در گفتوگو با یک نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح شد
تئاتر فرآیندی طولانی دارد که جشنواره، تنها بخشی از آن است
احسان عاقل، نویسنده و کارگردان تئاتر اهل کاشمر میگوید در شهرستانها با فقر حوزه آموزش مواجه هستیم. اگر آموزش نباشد تئاتری هم وجود ندارد؛ باید قبول کرد که هنر تئاتر در دنیا به سرعت در حالِ رشد است، بنابراین باید روی آموزش خیلی تمرکز کنیم. او همچنین گفت: اگر قرار باشد که آثار نمایشی تنها باهدف اجرا در جشنواره تولید شوند، به نظر من بهتر است جشنواره تعطیل شود چراکه دیگر ارزشی ندارد، تئاتر فرآیندی طولانی دارد که جشنواره، تنها بخشی از آن است.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، احسان عاقل، نویسنده و کارگردان جوان و نامآشنای تئاتر کاشمر گفت: «اگر قرار باشد که آثار نمایشی تنها باهدف اجرا در جشنواره تولید شوند، به نظر من بهتر است جشنواره تعطیل شود چراکه دیگر ارزشی ندارد، تئاتر فرآیندی طولانی دارد که جشنواره، تنها بخشی از آن است.»
او افزود: «جشنواره نباید علت تولید نمایش باشد، بلکه باید در مسیر تئاتر قرار بگیرد اما الآن تئاتر در مسیر جشنواره قرارگرفته، یعنی برخی گروهها فقط به خاطر جشنواره یک اثر نمایشی را تولید میکنند و این اشتباه است.»
کارگردان نمایش «هتل تایگا» ادامه داد: «انجمن هنرهای نمایش باید ترتیبی دهد تا در طول سال بازرسیهای متعددی از گروههای نمایشی انجام شود تا گروهها طی تمرینهایی درست و زمانِ استانداردی در طول سال، نمایشهای پختهای را به جشنواره برسانند.»
احسان عاقل با تأکید بر اهمیت و ضرورت بخش آموزش در جشنواره عنوان کرد: «هزینه اصلی جشنواره باید صرف آموزش بشود، یعنی اساتیدی که برای جشنواره استانی از پایتخت و دیگر شهرها برای آموزش به مشهد میآیند باید سطح کیفی بالایی داشته باشند تا شرکتکنندگان جشنواره که از شهرستانهای استان خراسان رضوی به بهانه جشنواره به مشهد میآیند، از این کلاسهای نهایت بهره را ببرند و با دست پر برگردند.»
عاقل با بیان اینکه در شهرستانها با فقر حوزه آموزش مواجه هستیم، ادامه داد: «اگر آموزش نباشد تئاتری هم وجود ندارد، باید قبول کرد که هنر تئاتر در دنیا بهسرعت در حالِ رشد است بنابراین باید خیلی روی آموزش تمرکز کنیم. پیشکسوتان و افرادی که برای مثال 30 سال تئاتر کار کردهاند، نباید تئاتر را مثل گذشته ببینند. شیوهها و گونههای مختلف اجرای تئاتر را باید پذیرفت، متأسفانه این مسئله باب میل پیشکسوتان تئاتر استان ما نیست چراکه وقتی با شیوه جدیدی در اجرا مواجه میشوند، آن را نمیپذیرند و از آن حمایت نمیکنند.»
کارگردان نمایش «صدای سکوت» با اشاره به اینکه در شهرستانها علاقهای به دیگر عناصر دیگر تشکیلدهنده تئاتر وجود ندارد، اظهار کرد: «از سوی دیگر بچههای شهرستان به گریم و طراحی لباس و... اهمیت نمیدهند، هنوز به این باور نرسیدهاند که یک طراحی لباس باکیفیت، چه تأثیری در ارتقای سطح کیفی یک اثر نمایشی دارد، بنابراین باید در ایام جشنواره این کلاسهای آموزشی هدفمندتر از قبل برگزار شود.»
این نویسنده و کارگردان کاشمری با اشاره به اهمیت داوری در جشنوارهها گفت: «انتخاب داوران جشنواره خیلی مهم است، چه هیئت بازبینی و چه داوران اصلی جشنواره. بسیار مهم است که این داوران از نظر علمی در چه سطحی هستند، باید این افراد کارنامه درخشانی در سطح استان داشته باشند؛ متاسفانه در جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی همواره در این حوزه ضعف داشتهایم. ممکن است یک داور با دادن جایزه اشتباه به برخی از گروهها مسیر تئاتر را عوض کند.»
او با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی باید از ماهها قبل از جشنواره تیمی تحقیقاتی داشته باشد، گفت: «این تیم باید سرمایههای تئاتر را بشناسد و بداند چه افرادی از دلوجان برای تئاتر مایه میگذارند. لابی، پارتیبازی و این بده و بستانها دارد تئاتر شهرستانها را از بین میبرد. جوانان در شهرستانها نبوغشان از بین میرود چراکه باور همه این است که کارِ پیشکسوتان باید بیشتر دیده شود!»
این کارگردان تئاتر بیان کرد: «دبیر جشنواره هر کسی که باشد توفیری به حال تئاتر ندارد، به دلیل ارتباطی که مسئولان شهرستان با استان دارند، هر نمایش انگار باید از فیلتر بهخصوصی رد شود، خیلی کم پیش میآید که گروهی شانس بیاورد و نظر بازبینها را به خود جلب کند.»