در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با رییس هیئت مدیره خانه تئاتر مطرح شد

ایرج راد: تئاتر نیازمند فعالیت گروهی و ایجاد کمپانی‌های تئاتری است

ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین رییس هیئت مدیره خانه تئاتر اشاره به نیازمندی فعالیت‌های گروهی و ایجاد کمپانی‌های تئاتری کرد تا وضعیت هنرمندان از نظر قرارداد و دیگر مسائل مرتبط به معیشت هنرمندان مشخص شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین رییس هیئت مدیره خانه تئاتر است از این‌رو گفت‌وگویی با او درباره وضعیت خانه تئاتر پس از آغاز روند صنفی شدن انجمن‌های وابسته به خانه تئاتر و توقف این فرآیند به دستور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دادیم تا در جریان کم و کیف اوضاع قرار بگیریم.

ایرج راد در توضیح تعلیق روند صنفی شدن انجمن‌های صنفی تئاتری به دستور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: «مسئله تشکیل انجمن‌های صنفی هنری از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته بود که بالاخره در بازه پنج‌ساله قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همت همه هنرمندان رشته‌های مختلف از جمله خانه تئاتر، خانه موسیقی ایران، خانه سینما و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با بیش از یکسال تلاش و ارتباط مستمر با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیئت وزیران رسید. بعد از مدتی، درباره برخی مفاد مصوبه تشکیل کانون های فراگیر و سراسری صنفی فرهنگ، هنر و رسانه شکایت‌هایی به دیوان عدالت اداری ارجاع شد و در حال حاضر، براساس اعلام ابطال سه بند از مصوبه تشکیل کانون های فراگیر و سراسری صنفی فرهنگ، هنر و رسانه دیگر تشکیل انجمن‌های صنفی قابلیت اجرایی ندارد.»

او ادامه داد: «تا به حال ۶ صنف تئاتری توانسته‌اند مجمع عمومی تشکیل دهند، اساسنامه را به تصویب برسانند و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناسه ملی دریافت کردند. متاسفانه، به دلیل این ابلاغیه، وقفه‌ای در روند تشکیل انجمن‌های صنفی رخ داده است؛ بنابراین به دنبال برگزاری جلسه‌هایی با مسئولان مرتبط به این موضوع هستیم تا اصلاحات لازم در مصوبه تشکیل کانون های فراگیر و سراسری صنفی فرهنگ، هنر و رسانه مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد و در نهایت، نتیجه‌ای حاصل شود.»

بازیگر فیلم سینمایی «شور عشق» راجع به روند تشکیل یک خانه تئاتر صنفی از انجمن‌های صنفی‌شده خانه تئاتر و چالش‌های پیش‌رو عنوان کرد: «قرار بر این بود که همه انجمن‌های خانه تئاتر ماهیت صنفی بگیرند، در ادامه، کانون انجمن‌های صنفی تشکیل شود که شرح وظایف و دستورالعمل خاص خودش را دارد. با متوقف شدن روند تشکیل انجمن‌های صنفی، این موضوع نیز در حال حاضر مسکوت مانده است.»

بازیگر نمایش «آقای اشمیت کیه؟» در توضیح اینکه آیا امکان لغو شدن صنفی شدن انجمن‌های صنفی‌شده مرتبط با خانه تئاتر و بازگشت آن‌ها به خانه تئاتر به شیوه سابق وجود دارد یا خیر، این موضوع را تکذیب و خاطرنشان کرد: «به هیچ وجه، مشکلی برای این انجمن‌های صنفی به وجود نخواهد آمد. این انجمن‌های صنفی‌شده مرتبط با خانه تئاتر از بدو امر از سوی خانه تئاتر برای صنفی شدن به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده بودند پس همچنان به عنوان یک انجمن صنفی پا بر جا می‌مانند و جای هیچ نگرانی نیست برای اعضایی که در زمان صنفی شدن به این انجمن‌های صنفی اضافه شده‌اند. آن انجمن‌هایی هم که هنوز صنفی نشده‌اند، تا حل این موضوع، همچنان به شیوه سابق و براساس اساسنامه خانه تئاتر به فعالیت ادامه می‌دهند.»

کارگردان تله تئاتر «دکتر فاستوس» در سخنان پایانی وضعیت تئاتر را بدین صورت توصیف کرد: «تئاتر خصوصی هنوز به تعریف مشخصی نرسیده است همچنان که تعریف مشخصی از تئاتر دولتی وجود ندارد. تئاتر نیازمند فعالیت گروهی و ایجاد کمپانی‌های تئاتری است تا وضعیت هنرمندان از نظر قرارداد و دیگر مسائل مرتبط به معیشت هنرمندان مشخص باشد. در حال حاضر، آنگونه که باید، از تئاتر حمایت شود، حمایتی صورت نمی‌گیرد. قریب به اتفاق اهالی تئاتر به استثنای بعضی آثار که تماشاگر بیشتری دارند و تا حدی هزینه‌های صرف‌شده برای تولید نمایش را به سازندگان آن‌ها برمی‌گردانند، بقیه نمایش‌ها دارند ضرر می‌کنند و نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای معیشتی یک گروه نمایشی شامل بازیگر، کارگردان، طراحان و... باشند. ساخت تئاتر هزینه زیادی می‌طلبد چون نیاز به بازیگران، عوامل اجرایی، ساخت دکور، طراحی البسه و تبلیغات وسیع، هزینه کرایه پلاتو برای هر تمرین و در نهایت، کرایه سالن تئاتر در صورت اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی دارد. همچنین، کمک‌هزینه‌های پرداختی اداره کل هنرهای نمایشی به گروه‌های نمایشی آنقدر مختصر است که جوابگوی نیازهای گروه‌های نمایشی نیست. موضوعی که مجال دیگری می‌طلبد تا به شکل مفصل‌تری درباره آن صحبت شود و بتوان به نتیجه‌ای رسید.»




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است

داریوش شهبازی، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «بهترین حال» با اشاره به استفاده از انیمیشن و گرافیک در فضاسازی این اثر، داستان خانوادگی آن را که به صورت رادیویی اجرا می‌شود، از جذابیت‌های این اثر بیان کرد.

|

گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد
گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد

تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «گوهر»، موضوع این اثر نمایشی را مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در دوران پهلوی دانست که به روایت تاثیر این واقعه بر زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم آن زمان می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد

مسعود فروتن، عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره تئاتر فجر، شناخت زبان تصویر تلویزیونی را شرط اصلی تولید آثار تله‌تئاتر دانست.

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

نظرات کاربران