در حال بارگذاری ...
نشر ثالث روانه بازار کتاب کرد

آثاری از ویلیام شکسپیر با ترجمه فواد نظیری

پنج کتاب «رویایی به شب نیمه تابستان»، «طوفان»، «حکایت زمستانی»، «رومئو و ژولیت»، «تیمون آتنی» نوشته ویلیام شکسپیر با ترجمه فواد نظیری در نشر ثالث و در سال جاری تجدید چاپ و منتشر شده است.

به گزارش ایران تئاتر، سال 1401 در حوزه تئاتر، نشر ثالث 5 کتاب ویلیام شکسپیر را که یکی از بزرگترین و نام‌آورترین نمایش‌نامه‌نویسان جهان به شمار می‌رود، با ترجمه فواد نظیری تجدید چاپ و روانه بازار کرده است.

فواد نظیری نویسنده، شاعر و مترجم متولد سال ۱۳۳۴ است. از آثار پیشین فواد نظیری به آثار ترجمه و تالیفی چون «شب زنبیل سیاهی است»، «در توفان گل سرخ»، «مصر باستان»، «روزنه های خزانی»، «مادر زمین»، «جنگل حلبی»، «خوردن عسل کلمات» و «برادر عقاب، خواهر آسمان» می‌توان اشاره کرد.

«رویایی به شب نیمه تابستان»، «طوفان»، «حکایت زمستانی»، «رومئو و ژولیت»، «تیمون آتنی» آثاری از ویلیام شکپیر، پرکارترین نویسنده‌ سده شانزدهم است که فواد نظیری به فارسی برگردانده و نشر ثالث آن را چاپ و منتشر کرده است.

«رویایی به شب نیمه تابستان»

«رویایی به شب نیمه تابستان» یک کمدی است که توسط ویلیام شکسپیر نوشته شده است. این نمایش در آتن اتفاق می‌افتد و شامل چندین داستان فرعی است که حول ازدواج تزئوس و هیپولیتا می‌چرخد. یک زیرمجموعه درگیری بین چهار عاشق آتنی است. یکی دیگر از گروهی متشکل از شش بازیگر آماتور بازی را که قرار است قبل از عروسی اجرا کنند تمرین می کند. هر دو گروه خود را در جنگلی می بینند که پری ها در آن دخالت می کنند و انسان‌ها را دستکاری می‌کنند و درگیر دسیسه خانگی خود می‌شوند. این نمایش یکی از محبوب‌ترین‌های شکسپیر است که به طور گسترده‌ای اجرا می‌شود.

نمایشنامه «رویایی به شب نیمه تابستان» با قیمت 58 هزارتومان در 182 صفحه از نشر ثالث منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«طوفان»

«طوفان» نمایشنامه‌ای است در پنج پرده، اثر ویلیام شکسپیر، که نخستین بار حدود 1611 نوشته و اجرا شد و در 1623 به چاپ رسید.

 داستان با توفانی آغاز می‌شود که پراسپرو آن را برانگیخته، کسی که سال‌ها پیش دوک به‌حقِ میلان بوده و برادر غاصبش، آنتونیو، او و دختر سه‌ساله‌اش، میراندا را سوار قایقی کرده و به جزیره‌ای دورافتاده فرستاده است، جایی که تنها ساکن آن وحشی‌ای به نام کالیبان است. با این طوفان و به کمک روحی به نام آریل، کشتی حامل برادر و اطرافیانش در جزیره‌ای که پراسپرو با دخترش در آن ساکن شده است به گل می‌نشیند و فرایند انتقام پراسپرو آغاز می‌شود.

نمایشنامه «طوفان» با قیمت 48 هزارتومان در 150 صفحه صفحه از نشر ثالث منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«حکایت زمستانی»

نمایشمامه «حکایت زمستانی» نوشته ویلیام شکسپیر می‌باشد. این نمایشنامه بارها به فارسی ترجمه شده است و با نام‌هایی چون «قصه زمستان»،«قصه زمستانی» و «داستان زمستان» نیز شناخته شده است.«حکایت زمستانی» جز کمدی‌های شکسپیر است که در سال 1611 نوشته شده است.

در بخش اول نمایشنامه، پادشاه سیسیل به همسر خود، شاه بانو هرمیونه، شک بی پایه و اساسی می‌برد. دلیل این این شک و ظن پادشاه هم اصرارهای بیش از حد همسرش به شاه بوهیما است که مدتی است نزد آن‌هاست و می‌خواهد به کشورش بازگردد. اما هرمیونه به او اصرار می‌کند که کمی بیشتر نزد آن‌ها بماند؛ اما ماجرا در حد یک شک باقی نمی‌ماند و تبعات سنگینی چون زندانی شدن هرمیونه و دستور کشته شدن شاه بوهیما به بار می‌آورد. اما کامیلو دستور شاه راه اجرا نمی‌کند و او را فراری می‌دهد.

این اثر شکسپیر نمایشنامه‌ای در پنج پرده است.

نمایشنامه «حکایت زمستانی» با قیمت 61 هزارتومان در 204 صفحه صفحه از نشر ثالث منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«رومئو و ژولیت»

«رومئو و ژولیت» تراژدی نوشته شده توسط ویلیام شکسپیر در اوایل کار اوست که در مورد دو عاشق ناکام است. این نمایشنامه یکی از محبوب‌ترین نمایشنامه‌های شکسپیر است.

«رومئو و ژولیت» کششی به داستان‌های عاشقانه دوران باستان دارد. درون مایه اثر براساس داستانی ایتالیایی است، که به صورت شعر با نام تاریخ باستانی رومئو و ژولیت توسط ارتور برووک در سال ۱۵۶۲ و به صورت نثر در سال ۱۵۹۱ توسط ویلیام پینتر نوشته شدند. شکسپیر از هر دو اثر استفاده کرد، ولی برای گسترش داستان، شخصیت‌های مکمل داستان به خصوص مرکوتیو و پاریس را دچار تغییراتی نمود.

نمایشنامه «رومئو و ژولیت» با قیمت 66 هزارتومان در 215 صفحه صفحه از نشر ثالث منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«تیمون آتنی»

«تیمون آتنی» بیانیه و اعتراضیه‌ای علیهِ نامردمی و ناسپاسی اجتماع در پاسخ به مِهر و ازخودگذشتگی است که از سرِ نهایتِ خشم و انتظار نوشته شده و تشابه و نزدیکی سرشت و سرنوشت او با «شاه لیر» نیز بی‌سبب نیست.

اگر نمایشنامه‌های شکسپیر را در سه شاخه کمدی، تاریخی و تراژدی بخش‌بندی کنیم، «تیمونِ آتنی» جزو آثار آخری است که شاعـر در اوج پختگی و تجربه فردی و اجتماعی و عمری نگارش و سرایش خلق کرده و به یادگار گذاشته است.

نمایشنامه «تیمون آتنی» با قیمت 51 هزارتومان در 188 صفحه صفحه از نشر ثالث منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

طوفان درگذشت

طوفان درگذشت

رضا صفایی‌پور، معروف به طوفان، بازیگر پیشکسوت سینما و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت، پس از یک دوره درگیری با بیماری پارکینسون، روز یکشنبه 26 آذر درگذشت.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران