در حال بارگذاری ...
این بار شاهد درگیری‌های اقتصادی لیلی و مجنون در قالب یک نمایش باشید

بهنام کاوه: تئاتر خیابانی با تماشاگر فراوان و متنوع خود، گونه کارآمدی از تئاتر است

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «لیلی و مجنون» گفت: نقش اصلی داستان خیابان‌گردی است که اتفاقات و درگیری‌های زندگی خود را روایت می‌کند. قبل از شروع به کار در حرفه تئاتر خیابانی به همراه دوستانم به کار تعزیه مشغول بودیم. از نظر من تئاتر خیابانی گونه موثر و کارآمدی از تئاتر است چراکه در خیابان شما تماشاگر فراوان و متنوع‌تری دارید.

به گزارش ایران تئاتر، بهنام کاوه نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر خیابانی «لیلی و مجنون» که جزو اجراهای روز اول بخش خیابانی جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر بود و در پهنه رودکی اجرا شد، با اشاره به سابقه فعالیت هنری خود در عرصه تئاتر اظهار داشت: از سال ۸۲ فعالیت هنری دارم و از سال ۸۸ تاکنون به‌طور مستمر تئاتر خیابانی کار می‌کنم.
او گفت: در این سال‌ها یکی از فعالان تئاتر خیابانی هستم و رزومه فنی خود را در این چند سال فقط و فقط تئاتر خیابانی می‌دانم. انشاء، کوچ، من مادرم، سرباز وطن، هیچ‌کس و ... از جمله آثار نمایشی است که با آن‌ها چندین دوره در جشنواره بین‌المللی فجر، جشنواره‌های مریوان، ماه، سوره، جشنواره مقاومت تهران، فتح خرمشهر و چتر زندگی در یزد و دیگر جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شرکت داشتم و اکنون بار هفتم است که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارم.
او با اشاره به اینکه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نمایش «لیلی و مجنون» را انجام داده‌ام، گفت: درون‌مایه کار اجتماعی است، داستان لیلی و مجنون نمایش ما از قصه‌ها آمده است و تداعی‌کننده قصه‌های باستانی است اما روال نمایش به‌روز است و درگیری اقتصادی و مشکلات جوانان امروز را به مردم نشان می‌دهد.
نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «لیلی و مجنون» عنوان کرد: امروزه برخی حباب‌هایی هستند که از پیشرفت جوانان جلوگیری می‌کنند؛ پیشرفت در زندگی، ازدواج، مسکن و ... از جمله این موارد است.
کاوه تصریح کرد: «متأسفانه مشکلات اقتصادی کشور آن‌قدر هست که شما می‌توانید در مورد آن یک رمان طولانی بنویسید، ما از برخی اتفاقات ایده گرفتیم و این کار را طراحی کردیم.»
او ادامه داد: «شخصیت نمایش ما فردی خیابان‌گرد است و از دل خیابان و مشکلات مردم که شبانه اتفاق می‌افتد و در حوزه اقتصادی به وجود می‌آید، سخن می‌گوید. این فرد قصه خودش را روایت می‌کند، از اینکه چه اتفاقاتی افتاده است و نتوانسته ‌است ازدواج کند و از آرزوهای کوچکی که اکنون برای ما آرزوهای بزرگ و دست‌نیافتنی شده است، می‌گوید.»
این هنرمند توضیح داد: «قبل از شروع به کار در حرفه تئاتر خیابانی به همراه دوستانم به کار تعزیه مشغول بودیم و با شیوه تعزیه بین مردم می‌رفتیم و این عمل منتهی به کار خیابانی شد، از نظر من تئاتر خیابانی گونه موثر و کارآمدی از تئاتر است چراکه در خیابان شما تماشاگر فراوان و متنوع‌تری دارید.»
کاوه جشنواره فجر را بزرگ‌ترین جشنواره‌ ایران دانست و گفت: «این جشنواره کامل‌کننده تمام جشنواره‌هاست، وقتی کاری تولید می‌شود و به جشنواره فجر می‌رود نسبت به دیگر جشنواره‌ها یک دیدگاه حرفه‌ای بودن نسبت به اجراها وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود شما خود را در این جشنواره محک بزنید.»
او که هم‌زمان کارگردان، نویسنده و بازیگر نمایش «لیلی و مجنون» به شمار می‌رود، در مورد سایر عوامل اجرایی این نمایش گفت: «مسئولیت موسیقی بر عهده محمد رحیمی، علی خاتمی و تدارکات بر عهده سجاد ترابی است.»
کاوه در پایان تصریح کرد: «دیالوگ پایانی من در کارها همیشه این است؛ خیابان کسب‌وکار من است.»




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

نظرات کاربران