در حال بارگذاری ...
تلاش برای برقرار ماندن روشنای صحنه

اجرای 65 نمایش در تهران و 300 اثر در شهرستان‌ها در پاییز 1401    

در سه‌ماه پاییز امسال، ۶۵ نمایش در بیش از ۲۷ سالن تئاتر تهران روی صحنه رفته‌اند و مخاطبان شهرستانی هم، تماشاگر بیش از ۳۰۰ اجرا به‌صورت عمومی یا در دل جشنواره‌های استانی بوده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، تئاتر کشور، پس از دو سال سخت کرونایی، از بهار 1401، بار دیگر جان گرفت و این شرایط در تابستان به اوج خود رسید.

با این‌حال، با ناآرامی‌های پیش‌آمده در جامعه و شرایط نامناسبِ فعالیت‌های هنری، اجراهای تئاتر در نیمه نخست مهر دچار افت شد که با برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی، از خاموشی چراغ سالن‌ها جلوگیری شد.

اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه ماه گذشته، با دو راهکار، به دنبال تشویق هنرمندان برای به صحنه آوردن تئاتر بوده است؛ اول آن‌که سهم 20 درصدی سالن‌های دولتی از فروش را به تهیه و تولیدکنندگان آثار برگردانده است و دوم آن‌که با وجود محدودیت‌های مالی، پرداخت کمک‌هزینه اجراها را دوبرابر کرده است.

با تمهیدات در پیش‌گرفته‌شده، در پاییز 1401، بیش از 27 سالن تئاتر و مرکز فرهنگی و هنری در شهر تهران، پذیرای اجرای نمایش بوده که در آن‌ها، بیش از 50 نمایش بزرگ‌سال و 15 اثرِ ویژه کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته است.

مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تالار حافظ، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، پردیس تئاتر شهرزاد، تالار محراب، سالن میلاد، سالن‌های حوزه هنری، عمارت نوفل‌لوشاتو، عمارت سیمرغ، تماشاخانه آژمان، پردیس تئاتر تهران، تماشاخانه اهورا، تماشاخانه ارغوان، تماشاخانه ملک، خانه نمایش دا، پردیس ملت، پردیس سپند، فرهنگسرای ابن‌سینا، فرهنگسرای فردوس، فرهنگسرای نیاوران، خانه فرهنگ نور، مرکز تئاتر کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، بوستان ولایت، فضای باز برج میلاد و... ازجمله مراکزی بوده‌اند که در سه ماه گذشته، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی‌ شده‌اند.

از میان آثار اجراشده در سه ماه گذشته، با وجود شرایط نامناسبِ اجتماعی، چندین نمایش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده و فروش خوبی را پشت سر گذاشته‌اند.

در همین مدت، شهر تهران جدا از اجراهای صحنه‌ای، شاهد برگزاری بیش از ۲۵ نشست نمایشنامه‌خوانی بوده است.

فعالیت هنرمندان هنرهای نمایشی در پاییز 1401، تنها محدود به شهر تهران نبوده و گستره ایران را هم در برگرفته بوده است.

با برگزاری حضوری جشنواره‌های استانی که همیشه گرمابخش اجراهای عمومی در شهرستان‌ها هم بوده است، بیش از 300 نمایش در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور روی صحنه رفته و پذیرای تماشاگران بوده است.

اداره‌کل هنرهای نمایشی، همچنان به حمایت خود از تئاترهای روی صحنه ادامه خواهد داد و پذیرای طرح‌ها و آثار هنرمندان سراسر کشور برای اجرا خواهد بود.




مطالب مرتبط

فریاد بلند هنرمندان تئاتر مقابل تجاوز و ظلم رژیم صهیونیستی در قالب اجراهای «همپا تا اقصی»

گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با زبان نمایش
فریاد بلند هنرمندان تئاتر مقابل تجاوز و ظلم رژیم صهیونیستی در قالب اجراهای «همپا تا اقصی»

گردهمایی بزرگ هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با زبان نمایش

هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی سراسر کشور با برنامه‌ریزی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی امروز 29 مهر در حمایت از مردم مظلوم فلسطین نمایش اجرا می‌کنند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
رییس جمهور در نشستی صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر:

توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است

رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

نظرات کاربران