در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 69

صف اجراها درحال شکل گیری است

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: با کاهش خطرات همه گیری کرونا و صد در صد شدن ظرفیت تماشاگران به تدریج صف اجرا ها درحال شکل گیری است و هنرمندان علاقه خود به اجرا را برای سالن های مختلف مطرح می کنند .

با افزایش تعداد علاقمندان به اجرا و البته فعال شدن عافیت طلبان حتما به زودی گله گزاری ها از نبود سالن برای اجرا دوباره بر سر زبان ها می افتد اما خوب است مدیران سالن ها هنرمندانی را که در دوران کرونا با آن ها همراه بودند را فراموش نکنند.

هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارش‌های روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی مستقل از علیرضا معروفی کارگردان و ایمان سلگی و حسین عارف بازیگر درباره«تلفات»،مهدی خجستگی کارگردان نمایش هدیه سحرآمیز،بابک محمدی درباره اهمیت ارتقا سواد و دانش هنری، ن گلاب آدینه درباره نمایش «بانوی محبوب من»، حمید حرا کارگردان نمایش تا اشکستان، علیرضا فرهنگ هنرمند تئاتر بروجن و در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد.


ایرج راد: نمی‌خواستم کار کنم و چقدر پیشنهادها زیاد بود!
ایرج راد می‌گوید که در دوره کرونا تصمیم گرفته کار هنری انجام ندهد و اتفاقا چقدر در این دوره پیشنهاد کار داشته است!
لب کلام
اجرای «توی گوش سالمم زمزمه کن» در سال جاری امکان‌پذیر نیست چون آقای امیر سلیمانی مشغول بازی در یک پروژه تصویری است.
سالها پیش این نمایشنامه را با کارگردانی زنده یاد جعفر والی تمرین می‌کردیم اما در میانه تمرین‌مان ، بیماری آقای والی بازگشت و متاسفانه ایشان را از دست دادیم .
خوب است این کار در قالب اجرای عمومی روی صحنه برود چراکه اجرای قرص و محکمی داشته‌ایم که فراتر از یک نمایشنامه‌خوانی صرف بوده است.
کرونا هم مدام جهش می‌کند و هر روز ما را با خبر تازه‌ای مواجه می‌کند.
همین که می‌آییم کمی آرامش پیدا کنیم و به کار کردن دلگرم شویم، ناگهان با شکل تازه‌ای از این ویروس روبه‌رو می‌شویم.
ایسنا

حمیدرضا نعیمی: به سراغ موبد زرتشتی رفتم
حمیدرضا نعیمی ۲ اثر نمایشی را برای اجرا در تالار وحدت و تماشاخانه ایرانشهر مدنظر دارد ولی هنوز هیچکدام از این سالن‌ها پاسخی در خصوص نوبت اجرای این آثار نداده‌اند.
لب کلام
در دوران کرونایی و ایام خانه‌نشینی چندین نمایشنامه جدید نوشته‌ام.
برای دریافت نوبت اجرا با بنیاد رودکی و همچنین تماشاخانه ایرانشهر صحبت‌هایی داشته‌ام و منتظرم اگر تاریخ اجرا روشن شود، تئاتری را روی صحنه ببرم.
نمایش «فردریک» آماده است که متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی امکان اجرای آن فراهم نشد.
برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه تک نفره «ویراف (مکاشفه در باب یک گزارش)» را مدنظر دارم.
ترجیح می‌دهم وقتی سالنی برای اجرا ندارم در خانه بنشینم.


سما موسوی: روایت اتوبیوگرافیک زندگی سه آدم معمولی
سما موسوی کارگردان نمایش «روزها در راه» با اشاره به اینکه این نمایش، اثری اتوبیوگرافیک درباره آدم‌های معمولی اجتماع است درباره شکل‌گیری این نمایش توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
این اثر نمایشی سومین کار من در ایران در زمینه تئاتر مستند است و چهارمین نمایشی است که در این حوزه به صحنه می برم.
تخصص من در زمینه تئاتر مستند است و گرایش‌های مختلف در زمینه تئاتر مستند را امتحان کرده‌ام.
نمایش «روزها در راه» یک اثر اتوبیوگرافیک است
معمولاً نمایش‌های من دکوری ندارند و مستقیماً تماشاگر را مخاطب قرار می‌دهم.
در این نمایش ما درباره موضوعات مختلفی صحبت می‌کنیم؛ در این نمایش با چند اپیزود متفاوت روبرو هستیم که در هم دیزالو شده‌اند.

محمدزمان وفاجویی: روایت «پاپتی‌ها» از جنایات دیکتاتور شیلی
محمدزمان وفاجویی از اعضای گروه تئاتر «پاپتی‌ها» قصد دارد نمایش «نیمه بیوه‌ها» را که برداشتی آزاد از رمان «بیوه‌ها» اثر آریل دورفمن است، سال آینده در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کند.
لب کلام
همیشه به کشور شیلی و دوره دیکتاتوری ژنرال پینوشه در آن کشور فکر می‌کردم.
آریل دورفمن هم نویسنده‌ای است که نوع نگاهش به پیرامون بسیار تکنیکال و جذاب است.
نگارش متن را از حدود ۳ سال پیش شروع کردیم که قطعاً با حضور بازیگران در تمرین‌ دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد.


رحمت امینی: انجمن علمی هنرهای نمایشی و آموزش مجازی تئاتر
انجمن علمی هنرهای نمایشی ایران روز ۷ دی سمپوزیوم «آموزش مجازی تئاتر؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» را برگزار می‌کند. رحمت امینی رئیس هیأت مدیره انجمن علمی هنرهای نمایشی، درباره این انجمن علمی گفت: انجمن علمی هنرهای نمایشی از جمله انجمن‌های علمی است که با حضور استادان و دانشجویان مقطع دکترا و ارشد زیر نظر وزارت علوم شکل گرفته است. انجمن علمی قالبی از یک پژوهشگاه است که برنامه‌های متعددی اعم از برگزاری سمینارها و انجام پروژه‌های بزرگ علمی و پژوهشی و برگزاری دوره‌های مختلف را برگزار می‌کند.
لب کلام
قرار است سمپوزیوم «آموزش مجازی تئاتر؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» به عنوان اولین برنامه انجمن در روز ۷ دی برگزار شود.
در این سمپوزیوم اکرم قاسم‌پور، سیمین امیریان، محمدحسین ناصربخت،بهزاد آقاجمالی در ۲ پنل جداگانه به سخنرانی می‌پردازند.
برگزاری سمینارها با موضوعات گوناگون به صورت مشترک با دانشگاه‌های هنری برنامه‌های پیش‌روی انجمن علمی هنرهای نمایشی هستند.


راحله شمس آبادی: روایت مینیمالیستی «قصه ظهر جمعه»
راحله شمس آبادی کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» با اشاره به ویژگی های نمایش درباره رویکرد جدیدی که برای اجرای اثر انتخاب کرده است، توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
«قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات است که پیش از این هم توسط خود نویسنده و هم نسیم ادبی روی صحنه رفته است.
تفاوت نمایش ما با ۲ اجرای قبلی این است که با وجود اجرای رئالیستی بازیگران اما طراحی صحنه به صورت مینمیالیستی انجام شده است .
قصد داشتیم زیرمتن اثر را بیشتر برای مخاطبان نمایان کنیم.
آکسسواری که برای صحنه نمایش انتخاب شده‌اند همگی کاربردی بوده و در روند نمایش دخیل هستند.
«قصه ظهر جمعه» را با گروهی دیگر از بازیگران در تماشاخانه مهرگان اجراخوانی کرده بودم و به دلیل استقبالی که از کار شد تصمیم گرفتم نمایش را برای اجرای عمومی نیز آماده کنم.
گفت و گوها از مهر

مجتبی شجاعی زاده: اقتباسی از یرما
مجتبی شجاعی زاده دراماتورژ، طراح و کارگردان نمایش «نخ نما خانم» گفت: این نمایش اقتباسی ازیرما اثر فدریکو گارسیا لورکا است.
لب کلام
اجرای این نمایش به صورت مونولوگ و تک بازیگر با بازی ملینا قدیمی است.
از تکنیک‌های برشت، سایکودرام و المان‌هایی از کهن الگوها و نشانه‌هایی از تئاتر را استفاده کرده‌ام.
یرما معشوقه‌ای به نام ویکتور دارد که به او عشق می‌ورزد اما بنا به دلایلی شخصیتی به نام خوان وارد قصه می‌شود و ویکتور را مجبور می‌کند که از دهکده برود.
ایسنا

مهدی علی‌اکبرزاده: سختی‌های کرونا، توانمندی‌های نظام تعلیم و تربیت را بالا برد
مهدی علی‌اکبرزادهمدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور که جهت بازدید و بررسی نحوه آموزش دانش‌آموزان به استان کرمان سفر کرده بود از چند مدرسه در مقاطع مختلف شهر کرمان بازدید و با مدیران، معلمان و دانش‌آموزان این مدارس گفت‌وگو کرد.
لب کلام
در شرایط ویژه‌ای که هر روز کرونا برای ما خبر تازه‌ای به همراه دارد، علاقه‌مندی و پیگیری‌های همکاران آموزش و پرورش در استان قابل لمس و مشهود است.
امروز احساس کردم تجربه دو سال گذشته، ما را آماده‌تر کرده و توانمندی ما را بالا برده و در این دو سال جهش‌هایی داشته‌ایم.
مشکلات هماره در مسیر تعالی و پیشرفت وجود دارد و می‌تواند سبب بروز خلاقیت شود و تمام تلاشمان این است که مشکلات را به حداقل برسانیم.
در حال حاضر کانون در مسیر پیشرفتی همه‌جانبه است.
افزایش اعتبار ۴۰ درصدی کانون در سال آینده اتفاق خوبی است.
کانون پرورش فکری


مرتضی اسدی مرام: نمایش آیینی فرصتی برای احیا سنت‌های کهن
مرتضی اسدی مرام کارگردان نمایش «چوپی نوروز» گفت: به دلیل اجرا نشدن برخی آیین‌ها، رسوم کهن به فراموشی سپرده می‌شوند.
لب کلام
نمایش به آئین‌های  نوروزی و استقبال از آن در مناطق کردنشین می‌پردازد.
استاد پلوک این آئین‌ها را گرد آوری کرده است.
امیدوارم مردم از طریق آشنایی با آئین‌های مناطق کردنشین، جذب این مناطق شوند.
یک آئین پیش از نوروز  و برای استقبال از آن انجام می‌شده و در ایام نوروز  مردم سعی می‌کردند زمستان را با نماد‌ها و آیین‌هایی شکست دهند.
لذت یک اثر دیده شدن آن توسط مردم است.
باشگاه خبرنگاران جوان

ایوب آقاخانی: بزرگترین بحران چشم ندوختن به افق روشن‌تر است
ایوب آقاخانی درباره نمایش «سه‌گانه پاریسی» می‌گوید: بیشتر از اینکه درگیر نقد سوسیالیسم باشم،‌ نقد تفکر مطلق‌گرا و خط‌کشی شده را مدنظر قرار داشتم؛ ایدولوژی‌هایی که افکاری جز خودشان را نفی می‌کنند. و باز هم بیشتر از اینکه ذات این ایدولوژی‌ها مدنظرم باشد، به میزان کم عهدیِ افراد مطلق‌گرا به تفکرات خودشان توجه داشتم؛ یعنی اینکه کسانی با یک تفکر مطلق، عملا جوری برخورد می‌کنند که انگار فقط می‌توانند از مواهب آن تفکر بهره ببرند و خیلی خودشان را در انقیاد الزامات آن فکر قرار ندهند.
لب کلام
فردی متنفذ و مدیر روزنامه‌ای با گرایش‌های سوسیالیستی است  با مردی روبه‌رو می‌شود که یکی از ۸ هزار بی‌خانمان فرانسوی است که شب‌های سرد زمستانی را کنار منافذ و دریچه‌های گرم پارکینگ خانه‌ها سر می‌کنند.
من یک موقعیت اولیه یعنی تقابل طبقاتی را از نمایشنامه اصلی وام گرفتم و بقیه داستان را به‌طور کل بازنویسی کردم.
من بیشتر از اینکه درگیر نقد سوسیالیسم باشم،‌ نقد تفکر مطلق‌گرا و خط‌کشی شده را مدنظر قرار داشتم.
کلمات متعددی در متن دارم که راهنمایی‌تان می‌کند به درک درست فضایی که من به دلایل مختلف به سمتش حرکت کردم؛ از جمله همین عبارت «منفذنشین»
همه این‌ها محصول بی‌اخلاقی در مفهوم کلان در جوامع است.
من اصرار دارم بی‌اخلاقی را در همه حوزه‌ها وسیع ببینم.
ایرنا




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است
گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است

حمیدرضا نعیمی، داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز، تئاتر کردی را همچون درختی استوار می‌داند که بر خاک این مرز و بوم ریشه تنیده و جزو هویت و شناسنامه این شهر به شمار می‌رود و تداوم این جشنواره برای هنرمندان اهمیت دارد.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران