در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با ایرج راد مطرح شد

هنرمندی که درآمدی نداشته، نباید مالیات بدهد

ایرج راد، رییس هیئت مدیره خانه تئاتر توضیحاتی درباره معافیت مالیاتی هنرمندان ارایه و تاکید کرد اگر هنرمندی به صورت غیرقانونی، ناچار به پرداخت مالیات شده است، جای شکایت برای او باز است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، روز گذشته، سیدجواد روشن، یکی از کارگردانان تئاتر اعلام کرد با وجود پر کردن اظهارنامه مالیاتی و با این‌که در دو سال گذشته نمایشی روی صحنه نبرده است، نه تنها مالیات برایش در نظر گرفته شده بلکه جریمه‌ای هم به عنوان تاخیر در پرداخت برایش تعیین کرده‌اند.

او خواستار واکنش خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به مسئله معافیت مالیانی هنرمندان شد.

در این مورد ایرج راد، رییس هیئت مدیره خانه تئاتر گفت: «بر اساس آخرین قانون، هنرمندانی که در طول سال مبلغ درآمدشان بالای 200 میلیون تومان باشد، موظف به پرداخت مالیات هستند که البته همین هم غیرقانونی است. چون بر اساس بند ل اصل 139 قانونی اساسی، فعالیت‌های هنری معاف از پرداخت مالیات هستند. با این حال در تازه‌ترین تصمیم‌گیری‌ها، مقرر شد اگر هنرمندی در طول سال بیش از 200 میلیون تومان درآمد داشت، قانون معافیت مالیاتی شامل حال او نشود.»

او اضافه کرد: «هنرمندان برای بهره‌مندی از قانون معافیت مالیاتی لازم است هر سال اظهارنامه بدهند. به محض اینکه یک بار اظهارنامه پر کردند، این ضرورت ایجاد می‌شود که هر سال اظهارنامه را پر کنند و مدارک خود را همچون قراردادهای کاری در آن بیاورند اما اگر هنرمندی یک سال فعالیتی نکرده باشد و اظهارنامه را نیز پر کرده باشد، مالیاتی که برایش در نظر گرفته شده، غیرقانونی است و می‌تواند شکایت کند.»

رییس هیئت مدیره خانه تئاتر خاطرنشان کرد: «هنرمندان اشخاص حقیقی هستند. در‌حالی‌که شرکت‌ها ثبت شده‌اند و میزان درآمد و هزینه‌هایشان قابل استخراج است ولی چنین چیزی در فعالیت‌های هنری وجود ندارد؛ بنابراین هنرمندان در اظهارنامه مالیاتی خود این موارد را اعلام می‌کنند و لازم است هر قراردادی را که می‌بندند در اظهار‌نامه خود قید کنند. اگر چنین نکنند، وزارت دارایی از طریق قراردادهای پروژه‌های هنری می‌تواند به این اطلاعات دست پیدا کند.»

راد تاکید کرد: «اگر کسی درآمدی نداشته و برگه اظهار نامه خود را هم پر کرده باشد، حق ندارند از او مالیات بگیرند و این مسئله قابل پیگیری و شکایت است.»

او خاطرنشان کرد: «هر یک از هنرمندان تئاتر که دچار این مشکل شده‌اند و مستندات داشته باشند، می‌توانند با ارائه مستندات خود از طریق شورای داوری خانه تئاتر، شکایت کنند و حتما رسیدگی خواهد شد.»




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

نظرات کاربران