در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ 4 شیراز مطرح کرد

مرتضی مرتضوی‌راد: تبلیغات شهری برای تئاتر، گره‌گشاست

مرتضی مرتضوی‌راد کارگردان تئاتر با بیان اینکه تئاتر اگر مخاطب و تماشاگر داشته باشد نیازی به حمایت مالی ندارد و می‌تواند روی پای خودش بایستد، می‌گوید با اختصاص دادن چند تابلوی تبلیغات شهری و بیلبورد به تئاتر و اجرای نمایش‌ها در شهرها بسیاری از مشکلات در عرصه تئاتر حل می‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، مرتضی مرتضوی‌راد هنرمند اهل استان قم که با هدف شرکت در جشنواره تئاتر مناطق کشور به شیراز سفر کرده است، او با نمایش «فنجان در طوفان چای» از استان قم روی صحنه خواهد رفت.

مرتضی مرتضوی‌راد به بیان مشکلات و دغدغه افراد فعال در عرصه تئاتر پرداخت و اظهار کرد: «بدون شک مسائل مالی از مهمترین مشکلات در هر صنف محسوب می‌شود. هنر تئاتر نیز به دلیل مشکلات مالی با معضلات بسیاری روبه روست.»

حذف هنر از سبد اقتصادی خانواده‌ها
این کارگردان تئاتر ادامه داد: «تورم و مشکلات مالی باعث شده تا فرهنگ و هنر از سبد اقتصادی خانواده‌ها حذف شود؛ بدون شک تا زمانی که خانواده‌ها مشکلات معیشتی داشته باشند، تماشای نمایش برایشان اولویتی ندارد.»

مرتضوی‌راد بیان کرد: «اگر در شهرها فضاهای تبلیغاتی اختصاصی و رایگان یا حداقل با قیمت مناسب در اختیار نمایش‌ها قرار گیرد در جبران نقصان مالی بسیار مؤثر خواهد بود.»

او افزود: «معتقد هستم اجراهای عمومی پر قدرت و پیاپی در شهرستان‌ها اهمیت بیشتری از برگزاری جشنواره‌ها دارد چراکه تئاتر یک شهر با اجراهای عمومی مستمر مستحکم می‌شود.»

حذف جشنواره منطقه‌ای تصمیم درستی نبود

کارگردان نمایش «فنجان در طوفان چای» که از استان قم در بیست و هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر شرکت کرده است، با بیان اینکه تولید اثر فقط برای حضور در جشنواره می تواند آسیب زا باشد، گفت: «البته برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای قصه جداگانه‌ای است. از ابتدا حذف کردن جشنواره منطقه‌ای تئاتر در سال های گذشته تصمیم درستی نبود چراکه حضور در چنین جشنواره‌ای باعث انتقال تجربه هنری بین هنرمندان استان ها می‌شود.»

مرتضوی‌راد ادامه داد: «با این وجود برگزاری جشنواره به هر قیمتی درست نیست و اگر بناست جشنواره منطقه‌ای احیا شود باید حمایت تمام قد ارگان‌ها از جشنواره را شاهد باشیم.»

نمایش«فنجان در طوفان چای»؛ اولین اجرا در جشنواره

کارگردان نمایش«فنجان در طوفان چای» در رابطه با سبک و شیوه اجرایی این نمایش گفت: «نمایش «فنجان در طوفان چای» بر پایه نمایش‌های آیینی ایرانی ساخته شده و در آن از تکنیک‌های تئاتر مدرن هم استفاده شده است؛ قصه سراسر ایرانی نمایش و حضور شخصیت یاقوت و تحلیل‌ها و معنابخشی اثر، شیوه اجرایی را به سمت استفاده از المان‌های نمایش ایرانی سوق داد.»

مرتضوی‌راد در رابطه با خلاصه قصه این نمایش عنوان کرد: «قصه نمایش «فنجان در طوفان چای» رویدادهای کودتای ۲۸ مرداد را روایت می کند. می‌توان گفت نمایش در بستر تاریخ است اما تاریخ را روایت نمی‌کند و قصه متفاوتی اجرا می‌شود.»

این کارگردان اضافه کرد: «قرار است این نمایش در روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ و به عنوان اولین اجرا در این جشنواره روی صحنه برود.»

میزبانی شیراز از جشنواره

او در خصوص میزبانی شیراز از این جشنواره گفت: «بدون تردید شیراز با قدمت عظیمی که در هنر نمایش دارد میزبان بسیار خوبی برای این جشنواره خواهد بود؛ آثار راه یافته به جشنواره هم برترین‌های استان‌های خودشان بوده‌اند و حتما اجراهای خوبی را شاهد خواهیم بود.»

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور روز پنجشنبه ۲۲ تا روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه به میزبانی شیراز برگزار می‌شود و گروه‏‌های نمایشی از استان‏‌های اصفهان، کرمان، قم، سیستان بلوچستان، بوشهر، مازندران و یزد در این جشنواره به رقابت می‌پردازند.

نمایش‌ «فنجان در طوفان چای» به کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد از قم ساعت ۱۱ روز پنجشنبه ۲۲ دی در تالار استاد لایق شیراز اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران