در حال بارگذاری ...

پیام دبیرکل انجمن بین‌المللی دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی نمایش‌درمانی

مجید امرایی دبیرکل انجمن بین المللی دراماتراپی ایران به مناسبت تبریک هفته جهانی دراماتراپی پیامی منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر، مجید امرایی دبیرکل انجمن بین‌المللی دراماتراپی ایران و عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی به مناسبت تبریک هفته جهانی دراماتراپی پیامی منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«دراماتراپی پیش از تئاتر اتفاق می‌افتد و این زمانی است که فرد در ارائه نقش اولیه و فردی خود دچار مسئله است. دراماتراپی به ما کمک می‌کند تا پیش از هر چیز درمانگر خود باشیم و مسائل نقش‌‌‌‌های پایه‌ای خود را مرتفع سازیم و تا این مسئله را رفع نکنیم در ارائه نقش‌‌‌‌های اجتماعی خود موفق نخواهیم بود.

 دراماتراپی بازآفرینی خود است، رفع نگرانی است، راه برون رفت از بن بست ها و تاباندن نور و روشنایی در ظلمات روابط معیوب شده است.

دراماتراپی مسئولیت پذیری است، برنامه‌ریزی برای کمک به خود و دیگران است، دوری از تظاهر و تناقض است، ثبات قدم در آموختن و حرکت در مسیر مهارت‌آموزی و توانمندسازی است.

دراماتراپی یافتن راه حل‌‌‌‌های رفع مسئله است، مهارت برنامه‌ریزی و دست‌یابی به الگو‌‌‌‌های رفتاری و در نهایت تجربه انسان بودن است.

در این مسیر توجه به نشانه‌‌‌‌های رفتاری نقش، مهم‌ترین عنصری است که از نگاه دراماتراپیست‌ها با مفهومی به نام «تئوری تغییر و ترمیم نقش» مطرح می‌شود و فرد را تا مرز تخلیه روانی و درمان پیش می‌برد.

عنصری که امروزه در دراماتراپی نوین به عنوان یکی از اصول تغییر رفتاری نقش با «رویکرد رفتاری شناختی» و در قالب تئوری « فردیت در دل شخصیت» مورد توجه قرار می‌گیرد.

دراماتراپی تغییر «نشانه‌‌‌‌های رفتاری نقش» و عنصری حیاتی است که مبتنی بر پرتوکلی درمانی اجرا می‌شود، عنصری که امروزه در «دراماتراپی نوین» به عنوان یکی از اصول تغییر رفتاری نقش افراد دچار مسئله مدنظر گردانندگان آن است.

دوستان بیایید در تغییر نقش‌‌‌‌های آلوده، مسموم و نازیبا پیشگام و ایده‌پرداز باشیم، بیایید دنیایی الوان و نقش‌‌‌‌های رنگین برای خود و دیگران ترسیم کنیم، بیایید از نفاق، دورویی، تظاهر و تجاهل دوری کنیم، بیایید در ترسیم نقش‌‌‌‌های جمعی و روابط نقشی‌مان روح معنویت را بار دیگر جاری سازیم، بیایید از ریاکاری، فساد و تزویر دوری کنیم، بیایید انسان بودن را بار دیگر در خود و با خود ترسیم کنیم، دنیای امروز ما انسان کم دارد.

دوستان دنیای امروز ما از معنا تهی شده و به مشق انسان بودن نیاز مبرم دارد، بیایید با هم بودن را تجربه کنیم نه برهم بودن.

ما نقش‌‌‌‌های فردی و جمعی خود را گم کرده‌ایم و در این تنهایی و ظلمت، یافتن «من» و رسیدن به «ما» راه رستگاری و برون رفت از بن‌بست مایوس‌کننده امروزی است.

با دلی محزون اما امیدوار هفته جهانی دراماتراپی را به همه شما تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم همه زنان و مردان به‌طور مساوی در سایه‌سار لطف پروردگار راه نجات و رستگاری بیابند.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی انجمن هنرهای نمایشی ایران، طی انتشار بیانیه‌ای، اقدام پلیس آمریکا در حمله به دانشجویان را محکوم کرد و آن را رفتار دوگانه مدعیان دموکراسی با نخبگان دانشگاهی دانست.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران