در حال بارگذاری ...
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه مطرح کرد

علی صفدری: برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای باعث افزایش و بهبود زیرساخت‌های سخت‌افزاری خواهد شد

علی صفدری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه ضمن ابراز خشنودی از احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در جهت ارتقای فرهنگ ملی و تبادل فرهنگی بین مناطق و اقوام مختلف کشور، برگزاری این رویداد بزرگ هنری را باعث افزایش و بهبود زیرساخت‌های عرصه تئاتر در استان کرمانشاه دانست.

نگار امیری: جشنواره تئاتر منطقه‌ای یکی از مراحل پایانی راه‌یابی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به شمار می‌آید که گروه‌های مختلف با ارائه آثارشان در این رویداد هنری به رقابت می پردازند.

این جشنواره در سال جاری پس از 9 سال وقفه، قرار است با میزبانی 4 استان در مناطق مختلف کشور فعالیت خود را از سر بگیرد و محلی باشد برای بهتر دیده شدن تلاش هنرمندان مناطق مختلف کشور و مسیری برای ورود آثار باکیفیت آن‌ها به معتبرترین جشنواره تئاتر ایران یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر.

استان کرمانشاه به عنوان اولین استان برگزارکننده جشنواره تئاتر منطقه‌ای با حضور فعالان و هنرمندان تئاتر در مناطق غرب، جنوب‌غرب و شمال‌غرب ایران میزبان جشنواره تئاتر منظقه‌ای خواهد بود.

براین اساس با علی صفدری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه به عنوان متولی برگزاری این رویداد هنری به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای با این گستردگی اقوام و فرهنگ‌ها و حضور 9 استان دیگر در کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا باید بگویم که از احیای مجدد جشنواره تئاتر منطقه‌ای پس از ۹ سال آن هم با میزبانی شهر کرمانشاه به عنوان چهره زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی بسیار خوشحال هستیم. کرمانشاه در تمام تاریخ دیار حماسه و رشادت بوده و هست؛ حماسه هایی چون هشت سال دفاع مقدس و عملیات غرورآفرین مرصاد از این استان چهرهای بی‌بدیل ساخته است که بسیار می‌تواند به لحاظ رشادت‌های شیر زنان و شیر مردان‌اش سوژه و ایده تولید آثار ارزشمند در عرصه سینما و تئاتر استان باشد. بی شک این‌ویژگی‌های کرمانشاه برای هنرمندان شرکتکننده در جشنواره از استان‌های دیگر نیز قابل توجه و تامل خواهد بود و جشنواره تئاتر منطقه‌ای فرصتی ایجاد خواهد کرد تا آثار هنرمندان استان‌ها در یک رقابت عادلانه که شعار و هدف دولت عدالت محور سیزدهم است، به دور از هرگونه شائبه‌ای در معرض دید عموم قرار گیرد. در این رویداد تبادل آثار بین استان‌ها روی می‌دهد و شرکت‌کنندگان می‌توانند تماشاگر فعالیت‌های هنری یکدیگر باشند.

اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های متنوع برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر در کنار هم حضور پیدا می‌کنند، به واسطه زندگی روی صحنه تئاتر، یک نگاه و اتفاق مشترک که بسیار مورد تاکید دولت مردمی‌ سیزدهم است با هدفی واحد بین هنرمند و مردم اتفاق می‌افتد که هم برای کرمانشاه و هم عزیزانی که به این استان می‌آیند فرصت مغتمی خواهد بود

از سوی دیگر از آنجاکه اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های متنوع برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر در کنار هم حضور پیدا می‌کنند، به واسطه زندگی روی صحنه تئاتر، یک نگاه و اتفاق مشترک که بسیار مورد تاکید دولت مردمی‌ سیزدهم است با هدفی واحد بین هنرمند و مردم اتفاق می‌افتد که هم برای کرمانشاه و هم عزیزانی که به این استان می‌آیند فرصت مغتمی خواهد بود.

برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای تا چه میزان می‌تواند بر کیفیت تولیدات نمایشی استان‌ها موثر باشد؟

در حاشیه جشنواره‌های تئاتر جلسات، کارگاه‌ها، نشست‌ها و گفتمان‌هایی شکل می‌گیرد که قطعا در ارتقای سطح کیفی و بار فرهنگی و تکنیکی آثار هنرمندان موثر است و می‌تواند در تولید آثار فاخرتر و اندیشه‌ورزتر مهم و موثر واقع شود.

تولید نمایش‌های بومی و آثاری که برگرفته از فرهنگ فولکلور منطقه باشد تا چه میزان در آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها و نمایش خرده فرهنگ‌های استانی اهمیت دارد؟

شاید یکی از دلایل عمدهای که امروزه احساس می‌کنیم به یک زندگی روزمره، تکراری و مستمر رسیده‌ایم، دوری از خاستگاه و اصالتی‌ است که به آن تعلق داریم. هرچقدر ما از آیین‌ها، رسوم و خرده فرهنگ‌های خودمان فاصله بگیریم با خودمان غریبه‌تر خواهیم شد و در این جهان بزرگ گم‌تر و گمنام‌تر می‌شویم. اینکه هنرمندانی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، همدان، کردستان، خوزستان، ایلام و خود کرمانشاه با فرهنگ‌های متنوع و ارزشمند در جشنواره حضور دارند، در آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها و نمایش خرده فرهنگ‌های استانی اهمیت دارد.

این تولیدات فرهنگی می‌توانند بر هنجارهای رفتاری استان‌ها نیز تاثیرگذار باشند؟

اینکه منِ کرمانشاهی بتوانم آثاری از هر یک از استان‌های نامبرده را با فرهنگ و خرده فرهنگ‌های خودش ببینم، حتما در هنجارهای رفتاری من اثرگذار خواهد بود. قطعا مهمانان استان‌های دیگر نیز که به‌واسطه حضور در جشنواره در کرمانشاه زندگی می‌کنند، بی‌واسطه با نوع زندگی، پوشش، رفتار و ارزش‌های ساکنان این استان آشنا می‌شوند و آن را به عنوان تجربه‌ای به زندگی خودشان منتقل خواهند کرد.

فرهنگ یک امر سیال است. وقتی این سیالیت در حوزه فرهنگ مورد توجه قرار گیرد، قطعا در ارتقای فرهنگ ملی موثر خواهد بود. اگر ما توجه خود را به قومیت‌ها و فرهنگ‌های پراکنده را ارتقا دهیم؛ این اتفاق می‌تواند در حوزه فرهنگ ملی و رسمی ایران موثر باشد

این هم‌آمیزی فرهنگی چه دستاورد و کمکی به منظور اعتلا و بالندگی فرهنگ ملی ایران زمین دارد؟

فرهنگ یک امر سیال است وقتی سیالیت در حوزه فرهنگ مورد توجه قرار گیرد، قطعا در ارتقای فرهنگ ملی موثر خواهد بود. اگر ما توجه خود را به قومیت‌ها و فرهنگهای پراکنده از عرب تا کرد، ترک، لر، بلوچ، ترکمن و... ارتقا دهیم؛ قطعا این اتفاق می‌تواند در حوزه فرهنگ ملی و رسمی ایران موثر باشد و این اثرگذاری در عرصه تئاتر ویژه و خاص‌تر خواهد بود. قطعا برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای و مراودات فرهنگی استان‌ها در اعتلای حوزه هنر، فرهنگ، اخلاق، ارزش‌ها و معنویت اثرگذار است و ما امیدواریم بتوانیم به رسالت خود به درستی عمل کنیم.

برگزاری چنین رویدادهایی به تجهیز و بهسازی زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان‌های میزبان چه کمکی می‌کند؟

یکی از عمده دلایلی که پشنهاد میزبانی به استان کرمانشاه داده شد؛ برخورداری خوب این استان از زیرساخت‌های تئاتری است. استان کرمانشاه به جهت بهره‌مندی از سالن‌های متنوع سه سویه، تک سویه، سالن‌های پلاتویی جعبه سیاه و قاب صحنه‌ای، پتانسیل و توانمندی برگزاری جشنواره‌های تئاتر را داراست. علاوه بر این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نگاه ویژه‌ای به برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای دارد و در حال بهینه‌سازی زیرساختهای موجود است. قطعا برگزاری این رویداد بزرگ هنری می‌تواند بر داشته‌های استان کرمانشاه در حوزه سخت‌افزاری بیافزاید. خوشبختانه در این راستا، رییس جمهور محترم آقای رییسی با یک دولت پرتلاش و عملیاتی پای کار هستند تا پروژه‌های عمرانی را در تمامی استان‌ها به بهره‌برداری برسانند. در کرمانشاه نیز پروژه‌هایی در حال احداث، تولید یا بهره‌برداری است که امیدواریم به چرخه تئاتر اضافه شوند و از پتانسیل بیشتری در برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای پس از 9 سال بهره‌مند شویم.

با توجه به زیرساخت‌های موجود، امکان برگزاری جشنواره‌ای در سطح ملی در این استان فراهم است؟

بله، با توجه به زیرساخت‌هایی که استان کرمانشاه در حوزه تئاتر به آنها مجهز است، دوستان ما در اداره کل هنرهای نمایشی پیشنهاد برگزاری و میزبانی ۴ منطقه حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای را در سطح ملی نیز به کرمانشاه دادند. منتها این فرصت در حال حاضر به دلایلی برای ما فراهم نبود و از طرف دیگر خوب است که استان‌های دیگر هم نحوه مشارکت‌شان در بافت بزرگ ایران مشخص شود و این فرصت از آنها گرفته نشود.

بودجه برگزاری این رویداد در استان کرمانشاه چگونه فراهم می‌شود؟

استانداری، شهرداری و سپاه نبی اکرم اساسی‌ترین سازمان‌ها و نهادهایی هستند که برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد کنار ما قرار میگیرند. بخشی از اعتبارات مربوط به جشنواره شامل بخش‌های داوری، هزینه گروه‌ها و جوایز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی تامین خواهد شد و بخش دیگر شامل اسکان، پذیرایی و تبلیغات محیطی را ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مدیریت خواهیم کرد. در این زمینه، استاندار محترم استان کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی برای گرفتن مصوبه برگزاری این رویداد کمک‌های فراوانی کردند و تاکنون جلسات و برنامه‌ریزی‌های مفصلی در زمینه برگزاری هرچه بهتر جشنواره با حضور ایشان داشته‌ایم. .شهردار محترم کرمانشاه نیز همراه با تیم شورای شهر به ما کمک می‌کنند. همچنین اعضای شورای فرهنگ عمومی، تمامی دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی برای کمک به برگزاری جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

هنرمندان دلسوز ما که برای هنر، مردم جامعه و زیست‌بوم خودشان ارزش قائل هستند، با زبان تئاتر آثار فاخری را خلق می‌کنند تا زبان هنر همچنان رسا و تاثیرگذار باشد و چراغ تئاتر، پرفروغ‌تر از همیشه، روشنی ببخشد

با توجه به شرایط فعلی جامعه، ضرورت برگزاری جشنواره‌های تئاتر و روی صحنه رفتن آثار هنرمندان چیست؟

جامعه ما به لحاظ فرهنگی و تاریخی جامعه بااصالت و مهمی است و وظیفه هنرمند در این جامعه ایجاد شورو نشاط، روحیه، تلاش در اعتلا و غنای فرهنگی کشور است. در ایران اسلامی تمام مسئولان به ساحت هنر و هنرمند باور داشته و در جهت ارتقای آن کمک می‌کنند . رییس جمهور محترم بارها به اهمیت فرهنگ، هنر، نگاه مردمی و استفاده از این پتانسیل بالا و اثرگذار تاکید کرده‌اند. هنرمند متعهد اساسا برای هنر و آرامش جامعه کار می‌کند. رسالت تئاتر این است که جامعه را آرام، باثبات و ارجمند معرفی کرده و ارزشها و هنجارها را تبلیغ و ترویج کند. من مطمئن و امیدوار هستم هنرمندان دلسوز ما که برای هنر، مردم جامعه و زیست بوم خودشان ارزش قائل هستند، با زبان تئاتر آثار فاخری را خلق می‌کنند تا زبان هنر همچنان رسا و تاثیرگذار باشد و چراغ تئاتر پرفروغ‌تر از همیشه روشنی ببخشد. امروزه رسالت هنرمند توجه به اصالت‌هاست. ابتدایی‌ترین این اصالت‌ها عزتمندی، وطن‌دوستی و زیست بدون سلطه اجانب و دشمنان است که حتما در جریان اجراهای فاخر هنرمندان مورد توجه و تاکید قرار خواهد گرفت.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران