لب کلام هنرمندان در گفتوگوهای هفته 72
آگاهی از گوشه و کنار تئاتر تا قبل از جشنواره
ایران تئاتر- عباس عبدالعلیزاده: تب و تاب جشنواره تئاتر فجر به نقاط اوج خود نزدیک میشود و تحت تاثیر این رویداد بزرگ تئاتری هفته گذشته تولید اخبار و گزارش های تئاتری افزایش و تولید گفت و گوهای تئاتری کاهش یافته است. با این وجود هفته گذشته نیز شاهد انتشار گفت وگوهایی از هنرمندان با مضامین متنوع بودیم تا مخاطب بتواند از گوشه و کنار تئاتر تا قبل از آغاز جشنواره تئاتر فجر بیشترآگاه شود.
هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارشهای روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت. گفت و گوهایی از افق ایرجی کارگردان نمایش « نادر»؛ بهرام حاج علی اکبری کارگردان نمایش «بساوایی»؛ رضا مختارزاده کارگردان برگزیده جشنواره استانی بوشهر؛ میلاد مولوی عضو هیات انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر؛ قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی؛ بهنام خانبازی کارگردان نمایش «تو را از من گرفتی»؛ امیر نصیری کارگردان «1235» و رضا جوینده کارگردان نمایش «خلیج خوکها» در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاریها و سایتها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آوردهایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخشهای گفت و گوها قرار بگیرد.
میکائیل شهرستانی: چالشهای اجرای همزمان سه نمایش
میکائیل شهرستانی مدرس و کارگردان تئاترکه این روزها ۲ اثر نمایشی «پیش از صبحانه» و «شاعر» را در مقام کارگردان و نمایش «اسم» را به عنوان طراح در خانه نمایش مهرگان روی صحنه دارد از چالشهای اجرای همزمان سه اثر نمایشی و تجربه کار کردن با هنرجویانش در سالهای اخیر گفت.
لب کلام
اجرای سه نمایش به طور همزمان بسیار دشوار است.
پیش از این ۲ نمایش را پشت هم ساپورت کرده بودم اما سه نمایش را نه.
بیشتر از سالهای قبل تلاش میکنم تا هنرپیشههای بیشتری را تربیت و به تئاتر معرفی کنم.
بازیگران پرسابقه متوقعاند و توقع شان هم بجاست.
امید افشاری: گلایه از بیتعهدی مدعیان بازیگری
امید افشاری از اجرای نمایش «ث وهم شیشهای» از ۷ بهمنماه در تماشاخانه سپند خبر داد و از غیرمتعهد بودن برخی از بازیگران گلایه کرد.
لب کلام
قرار است نمایش «ث وهم شیشهای» را از ۷ بهمن ماه در تماشاخانه سپند به صحنه ببرم.
این نمایش در ۳ اپیزود به صحنه میرود که اپیزود اول اقتباسی آزاد از نمایشنامه «باغ وحش شیشهای» نوشته تنسی ویلیامز است.
مرد و زنی برای رسیدن به آرزوهایشان با یک روانپزشک که از لحاظ مالی بسیار غنی است آشنا میشوند و زن، مرد را برادر خود معرفی میکند.
بورژین عبدالرزاقی: با سیلی صورتمان را سرخ نگه داشتیم
بورژین عبدالرزاقی درباره شکل گیری نمایش «تراس» که ماحصل یک کارگاه آموزشی است و شرایط نامناسبی که این روزها گریبان تئاتر را گرفته است، توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
من خودم علاقه زیادی به نمایشنامههای یاسمینا رضا دارم و می دانم که «تراس» نیز همان حال و هوای آثار رضا را دارد.
متأسفانه این روزها وضعیت اجراهای تئاتر به نحوی شده که همه نهایتاً یک ماه تمرین میکنند و اجرا میگیرند.
خوشبختانه تا امروز بازخورد تماشاگران خوب بود و تا به حال با موردی روبرو نشدیم که از دیدن کار ناراضی باشد.
آرش واحدی: درک آیندگان از مفاهیم امروز
آرش واحدی نویسنده و کارگردان نمایش «آخرین قطره از نیمه پر لیوان» درباره ویژگیهای این اثر نمایشی توضیح داد.
لب کلام
بعد از مدتی تصمیم گرفتم نمایش را از حالت تک گویی درآورده و با فرمتی جدید اجرا کنم.
شیوه اجرایی اثر تلفیقی است از مونولوگ و دیالوگ گویی.
داستان نمایش در مورد شخصی ست که برای رهایی از تنهایی انسان مدرن شروع به سفر کردن میکند.
باید خوش بین بود. انسان به امید و آرزو زنده است.
گفت و گوها از مهر
ایوب آقاخانی: یک پیشنهاد بامزه به رییس صداوسیما!
ایوب آقاخانی، هنرمند رادیو و تلویزیون، تاکید کرد، رادیو اگر به همین شیوه پیش برود میتواند تا سه سال آینده، مخاطبان از دست رفتهاش را بازگرداند. این هنرمند همچنین استفاده از مشاوران استخوان خورد کرده به جای تشکیل شوراها را به عنوان پیشنهادی سازنده به رییس صداوسیما عنوان کرد؛ پیشنهادی که شاید نمکین به نظر بیاید اما کارساز است.
در سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی در نمایشهای رادیویی افتاده است.
یکی دیگر از اتفاقات خجسته سال ۱۴۰۰ تشکیل مجدد دفتر ادبیات نمایشی بود.
فکر خوشبینانهی کودکانه درباره بودجه و افزایش کیفیت
اگر بودجه ۳۰ درصد افزایش داشته، هزینهها ۷۰ درصد افزایش یافته
شورا یا شوی دموکراتیک؟!
بازی چشم بسته در ۳ سریال
اگر شرایط فراهم شود فصل دوم «برگ اول» را خواهم ساخت.
ایسنا
فرزین محدث: اگر جایی وا دادهام، حتما به خاطر پول و گذران زندگی بوده
فرزین محدث، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون میگوید نمیگویم در تصویر وا ندادهام اما فعلا، فعلا، فعلا زیاد وا ندادهام. او میافزاید اصلا نمیخواهم بگویم همه کارهایم مثل بچههایم هستند و دوستشان دارم، نه، بچه ناخلف هم زیاد داشتهام ولی کم وا دادهام و آن جایی هم که وا دادهام حتما به خاطر پول و به خاطر این بوده است که بتوانم زندگیام را بگذرانم.
لب کلام
من سه نقشی را بازی میکردم که اکنون عزالدین توفیق بازی میکند و عالی بازی میکند.
ویژگی رابطه من و علی اینگونه است که با هم کار میکنیم، بعد به تیپ و تاپ هم میزنیم.
من از کار بیرون میروم، ولی چون رفیقیم دوباره آشتی میکنیم.
من برمیگردم اما در جای دیگری قرار میگیرم که اتفاقا برایم جذابتر است.»
انگار تنها صورت است که اهمیت دارد و تن را فراموش کردهایم
منِ فرزین محدث امرار معاشم از بازیگری در دنیای تصویر است
شبهای مافیا هم بانمک بود.
خبرآنلاین
دانیال خیریخواه: دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم
دانیال خیریخواه که این روزها روی صحنه نمایش «احتمالات» در چهار نقش بازی میکند، میگوید سالها کار کرد و دیده نشد و دابسمش یا لیپسینگ میانبری بود که هرچند علاقهای به آن نداشت، به واسطهاش دستش را بالا گرفت و گفت من هم هستم.
لب کلام
چگونه کار کردن از چند کار کردن برایم مهمتر است
«احتمالات» به اندازه هفت، هشت تئاتر برایم کار کرد.
فکر میکنم کاری که علی در متنهایش میکند، سروکلهزدن با تاریخ است.
من سه مرتبه رمان «گزارش گمانشکن» را خواندهام و پیشنهاد میکنم حتما این اثر را بخوانید.
خبرآنلاین
بیوک میرزایی: نمایش رادیویی و داستانهای شب
بیوک میرزایی بازیگر پیشکسوت رادیو، تلویزیون و سینما که در کارنامه اش آثار تلویزیونی چون "مدار صفر درجه"، "مرد دو هزار چهره"، "کلاه پهلوی"،" کیمیا"، "مرد دو هزار چهره"، "دزد و پلیس"، "عملیات 125"دیده می شود و سینما را با فیلم های "خوک"، "اخراجی ها"، "واکنش پنجم" و... تجربه کردهاست در گفت و گوی هفته با برنا داستان یک سردار را فاش می کند.
لب کلام
این روزها تمرکزم بیشتر بر کار رادیو است، در قالب نمایش رادیویی و داستانهای شب و برنامه ی صبح جمعه
در رادیو برنامهها روتین و مرتب است اما در قالب تصویر بستگی به کار دارد.
در حال حاضر در هیچ کار تصویری حضور ندارم. پیشنهاد شده است اما فعلا فقط مشغول کار در رادیو هستم.
برنا
رحیم رشیدیتبار: اجرای رسمِ لریِ «کاسِمسا» برای حمایت از دو نمایشنامهنویس
نمایشنامهخوانی «گاومیش» به نفع تامین هزینههای درمان دو هنرمند نمایشنامهنویس به مدت دو شب برپا شد؛ این خبری است که «رحیم رشیدیتبار» نویسنده این نمایشنامه از آن به عنوان «یک کار صنفی» یاد میکند.
لب کلام
از دو حکایت شخصی یا به قول خودش «ریز قصه» برای پرداختن به ماجرای این نمایشنامهخوانی گلریزانگونه کمک گرفته
مادرم دو ظرف غذا به منِ خردسال میداد تا ببرم برای همسایههای دیوار به دیوارمان.
لرها باور دارند که همسایه؛ از سفرهی همسایهاش سهم دارد.
دخترِ ده سالهای به نام «ایمان لطیفی» دچار نارسایی کلیه است.
گاومیش را خواندیم و از مردم دعوت کردیم بیایند و ما را بشنوند!
تمام درآمد حاصل از خوانشِ گاومیش، که به لطف مردم و خیّرینِ داخل و خارج از استان خوزستان مبلغی چشمگیر شده بود، صرف درمان ایمان شد.
بزرگوارانی که قصد حمایتهای مالی در راستای پوشش بخشی از هزینههای درمانی و دارویی دو نمایشنامهنویس عزیزمان را دارند؛ میتوانند از طریق تماس با انجمن صنفی نمایشنامهنویسان و بنده، مبالغ موردنظر خودشان را تا تاریخ جمعه یک بهمنماه اهدا کنند.
ایلنا
محمدرضا شاهمردی: روایتی از جنگ بوسنی
محمدرضا شاهمردی گفت: تمام تلاشمان این بود که در یک فضای کاملاً زنده و یک زیست قابل باور قصه «لیلیت» را به منصه ظهور برسانیم و در دید مخاطب قرار دهیم.
لب کلام
این نمایش سال گذشته در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت حضور داشت و موفق به دریافت جوایزی از این رویداد شد.
علاقه من به تاریخ مشهود است و همواره نمایشهایی که اجرا کردهام، وجه تاریخی داشتهاند.
نمایش «لیلیت» روایتی از جنگ بوسنی و صربستان در سالهای 1991 – 1992 است.
«لیلیت» یک اثر صددرصد رئالیستی است و نزدیک به فضای مینیمال به لحاظ دکور، لباس و موسیقی.
هنرآنلاین