در حال بارگذاری ...
میزبانی هشت نمایش از مخاطبان خردسال

از تئاتر کودک و نوجوان چه‌خبر؟

پاییز ۱۴۰۱ نمایش‌های «چوپان و چوب جادویی»، «لافکادیو»، «خرمشیر»، «دزدان کلاغی»، «پلنگ خیال‌باف»، «شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج‌طلا­»، «کوزه عسل»، «رینارد روباهه» در تماشاخانه‌های تهران روی صحنه هستند.

 ایران تئاتر: سال‌هاست که روانشناسان و کارشناسان علوم تربیتی بر رنگ‌آمیزی جذاب و فراهم آمدن امکان آموختن کودکان و نوجوانان از طریق هنرهای نمایشی و تئاتر تاکید ویژه دارند. در هفته‌هایی که گذشت و متاثر از شرایط، برخی نمایش‌ها اجرای خود را قطع کردند و تماشاخانه‌ها ترجیح دادند تا در شرایطی بهتر و مناسب‌تر میزبان مخاطبان و تماشاگران تئاتر به‌ویژه مخاطبان خردسال نمایش‌های کودک شدند. حالا و در این روزها با همت گروه‌های نمایشی اجرای پرشور نمایش‌ها با حضور مخاطبان پیگیری می‌شود و کیمیای اجرای نفس به نفس هنرمندان و مخاطبانشان بر صحنه سالن‌ها جاری است. با توجه به اهمیت و جایگاه مخصوص تماشاگران کودک و نوجوان مروری کرده‌ایم بر برنامه‌های نمایشی سالن‌های تئاتر. امیدواریم تئاتر و هنرمندانش به‌خصوص فعالان نمایش کودک همیشه در اوج باشند.

این روزها و در پاییز 1401، هشت نمایش‌ کودک و نوجوان گرمابخش صحنه‌های تئاتر تهران و میزبان کودکان و خانواده‌های آن‌ها هستند. 

«چوپان و چوب جادویی»

نمایش «چوپان و چوب جادویی» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین ‌داداش‌‌نیا تا 11 آذر ساعت 17:00 در پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد با بازی محمدحسین ‌داداش‌‌نیا، زهرا غلامی (شکیبا)، مریم اسکندری و ارمغان احمدی میزبان کودکان و نوجوانان است.

مریم اسکندری (دستیار کارگردان، طراح گریم و طراح صحنه)، علی حسنی (طراح لباس)، مهناز اینانلو (نور و صدا) و گروه هنری شاپرک‌های شادی دیگر عوامل این نمایش کودک هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «چوپان به‌وسیله چوب جادویی قصد دارد تا از بره‌هایش در برابر گرگ بدجنس محافظت کند

«لافکادیو»

نمایش «لافکادیو» به نویسندگی شل سیلوراستاین و کارگردانی احمد ‌تیموری تا 11 آذر در فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان کودکان و نوجوانان است.

احمد ‌تیموری، علیرضا ذکایی، پویا یزدانجو و سپیده زینلی بازیگران «لافکادیو» هستند.

موسیقی این نمایش ساخته محمد ‌نجفی است.

در خلاصه این نمایش آمده است: «شیری به نام لافکادیو در بیشه‌ای زندگی می‌کند و کارهای معمولی یک شیر را انجام می‌دهد، مثلا جست‌وخیز می‌کند، میان علف‌ها بازی می‌کند، دنبال خرگوش‌ها می‌کند، تا اینکه یک روز تصادفا تفنگ یک شکارچی را به دست می‌آورد و با تمرین تبدیل به تیراندازی ماهر می‌شود. در همین حین یک سیرک‌دار از او برای هنرنمایی در سیرکش دعوت می‌کند. لافکادیو کم‌کم هویت اصلیش را فراموش می‌کند تا اینکه...»

«خرمشیر»

نمایش شاد و موزیکال «خرمشیر» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی سیدمجتبی خمسه تا 2 دی ساعت 19:00 در سالن آمفی‌تئاتر پردیس سینما گالری ملت روی صحنه است.

این نمایش که روایت جذاب و شاد از مجموعه داستان‌های کلیله و دمنه است، داستان الاغی است که به تازگی از دست صاحبش رها شده و در حالی که در جنگل به خوشگذرانی می‌پردازد با شیری روبه‌رو می‌شود که تا به حال حیوانی همچون الاغ را ندیده است.

در نمایش «خرمشیر» سیدمجتبی خمسه، سحر پورفرج، محسن بان‌ور و سعید محمدی شاملو به ایفای نقش می‌پردازند.

 در این نمایش سیدمجتبی خمسه (طراح صحنه)، سحر پورفرج (طراح لباس) و محسن بان‌ور (دستیار کارگردان) نیز حضور دارند.

«دزدان کلاغی»

نمایش کودک و موزیکال «دزدان کلاغی» به کارگردانی زینب اسدی تا 24 آذر در روزهای سه‌شنبه تا جمعه ساعت 16:30 در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ابن سینا روی صحنه است.

در خلاصه این نمایش آمده است: «پیرمرد و پیرزن مهربانی (دوقلو) سال‌های سال است که در مزرعه آفتابگردان زندگی می‌کنند و مترسکی در مزرعه دارند که از سالیان پیش آن‌ را ساخته‌اند. روزی کلاغ‌ها به مزرعه حمله می‌کنند ولی یکی از آن‌ها بالش زخمی می‌شود و نمی‌تواند فرار کند. مترسک به او کمک می‌کند و با هم دوست‌های خوبی می‌شوند

این نمایش کودک توسط گروه «سوگند» به نویسندگی عباس ‌قاصدزاده، با هنرنمایی کمیل پورقلی، عباس ‌قاصدزاده، مونا کوشش، محسن افخمی، سوگند قاصدزاده، ریحانه حاجی آبادی و آهنگسازی مسعود فکور اجرا می‌شود.

«پلنگ خیال باف»

نمایش «پلنگ خیال‌باف» به نویسندگی مجتبی ‌خمسه و کارگردانی سحر ‌پورفرج تا 25 آذر ساعت 17 در فرهنگسرای فردوس (واقع در بلوار فردوس تهران) روی صحنه است.

مجتبی ‌خمسه، محسن بان‌ور و محمد صالحی، بازیگران این نمایش کودک و نوجوان هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «پلنگی که ادعای سلطنت بر جنگل را دارد، برای اثبات خود به جدال با قوی‌ترین موجود یعنی انسان می‌رود، اما...»

مجتبی ‌خمسه (طراح نور و طراح صحنه)، سحر ‌پورفرج، ساناز پورفرج (طراح لباس)، ابراهیم رنجکش (آهنگساز) و مریم شهبازی (مدیر صحنه) دیگر عوامل نمایش «پلنگ خیال‌باف» هستند.

«شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج‌طلا­»

نمایش «شاهزاده خانم و کلاغ های تاج‌طلا­» به نویسندگی و کارگردانی پویا شش‌­پری تا 25 آذر ساعت 17:30 در تالار هنر روی صحنه است.

در این نمایش سمیه بیگی، المیرا ‌پارسا، سعید ‌قره‌داغلی، نسا جبین‌پور، حانیه رهگذر، مهدیه طاهری، نیما محمودی، مهتاب ‌فرهپور، عرفان امین‌فر، عرفان قهرمانی، مهران ولیزاده و پویا ‌شش‌پری به ایفای نقش پرداخته و عروسک‌گردانی می­‌کنند.

یکتا ‌مقدس‌فر (برنامه‌­ریز و دستیار کارگردان)، علیرضا حسین‌پور (طراح صحنه و طراح عروسک)، فرید نوایی (آهنگساز)، سمیرا شش‌پری (طراح لباس)، حسین تبریزی، لیلا پریشان (طراح گریم)، ندا حیدری (طراح پوستر) از دیگر عوامل نمایش هستند.

در خلاصه نمایش «شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج طلا» آمده است: «شاهزاده خانمی به نام ویشا بعد از سال‌ها متوجه می‌شود جادوگری برای اینکه صاحب تاج و تخت و مال و منال پادشاه شود برادرانش را جادو کرده و تبدیل به کلاغ کرده است و حالا برای پیدا کردن‌شان تلاش می‌کند به بازارچه شهر رفته و با مردم هم کلام می‌شود از آنجا نشانه‌ای پیدا کرده و به سمت جنگل می‌رود با حیوانات جنگل صحبت می‌کند و آن‌ها ویشا را به خانه پیرزن مهربان که مانند فرشته است، می‌رسانند و در پایان ویشا با کمک ابر و باد برادرانش را پیدا کرده و به قصر بازمی‌گرداند

«کوزه عسل»

نمایش «کوزه عسل» به نویسندگی و کارگردانی سینا نورایی تا 10 دی ساعت 17 در پردیس تئاتر سپند روی صحنه است.

میرنادر ‌مظلومی، فاطمه ‌بهشتی، عطاءالله ‌نجفی، سینا ‌نورایی و محمدعلی فاضل بازیگران این نمایش کودک هستند.

مهبد اسماعیلی، سینا نورایی (موسیقی)، هادی فکری (گریم)، سینا نورایی (طراح صحنه و طراح لباس)، دپارتمان تئاتر نورا (مجری طرح و روابط عمومی) دیگر عوامل نمایش «کوزه عسل» هستند.

نمایش «کوزه عسل» قصه یک خرس تنبل و گرسنه را روایت می‌کند که برای رهایی از گرسنگی، تصمیم اشتباهی می‌گیرد و دست به کارهای نادرستی می‌زند.

«رینارد روباهه»

نمایش «رینارد روباهه» به نویسندگی آرتور فاکویز و کارگردانی احمد تیموری تا 11 آذر ساعت 18:30 در فرهنگسرای ابن سینا روی صحنه است.

میترا شجاعی، ناصر احمدی فر، پارسا ‌پولادوند و احمد تیموری بازیگران این نمایش کودک هستند.

محمد ‌نجفی (آهنگساز)، سپیده زینلی (طراح صحنه و لباس) و فرهاد سورنی (مدیریت نور و صدا) دیگر عوامل این نمایش هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «رینارد روباهی است که با شوخی‌های افراطی‌اش همه حیوانات جنگل را به ستوه آورده است از این رو دادگاهی برای رسیدگی به شکایت‌های حیوانات تشکیل می‌شود و به او یک سال فرصت جبران داده می‌شود این در حالی است که رینارد فکرهای دیگری در سر دارد




مطالب مرتبط

حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند
حسن دادشکر مطرح کرد

وظیفه تئاتر کودک این نیست که صرفا بچه‌ها را شاد کند

حسن دادشکر که در دوره اخیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عضو هیئت انتخاب بخش نوجوان بوده، تاکید کرد که وظیفه تئاتر کودک صرفا شاد کردن بچه‌ها نیست بلکه باید در قبال شادی، چیزی نیز به مخاطبان خود آموزش بدهد.

|

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد
مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد

فراخوان نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان به همت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا برگزار می‌شود.

|

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد
عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت آثار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد، به‌شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

|

نظرات کاربران