در حال بارگذاری ...
انتشار نمایشنامه جدید مصطفی هرائینی

«من» راهی کتابفروشی‌ها شد

نمایشنامه «من» در ۹ پرده به نویسندگی مصطفی هرائینی توسط انتشارات نودا در ۷۲ صفحه منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب نمایشنامه «من» به نویسندگی مصطفی هرائینی نویسنده، کارگردان و گوینده در سال 1401 توسط انتشارات نودا به چاپ رسیده است.

مصطفی هرائینی نویسنده نمایشنامه «من» دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته کارگردانی تئاتر و کارشناسی کارگردانی تئاتر و دیپلم نمایش است. نویسندگی و کارگردانی نمایش «چهره مرد هنرمند در جوانی»، با اقتباسی از رمان معروف جیمز جویس نویسنده ایرلندی که سال 1398 در تئاتر شهرزاد اجرا شد از جمله فعالیت‌های هنری هرائینی است.

این نمایشنامه در 9 پرده نوشته‌ شده و مسیر زندگی تماماً مشترک دو نفر را به نمایش می‌گذارد و روایتی از آشنایی و کشف، عشق و دلدادگی، اختلاف و دل‌زدگی و درنهایت تنفر و نابودی است. نمایشنامه «من» داستان فردی است که تصمیم می‌گیرد با خودش زندگی کند. خودش را فرا می‌خواند برای یک زندگی تماماً اشتراک. زندگی دو فردی که از هر لحاظ شبیه یکدیگر هستند؛ ظاهر، کردار، اخلاق، تفکر و حتی جزئی‌ترین کنش‌ها و اعمال‌شان.

«من» بر پایه نظریات روان‌کاوی و روان‌شناسی شخصیت به رشته تحریر درآمده است؛ و همان‌طور که از نامش پیداست «من» به واکاوی نهاد (اید)، خود (ایگو) و فراخود (سوپرایگو) در رابطه با یک زندگی مشترک می‌پردازد. سه عنصری که در تعامل با یکدیگر رفتارهای پیچیده انسان را شکل و جهت می‌دهند.

همچنین در لایه‌های دیگر نیز می‌توان از منظر رفتارشناسی، دینی و حتی سیاسی این نمایشنامه را مورد بررسی قرار داد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «اصلا تصورشم نمی‌کردم این قدر به من شباهت داشته باشی. هی... این چه کاریه تو می‌کنی؟ نمی‌فهمم. لعنتی صداش هم با صدای من مو نمی‌زنه. ببینم چرا هرچی من می‌گم مثل طوطی داری تکرار می‌کنی؟ نه این از طوطی هم وحشتناک‌تره. طوطی لااقل اولش گوش می‌ده بعد تکرار می‌کنه اما تو داری همزمان با من حرف می‌زنی. لطفا یک لحظه سکوت کن می‌خوام باهات صحبت کنم. می‌شه حرف‌های منو تکرار نکنی. دیوونه‌کننده‌ است، شوخیت گرفته؟ اصلا نمی‌فهمم داری شوخی می‌کنی یا کلا قراره همین‌طوری کنار من باشی. خنده داره. اگه قرار بود این‌طوری باشه که من یک دونه از اینا تو خونه داشتم. تصورم چیز دیگه‌ای بود. هی... هووووی... اینجااارو... بشین... با توام بشین... دارم بهت می‌گم بشین.»

نمایشنامه «من» توسط انتشارات نودا در 72 صفحه منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار
گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار

مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»می‌گوید نسلی که الان تئاتر کار می‌کند شاید هیچ‌وقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کرده‌اند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران