در حال بارگذاری ...
در استقبال از بهار:

اجرای آئین تکم گردانی در شهرهای مختلف استان اردبیل

در آستانه حلول سال نو و با هدف احیای کهن آئین های نوروزی و ایجاد نشاط اجتماعی، آئین های تکم گردانی در شهرهای مختلف استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اردبیل، مردم شهرهای مختلف استان اردبیل در خجسته اعیاد شعبانیه و در آستانه حلول سال نو، شاهد هنرمایی تئاتری های این استان با احیای آئین های نوروزی و اجرای تکم گردانی است.

هنرمندان استان با هدف احیای این آیین دیرین نمایشی و ایجاد نشاط عمومی، در قالب گروه های نمایشی با عروسک تکم که پیام آور شادی و بهار است به میان مردم رفته و با خواندن اشعاری دلنشین، فرارسیدن سال نو را به مردم تبریک گفتند. هنرمندان تئاتر شهرهای اردبیل، خلخال، گرمی، پارس آباد، مشگین شهر و بیله سوار، امسال و روزهای آخر سال همزمان با اعیاد شعبانیه و در آستان سال نو، یک بار دیگر شادی را به مردم استان هدیه کردند. این نمایش سنتی و آئینی با استقبال مردم شهرهای مختلف استان همراه بوده و «تکمچی ها» با عروسک چوبی خود «تکم»، آمدن بهار را به مردم این دیار شادباش گفتند.

واژه تکم Takam ازدو بخش”تکه” و “م” تشکیل شده است. تکه در زبان ترکی به معنی بز نر قوی هیکل که همیشه در راس گله حرکت میکند و گله را به چراگاه و محلهای معین هدایت می کند و «م»ضمیر ملکی دوم شخص مفرد است و تکم در واقع به معنی «بز نرمن» است.

در میان روستائیان و ایلات و عشایر تکه به بز نری گفته می‌شود که به سن بلوغ رسیده باشد و  پیشاپیش گلّه حرکت می‌کند و با اضافه کردن ضمیر ملکی، این کلمه به صورت تکم ادا می‌شود.




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران