در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی مطرح شد

بسیاری از تکیه‌های تهران خیلی وقت است تغییر کاربری داده‌اند

داوود فتحعلی‌بیگی، هنرمند باسابقه نمایش‌های ایرانی می‌گوید: زنده‌یاد عنایت‌الله شهیدی، از حدود ۵۰ تا ۶۰ تکیه در تهران نام برده که حالا همه آنها تغییر کاربری داده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، این هنرمند در این گفت‌وگو درباره وضعیت مبهم تکیه‌های تهران که اغلب آنها دیگر محل اجرای تعزیه نیستند، می‌افزاید: «بسیاری از تکیه‌های تهران خیلی وقت است تغییر کاربری داده‌اند و به حسینیه تبدیل شده‌اند که بخشی از این وضعیت به ممنوعیت اجرای تعزیه در دوره پهلوی اول برمی‌گردد و بخشی هم به تصمیم متولیان خود تکیه‌ها.»

او درباره جایگاه تاریخی تکیه نیاوران که از جمله تکایایی است که تغییر کاربری داده است، توضیح می‌دهد: «این تکیه خیلی وقت است تغییر کاربری داده چون هیئت امنای آن عوض شده‌اند. در زمان مدیریت آقای حسین سلیمی در مرکز هنرهای نمایشی، به همراه زنده‌یاد آقای هاشم فیاض، چند اجرایی در آن تکیه داشتیم.»

فتحعلی‌بیگی یادآوری می‌کند: «تکیه نیاوران از تکیه‌های تاریخی دوره قاجار است که آقای فیاض می‌گفت دیده‌ام که احمد شاه در این تکیه به تماشای تعزیه می‌آمده است. خوشبختانه این تکیه به عنوان یک اثر تاریخی حفظ شده و هنوز تعدادی از تابلوهای نقاشی ارزشمند دوره قاجار در آن نگهداری می‌شود.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه می‌دهد: «اما سال‌هاست که تکیه نیاوران محل اجرا تعزیه نیست و برای عزاداری استفاده می‌شود. اگر هم قرار باشد در آن تعزیه اجرا کرد، کار راحتی نیست چون دور تا دور سکوی تعزیه را نرده کشیده‌اند و برای اجرای تعزیه باید این نرده‌ها را بردارند. البته این نکته هم وجود دارد که باید دید ساکنان آن منطقه چقدر به تعزیه علاقه‌مندند.»

 

فتحعلی‌بیگی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قدمت تکیه نیاوران چرا موزه تعزیه در این تکیه راه‌اندازی نمی‌شود، توضیح می‌دهد: «این موضوع به تصمیم متولیان و گردانندگان این تکیه برمی‌گردد. آنها نمی‌توانند محل کسب و کار خود را به موزه تبدیل کنند.»

او با بیان اینکه آنچه تا به حال تعزیه را زنده نگه داشته، عشق مردم به این هنر است، ادامه می‌دهد: «چندی پیش برای برگزاری چند کارگاه آسیب‌شناسی تعزیه به محلی در نزدیکی عسلویه دعوت شدم. جالب است که در آن گرمای شدید، مردم عصرها به تماشای تعزیه می‌آمدند. اما متاسفانه بسیاری از نهادها از جمله تلویزیون به این هنر اعتنای چندانی ندارند.»

او با اشاره به اینکه بسیاری از کارهای کارشناسی در حوزه تعزیه برآمده از کوشش‌های فردی است، یادآوری می‌کند: «چند سال پیش در همین تکیه نیاوران، تعزیه حضرت مسلم به همت یک موسسه خصوصی که مدیرش به تعزیه علاقه‌مند بود، ضبط شد. این تعزیه به عنوان یک نمونه فاخر ارایه شد که برای آماده‌سازی آن ابتدا نسخه اصلاح‌شده‌ای تهیه شد و بعد اجرا و ضبط صورت گرفت.»

فتحعلی‌بیگی تاکید می‌کند: «تهیه نسخه‌های فاخر نیازمند کار کارشناسی و تخصصی و اصلاح نسخه تعزیه کار بسیار دقیقی است؛ چون نسخه تعزیه را باید از چهار منظر تاریخی، عقیدتی، هنری و عرفانی بررسی کرد و بی‌توجهی به هر یک از این منظرها، کار را با اشکال مواجه می‌کند. بنابراین اصلاح و ضبط مجالس تعزیه در قالب یک اثر هنری فاخر نیازمند گروهی از کارشناسان و متخصصان و تخصیص بودجه است و تامین همه این شرایط، کار بسیار دشواری است و به همین دلیل کمتر در این زمینه اتفاقی می‌افتد.»




مطالب مرتبط

بازیگری ایرانی که در فرانسه و اسپانیا درخشید

بازیگری ایرانی که در فرانسه و اسپانیا درخشید

سعدی افشار، رویاهای دور و درازی داشت. او همه تلاشش را کرد و گرچه روزگار چندان هم با او مهربان نبود، ولی به بخشی از آن رویاها رسید و آنچنان در سیاه‌بازی استاد شد که در فرانسه و اسپانیا هم درخشید.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است
سیاه‌بازی که شادی‌اش به شادی دیگران گره خورده

مجید افشار: سالم و درست خنداندن هنر سیاه‌باز است

مجید افشار، سیاه‌باز پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، سیاه را بهلول و قهرمانی مردمی می‌داند که با شاد کردن دیگران شاد است و از اهمیت سالم و درست خنداندن تماشاگر در این هنر می‌گوید.

|

نظرات کاربران