در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

آغاز سال نوی تئاتری در استان‌ها

هر سال پس از به پایان رسیدن جشنواره تئاتر فجر تئاتر در استان‌ها و کشور وارد سال جدیدی از حیات خود می‌شود. تولیدات تازه شکل می‌گیرد و آماده می‌شوند تا در جشنواره سال آینده و بزرگترین ویترین تئاتر کشور حضور پیدا کنند. همچنین جشنواره های موضوعی در استان ها فعالیت های خود را از سر می‌گیرند.

در هفته گذشته،تئاتر بچه های مسجد در پیشوا ورامین و قرچک، 75 اثر از ۲۱ استان در جشنواره ملی تئاتر پسامهر فارس، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر مونولوگ سیاژن، کارگاه یک‌روزه بازیگری علیرضا کوشک جلالی در لاهیجان، اعلام اسامی گروه‌های راه یافته به جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی رضوی قم، درگذشت هنرمند پیشکسوت مشهد و برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر درسی در میناب، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

75 اثر از ۲۱ استان در جشنواره ملی تئاتر پسامهر فارس

هفتاد و پنج اثر نمایشی از بیست ویک استان کشوردر بیست و یکمین جشنواره سراسری تئاتر پسامهر شرکت دارند .با اعلام فراخوان از اول آذر تاکنون ۷۵ اثر نمایشی در بخش صحنه ایی بامراجعه به سایت و پر کردن فرم ثبت نام و بارگذاری فیلم آثارخود جهت شرکت درجشنواره اعلام حضور کرده‌اند این آثار پس ازانتخاب توسط هیات داوران بازبین به بخش اصلی جشنواره راه پیدا می‌کنند.دراین دوره هنرمندان تئاتر فارس با۲۲ اثر بیشترین حضور را دارند و پس از آن به ترتیب استان‌های اصفهان،کرمانشاه،تهران،آذربایجان شرقی،مرکزی،گیلان،خوزستان،همدان،آذربایجان غربی،خراسان رضوی،لرستان،ایلام،کهگلویه و بویراحمد،کردستان،هرمزگان،خراسان جنوبی،گرگان،قزوین،زنجان هستند.

 

تئاتر بچه های مسجد در پیشوا ورامین و قرچک

سه نمایش نذری به نویسندگی و کارگردانی رضا محمدیان،دختران مسجد روستای ما به کارگردانی زهرا هداوند خانی و نمایش پمپ،سه نمایش برگزیده این رویداد هنری در جنوب شرق استان تهران هستند که از ۳ اسفند ماه لغایت ۱۰ اسفند در استان تهران و به طور ویژه در مساجد شهرستان‌های پیشوا ورامین و قرچک اجرا خواهند شد.این آثار با حضور جوانان و نوجوانان مسجدی و استفاده از ظرفیت مساجد تولید شده و موضوعات روز جامعه و واقعه ۱۵‌خرداد را به نمایش گذاشته‌اند و قرار است به زودی فراخوان استعداد یابی بازیگری در مساجد مدارس به صورت گسترده انجام شود.علاقه مندان رشته‌های هنری می‌توانند جهت اطلاع از برنامه‌های اجرایی نمایش‌ها و دیگر فراخوان‌ها به صفحه اینستاگرام حوزه هنری جنوب شرق استان تهران به نشانی @artpishva مراجعه نمایند.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر مونولوگ سیاژن

با توجه به درخواست و استقبال علاقمندان به شرکت در جشنواره مونولوگ سیاژن،مهلت ارسال آثار تا ۸ اسفندماه تمدید شد.حسین درویشی ضمن اعلام این خبر افزود:متقاضیان تا یکشنبه ۸ اسفندماه فرصت دارند فیلم اثر نمایشی خود را به شماره واتساپ ۰۹۰۵۰۲۳۲۹۵۸ ارسال کنند.متقاضیان قبل از ارسال آثار،باید فرم ثبت نام را در سایت جشنواره به آدرس https://namayesh.sharji.me تکمیل نمایند.زمان بازبینی سه شنبه ۱۰ اسفندماه است و اعلام نتیجه آثار راه یافته تا روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه اعلام می‌شود.با توجه به استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان تحصیلکرده و با سابقه استان،هیات انتخاب آثار جشنواره از بین هنرمندان هرمزگان هستند و جهت ارتقای سطح کیفی جشنواره در بخش نهایی از داوران ملی دعوت خواهد شد. نخستین دوره جشنواره مونولوگ سیاژن ۱۷ الی ۲۰ اسفندماه در رودان برگزار می‌شود

 

کارگاه یک‌روزه بازیگری علیرضا کوشک جلالی در لاهیجان

ورک شاپ یک روزه تخصصی نمایشی زیر نظر علیرضا کوشک جلالی،نمایشنامه نویس و کارگردان کشورمان در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان برگزار شد.این ورک شاپ یک روزه در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ بمدت ۱۲ ساعت به صورت دو گروه ۱۵ نفره برگزارشد و در آن متدهای تئاتر مدرن دنیا آموزش داده شد. قرار است کوشک جلالی از این ورک شاپ برای تولید نمایش استفاده نماید. تعدادی از هنرمندان شرکت کننده در این ورک شاپ برای تولید نمایش انتخاب خواهند شد. این نمایش بر اساس داستانی از گیلان زمین نوشته شده و در موفقیت جغرافیایی گیلان با هنرمندان گیلانی تمرین و اجرا خواهد شد.او در چند سال اخیر،توجه خاصی به تئاتر شهرستان‌ها داشته و حاصل کارهای اخیرش در شهرستان‌ها:چندین کارگاه آموزشی بازیگری-کارگردانی و اجرای ۱۹ نمایش بوده است.

 

اعلام اسامی گروه‌های راه یافته به جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی رضوی قم

اسامی گروه‌های راه یافته به جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی رضوی،با اعلام نظر هیئت انتخاب نخستین جشنواره سراسری نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی رضوی ۱۴۰۰(زیارت)اسامی گروه‌های پذیرفته شده در مرحله نهایی بخش نمایشنامه خوانی منتشر شد. در این جشنواره در دو بخش نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی در خدمت هنرمندان هنرهای نمایشی کشور بودیم. در بخش نمایشنامه خوانی ۶۷ گروه نمایشی از شهرستان‌های مختلف استانهای همدان،گیلان،قم،کرمانشاه،تهران،اردبیل،اصفهان،فارس،بوشهر،کرمان،مرکزی،چهارمحال و بختیاری،البرز،مازندران،خراسان رضوی،آذربایجان شرقی،لرستان،خراسان شمالی،آذربایجان غربی،خوزستان و سیستان و بلوچستان،از میان ۸ نمایشنامه‌ی معرفی شده از سوی دبیرخانه‌ی جشنواره،نمایشنامه‌ی خود را انتخاب و با ارسال درخواست حضور،آمادگی خود را برای شرکت در این جشنواره اعلام نمودند. این نمایشنامه‌ها عبارت بودند از:مرضیه اثر علی حاتمی نژاد،روز بر می‌آید اثر ایوب آقاخانی،شصت دقیقه مانده به وقت بارانی اثر محمدرضا آریانفر،سفر به اقلیم آفتاب اثر رضا صابری،سردار اثر نادر برهانی مرند،دل لرزه اثر سید علی موسویان،به روایت خورشید اثر سیدحسین فدایی حسین و چراغ گمشدگان اثر مرتضی هاشم پور.

 

درگذشت هنرمند پیشکسوت مشهد

غلامرضا بایزان‌منش بازیگر پیشکسوت مشهدی تئاتر و سینمای ایران پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.زنده‌یاد غلامرضا بایزان‌منش متولد سال ۱۳۳۲ در شهر مشهد بود. او در دهه ۵۰ شمسی با نمایش «سرنوشت» وارد حیطه بازیگری شد و در نمایش‌هایی چون «چوب به دست ها»،«سیاه زنگی مرد فرنگی،د ایره زنگی»،«شب بیست و یکم» «شقایق دره»،«هفت کچل»،«از طواف تا تفت»،«پشت پرچین»،«کمند خاطرات» و «آوارگان عشق» به ایفای نقش پرداخت.زنده‌یاد بایزان‌منش همچنین یکی از بازیگران اصلی نمایش «خورشید کاروان» بود که حدود ۱۵ سال در ایام محرم و صفر در مشهد روی صحنه رفته است. بایزان منش در کنار تئاتر در پروژه‌های تصویری متعددی،چون «اسیر» به کارگردانی فاضل راد،«گمشده» ساخته مهدی صباغ زاده،سریال «توفان شن» به کارگرد انی جواد شمقدری،«فضل بن شاذان» ساخته علی غفاری،«روز باران» اثر اسماعیل براری و سریال «روایت عشق» به کارگرد انی علاءالد ین رحیمی و انوشیروان ارجمند نیز حضور داشته است. «غلامرضا بایزان‌منش» بازیگر پیشکسوت تئاتر،سینما و تلویزیون پس از تحمل یک دوره بیماری و مبارزه با سرطان در ۶۸ سالگی چشم از جهان فروبست.

 

برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر درسی در میناب

نخستین دوره جشنواره ملی تئاتر درسی از ۱۲ الی ۱۶ اسفندماه به میزبانی میناب برگزار خواهد شد. بعد از ۱۵ سال از آغاز برنامه تئاتر درسی در میناب،هم اکنون این برنامه آموزشی تبدیل به جشنواره ملی شده است.خاستگاه تئاتر درسی از شهرستان میناب است و این برنامه از سال ۸۴ آغاز شد و با توجه به مفاهیم عمیق آموزشی و تربیتی این برنامه،توانست در سال ۱۴۰۰ به عنوان جشنواره ملی معرفی شود.نخستین جشنواره تئاتر درسی دانش آموزان از نیمه دوم آبان ماه سال جاری با فراخوان آثار دانش آموزان آغاز به کار کرد و تا ۲۵ بهمن ماه،فرصت ارسال آثار دانش آموزان به پایان رسید.تا کنون دو هزار و ۴۰۰ اثر پالایش شده و پیش بینی می‌شود بیش از سه هزار و ۴۰۰ اثر مورد بازبینی و پالایش قرار گیرد.۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ کارناوال این جشنواره در سطح شهرستان میناب برگزار و ۱۶ اسفند ماه نیز افتتاحیه این جشنواره با معرفی نفرات برتر به پایان خواهد رسید.

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران