در حال بارگذاری ...
درباره‌ نمایش «آهوان» به کارگردانی محمد جهان‌پا

مهندسی روایت یک زندگی

مهدی نصیری: وقتی قرار است که یک تئاتر زندگی‌نامه‌ای تولید شود، قالب‌ها و الگوهایی وجود دارند که قبلاً هم امتحان شده‌اند و می‌توان بر اساس آن‌ها تئاتر را تولید کرد. تئاتر زندگی‌نامه‌ای می‌تواند داستانی داشته باشد که در آن شخصیتی معرفی شود. می‌تواند شیوه‌های مستند تولید را بستر اجرا قرار دهد. می‌تواند گزارشی باشد که جذابیت‌های اجرایی آن را روایت کنند و می‌تواند مثل نمایش «آهوان»، همه‌ این‌ها با هم باشد؛ بدون این‌که از الگوی خاصی تبعیت شود.

خلق وضعیت نمایشی، روایت داستان زندگی، گزارش موقعیت، توضیح شخصیت و... شیوه‌هایی هستند که مهدی سیم‌ریز (نویسنده) و محمد جهان‌پا (کارگردان) در تولید این نمایش با پرداخت آن‌ها، یک اثر زندگی‌نامه‌ای درباره شهید علیرضا عاصمی، فرمانده گردان تخریب در دوران دفاع مقدس خلق کرده‌اند. اثری که هم سعی دارد قواعد درام را رعایت کند، هم در تلاش برای فضاسازی در اجراست و از تصویرسازی تا کنش اجرایی را در این مسیر به خدمت گرفته و هم توانسته شخصیت موردنظرش را آن‌قدر که نیاز دیده و می‌خواهد معرفی کند. 

جهان‌پا در ساخت «آهوان» که یکشنبه دوم بهمن در تئاتر مولوی روی صحنه رفت، کیفیت را فدای منظور نکرده است. اجرا به خاطر سوژه‌ اجرا شهید نشده است. درواقع اثر در تلاش برای باکیفیت بودن، تئاتر بودن و پرداختن به سوژه و طرح ایدئولوژی دچار سطحی‌نگری و سطحی‌پردازی نشده است. 

علیرضا عاصمی، بیش از هر چیز با نوآوری‌های خلاقانه‌اش در عملیات تخریب، تحقیقات، نمونه‌سازی و تولید برخی تجهیزات تخریب شناخته می‌شود. سیم‌ریز و جهان‌پا هم برای خلق وضعیت دراماتیک و مسئله‌دار کردن درام‌شان همین ویژگی را دراماتیزه کرده‌اند. وضعیت نمایشی در نمایش کدام است؟ یک موشک چندوضعیتی در  منطقه‌ای مسکونی عمل نکرده و گروه تخریب منطقه مسکونی را تخلیه کرده‌اند و علیرضا عاصمی باید بیاید تا آن را خنثی کند. در فاصله‌ میان اصابت موشک و شروع عملیات تا انفجار در نقطه پایانی است که زندگی شهید عاصمی روایت می‌شود. نقطه شروع درست انتخاب شده و نقطه پایان این وضعیت همان جای درستی است که در آن داستان زندگی قهرمان درام به سرانجام می‌رسد و در فاصله میان این دو علاوه بر این‌که وضعیت بحرانی خنثی‌سازی موشک عمل نکرده و به خطر افتادن جان مردم چالش و ستیز دراماتیک را می‌سازد، روایت فرصت کافی برای شناساندن سوژه‌اش را دارد. در تمام مدت‌زمان روایت و توضیح و توصیف و موقعیت‌سازی حول محور این قهرمان، وضعیت نمایشی هم حامل کیفیت مناسبی از تعلیق دراماتیک برای جذابیت درامش هست.

بنابراین «آهوان» را در مقایسه با نمونه‌های مشابه زندگی‌نامه‌ای‌اش و به‌ویژه آن‌ها که در قالب کارهای سفارشی بی‌کیفیت در گستره دفاع مقدس تولید شده‌اند، می‌توان کار قابل‌اعتنایی دانست؛ از آن‌جهت که برای دستیابی به هدفش از جهان درام و کیفیت دراماتیک فاصله نمی‌گیرد و به قرارهای دراماتیک در ساختار قصه‌اش پای‌بند است.

اگرچه اجرا در جزئیات و در موقعیت‌هایی که مثل یک آلبوم عکس در روایت متوالی داستان زندگی علیرضا عاصمی ورق می‌زند، کاستی‌هایی هم دارد. از جمله این‌که این عکس‌ها اگرچه بر اساس توالی زمانی مهم‌ترین رویدادهای زندگی عاصمی انتخاب شده‌اند و تصویر و روایت می‌شوند اما پیوستگی کنش‌مند نمایشی‌شان، به‌ویژه در گستره ضرب‌آهنگ‌سازی، دچار اشکال است. قاب‌ها خیلی از هم جدا‌جدا هستند. هر موقعیت یک عکس یا تصویری از رویدادهای متوالی دوران زندگی قهرمان هست؛ اما پیوستگی میان این قاب‌ها و تصاویر و رویدادها به‌عنوان یک کنش تأثیرگذار دراماتیک در کلیت اجرا احساس نمی‌شود. قاب‌ها و تصاویر از هم جدا هستند و اگر هوشمندی سیم‌ریز در انتخاب وضعیت نمایشی (موشک چندوضعیتی عمل نکرده) نبود، دچار همان گزارشی بودنی می‌شدند که اغلب کارهای ازاین‌دست به آن مبتلا هستند؛ اما خب، همان‌طور که گفته شد جهان‌پا و سیم‌ریز از این آسیب توانسته‌اند عبور کنند. بخش مهمی از موفقیت‌شان مدیون ساختار درام سیم‌ریز است و بخش قابل‌توجه دیگرش به‌واسطه انتخاب شیوه اجرایی درست و تصاویری که جهان‌پا و گروه اجرایی‌اش توانسته‌اند به وجود بیاورند.   

در کنار همه‌ این‌ها بد نیست که اشاره‌ای هم به گروه خوب بازیگران نمایش جهان‌پا داشته باشیم. کم‌تجربه‌های نوجوان و جوان گروه جهان‌پا در کنار باتجربه‌های گروهش اجرای موفقی دارند و اگرچه اغراق در کمدی و پرسرصدا بازی کردن در دو صحنه اتوبوس و جبهه کمی از فضای کلی اثر بیرون می‌زند و بازیگران را از فضای نیمه‌رئالیستی قاب عکسی جدا می‌سازد اما در مجموع هنرمندان گروه «آهوان» در بازیگری موفق هستند.

نکته پایانی اما طراحی صحنه خلاق «آهوان» است که یکی از نقاط قوت کار او به‌حساب می‌آید و جهان‌پا در همه‌ صحنه‌‌های متفاوت اجرایش از این دکور کاربردی بهترین استفاده را کرده است.   




مطالب مرتبط

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم
کارگردان راه‌یافته به بخش تئاتر دانشجویی جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

حضور در جشنواره فجر باعث شد به ادامه مسیر امیدوار شوم

افشین حسنی‌کیا، کارگردان نمایش «اوبِرمِنش» با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی، موفق به اجرای آثارم نمی‌شدم، گفت جشنواره فجر فرصتی به من داد تا دوباره به ادامه مسیر امیدوار شوم.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

نظرات کاربران