزد، سنگ آهن چادرملو، موسسه کتیبه و پلاتو پاییز در یزد برگزاری می‌شود.

 

معرفی برگزیدگان جشنواره استانی قم

در این مراسم که با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حسن رونده مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، ابوالقاسم مقیمی سرپرست هماهنگی امور زائرین استانداری قم، سیداحمد طباطبایی نژاد سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی بهداروند رئیس کمیته تاریخ شفاهی و خاطره نگاری طلاب دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، مهدی کلانترزاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم، شهرام کرمی و اتابک نادری نمایندگان هیئت داوران جشنواره و مجید و سعید فخری زاده برادران شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای به نمایندگی از خانواده این شهید سرافراز و جمعی دیگر از مسئولین استانی و هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و گروه های نمایشی شرکت کننده در جشنواره حضور داشتند. با آرا هیات داوران متشکل از شهرام کرمی، رامتین خداپناهی و اتابک نادری «پچپچه های پشت خط نبرد» و «زبان تمشک های وحشی» به جشنواره فجر معرفی شدند.




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران