در حال بارگذاری ...
بازیگر «تلفات» در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

محمد نیازی: سلبریتی‌ها نباید فراموش کنند چه مسیری را طی کرده‌اند

بازیگر نقش گورکن در نمایش «تلفات» معتقد است: این نمایش یک دنیا است که می‌چرخد و تماشاگر می‌تواند قصه را در کل دنیا ببیند و با هر زبانی و هر منطق و دلیلی درکش کند. چون جنگ یک موضوع جهانی است و انسان‌ها همواره بابت اتفاقاتی که مسببش نبوده‌اند ضربه می‌خورند.

محمد نیازی متولد سال 1367 در کرمانشاه است. مدرک کارشناسی تئاتر دارد و از سال 95 تئاتر را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرده است. او در سال‌های اخیر جزو پرکارترین بازیگران بوده و در آثاری چون شوایک، ریچارد، سقراط  و... بازی کرده است. نیازی تا 3 مرداد در نقش گورکن با نمایش «تلفات» نوشته و کارگردانی علیرضا معروفی در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

محمد نیازی دلیل اصلی پذیرفتن این نقش را گروه حرفه‌ای‌اش می‌داند و می‌گوید: «بیشتر افراد این گروه دوستان چندساله من هستند و علیرضا معروفی کارگردان نمایش را هم از پیش می‌شناختم با فضای ذهنی‌اش آشنا بودم و می‌دانستم چه می‌خواهد. نمایش «تنها» را با هم کار کرده بودیم، یک همکاری‌ بسیار خوشایند که هر بازیگری آرزویش را دارد با این کارگردان و این فضا کار کند.»

نیازی با اشاره به این‌که گورکن در قصه نمایش «تلفات» نقش کلیدی دارد، گفت: «این نقش در روایت داستان بسیار تأثیرگذار است. گورکن برای من کاراکتری جذاب و دشوار و پر از تجربه‌های ویژه است. تجربه‌هایی که فقط نقش گورکن می‌توانست به من یاد بدهد، تجربه‌ای از زیست برای همین لحظه و همین شخصیت که جای دیگری نمی‌توانستم تجربه کنم. یک تجربه ویژه برای لحظه حال.»

وی افزود: «هر نقشی ویژگی‌های خودش و جهان خودش را دارد و عجیب و قشنگ و سخت است و می‌تواند همه این موارد را باهم داشته باشد. نمی‌توانم به مورد دقیقی اشاره کنم ولی بدون شک سختی و شیرینی‌هایی دارد و من در این لحظه دارم زیستش می‌کنم و سختی‌هایش را با جان و دل می‌خرم و بعد از پایان کار از کنار هم می‌گذریم و این می‌شود دستاورد من از این کاراکتر.»

بازیگر نقش گورکن، نمایش «تلفات» را اثری فراگیر دانست و گفت: «این نمایش، عشق، خانواده، جنگ و هر چیزی را که در دنیا هست، دربر‌می‌گیرد. تنها اثری ضد‌جنگ نیست، بلکه بخش گسترده‌ای از موضوعات هستی را نشان می‌دهد.»

وی افزود: «نمایش تلفات، یک دنیاست که می‌چرخد و تماشاگر می‌تواند قصه را در کل دنیا ببیند و با هر زبانی و هر منطق و دلیلی درکش کند. چون جنگ همیشه هست و انسان‌ها همواره بابت اتفاقاتی که مسببش نبوده‌اند ضربه می‌خورند.»

محمد نیازی با اشاره به این‌که تماشاگر با تماشای «تلفات»، قصه زندگی را می‌بیند و خودش را هم روی صحنه حس می‌کند، گفت: «حال مخاطب بعد از «تلفات» خوب می‌شود. کارگردانی خوب، داستان خوب، قصه‌هایی که هرکدام برای خودش یک فضای جداگانه دارد، یکی به خاطر فرزند و خانواده‌اش یکی به خاطر انتقام و دیگری به خاطر تعهد شغلی و... درگیر هستند. قاب‌بندی، میزانسن، نور و بازی‌ها همه بسیار فکر شده و تأثیرگذار هستند و می‌توانند تا مدت‌ها در یاد تماشاگر بمانند.»

 این بازیگر درباره آثار نمایشی بدون سلبریتی گفت: «شاید عموم مردم برای انتخاب تماشای نمایش سراغ اثری می‌روند که سلبریتی داشته باشد اما افرادی که هنر نمایش را می‌شناسند قطعاً به تماشای آثار خوب می‌نشینند و دغدغه حضور چهره را ندارند. البته کسانی که الآن چهره‌های مطرح و سلبریتی هستند نباید فراموش کنند که روزی مشهور نبودند و چه مسیری را طی کرده‌اند و حالا باید از هنرمندانی که تلاش می‌کنند، حمایت کنند.»

وی ادامه داد: «در بازیگری افق‌های روشنی پیش رویم وجود دارد و برای من که بازیگرم و هدفم بازیگری است، حتی اگر یک نفر تماشاگر داشته باشم با تمام وجودم بازی می‌کنم تا همان یک نفر مرا ببیند.»

محمد نیازی، فرزاد تجلی، محسن حسن‌زاده، مهدی رحیمی، علی هیهاوند، حسین عارف، ایمان سلگی، نازنین حشم‌دار، دلارام ترکی، صالح لواسانی، امیررضا حشمی پور و خاطره فاتح در «تلفات» بازی می‌کنند.

نمایش «تلفات» که آذر و دی ۱۴۰۰ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفت در دور جدید اجراهای خود، با تغییراتی در بازیگران و عوامل از دوم تیر ماه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است و تا 3 مرداد اجرا خواهد‌داشت.

 

 

 




نظرات کاربران