در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

علیرضا فاطمیان: «آیینه‌داران آفتاب»، حلقه مفقوده پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی بود

علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با بیان اینکه کاروان هنرهای نمایشی «آیینه‌داران آفتاب»، حلقه مفقوده مراسم پیاده‌روی جاماندگان حسینی بود، از امید به همکاری‌های بیشتر با اداره کل هنرهای نمایشی به منظور خدمت‌رسانی به مردم شهر تهران و کل کشور گفت.

به گزارش ایران تئاتر، کاروان هنرهای نمایشی «آیینه‌داران آفتاب» با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی و ستاد جاماندگان اربعینِ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امروز (شنبه 26 شهریور) از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) همراه با عزاداران، به اجرای نمایش‌های خیابانی، تعزیه و آیین‌های مردمی مناطق مختلف کشور پرداخت.

در حاشیه این مراسم، گفت‌وگویی با علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام دادیم.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درباره برگزاری برنامه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی توضیح داد: «امسال برای نهمین سال پیاپی، عزیزان ساکن تهران که امکان حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق و مسیرهای منتهی به کربلای حسینی را نداشته‌اند، در پیاده‌روی جاماندگان حسینی تهران حضور پیدا کردند.»

او با اشاره به موکب‌های موجود در مسیر پیاده‌روی عزاداران در تهران ادامه داد: «هر سال بر تعداد مردم شرکت‌کننده در این رویداد افزوده می‌شود و به همین دلیل تعداد موکب‌های مردمی نیز افزایش پیدا می‌کند. امسال حدود 1700 موکب مردمی در مسیر پیاده‌روی به منظور پذیرایی از حاضران، برپا شده است.»

فاطمیان‌پور گفت: «همه امکاناتی که خدمات شهری تهران می‌توانست برای رفاه عزاداران در پیاده‌روی اربعین مهیا کند، آماده شده است اما حلقه مفقوده این مراسم، برنامه‌های هنری بود.»

                                                                

او با اشاره به همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اداره‌کل هنرهای نمایشی در قالب کاروان نمایشی «آیینه‌داران آفتاب» افزود: «کاروان «آیینه‌داران آفتاب» و همراهی هنرمندان دغدغه‌مند و ارزشی برای انتقال مفاهیم عاشورایی به مردم، بسیار ارزشمند و موثر است. برنامه‌های هنری دارای محتوای عمیقی هستند که با توجه به شناختی که هنرمندان از سلیقه و ذائقه مردم دارند، این برنامه‌ها مورد توجه و استقبال عموم قرار گرفت.»

معاون فرهنگی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: «به نظر می‌رسد، کاروان «آیینه‌داران آفتاب» با توجه به سیل عظیم مخاطب و مسافت طولانی که هنرمندان با اجرای برنامه‌هایی چون تعزیه، تئاتر خیابانی، آیین‌های سوگواری مردمی مناطق سراسر کشور مثل شروه‌خوانی و دمام‌زنی در کنار مردم قرار داشتند، از استقبال زیادی برخوردار شد.»

او افزود: «از آنجا که جاماندگان اربعین حسینی مسیر حرکت‌شان مشخص است و این برنامه بدون توقف برگزار می‌شود، ما تمام سعی‌مان این بود تا باعث توقف مردم نباشیم. به همین دلیل موکب‌های عزادرای و نمایشی هم در این مسیر به صورت سیار بودند.»

این مدیر فرهنگی ادامه داد: «تنها در برخی نقاط مثل میدان شهدا، میدان خراسان و میدان شوش که جزو گره‌های اصلی حرکت است، به دلیل تراکم جمعیت، مردم توقف کوتاهی داشتند و گروه‌های نمایشی در صحنه‌هایی که تعبیه شده بود، به اجرای برنامه پرداختند.»

فاطمیان‌پور با اشاره به همکاری دو سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اداره‌کل هنرهای نمایشی در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی و کاروان «آیینه‌داران آفتاب» ادامه داد: «همکاری با عزیزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی باعث شکل‌گیری تجربه خوبی شد. قطعا هر اتفاق فرهنگی هنری اگر با هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف شکل بگیرد و همه مجموعه‌ها انرژی، توانایی و پتاینسل خود را در یک هدف با دقت نظر در طراحی برنامه صرف کنند، حتما موفق‌تر عمل خواهند کرد.»

معاون فرهنگی هنری سازمان شهرداری تهران در پایان گفت: «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همه مناسبت‌های ملی و مذهبی، برنامه‌های متکثری برگزار می‌کند و آمادگی همراهی با سازمان‌های دیگر به ویژه عزیزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی برای خدمت به مردم کشور و شهروندان تهرانی وجود دارد و امیدواریم تا به امید خدا شاهد همکاری‌های بیشتر در آینده باشیم.»




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

نظرات کاربران