در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «کرنر زیر درختان بلوط»

اصغر خلیلی: مشتاق تماشای واکنش مخاطب در مواجهه با اثر جدیدم هستم

کارگردان نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» می‌گوید مشتاق تماشای واکنش مخاطب در مواجهه با اثر جدیدم هستم، زیرا در نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» فناوری و تکنولوژی زیادی دخیل است.

به گزارش ایران تئاتر، اصغر خلیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» اجرایش را امروز (چهارشنبه 5 بهمن) در دو سانس ۱۷ و ۲۰ در تالار اصلی تئاتر شهر و در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر شهر به صحنه برد.

اصغر خلیلی کارگردان نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» گفت: «داستان این نمایش بر اساس یک اتفاق مستند در ایلام نوشته شده که به نوعی یک قضاوت دوگانه نسبت به یک واقعه را نمایش می‌دهد.»

این هنرمند ایلامی، تئاتر را یک هنر ارزشمند نامید و گفت: «تئاتر از زمانی که انسان زاده شد با او همراه بوده و با شرایط اجتماعی انسان رشد کرده است.»

خلیلی درباره مهم‌ترین شاخصه هنر تئاتر نسبت به رشته‌های دیگر هنری توضیح داد: «زنده بودن و پویایی و رودررو بودن تئاتر با مخاطب یکی از ویژگی‌های متمایزکننده این هنر با سایر هنرهاست.»

او مهم‌ترین شاخصه و مأموریت جشنواره تئاتر فجر را معرفی هنرمندان جدید دانست و گفت: «در چهل‌ویک دوره‌ای که جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، هنرمندان جدید و بااستعدادی در حوزه تئاتر مطرح شدند. جشنواره فجر جدا از اینکه یک تریبون فرهنگی ملی است در معرفی هنرمندان جدید و پراستعداد بستر مناسبی دارد که بسیاری از هنرمندان می‌توانند در آن موفق شوند.»

همچنین این کارگردان افزود: «بسیاری از صاحب نام‌های تئاتر ایران به واسطه حضور در جشنواره فجر دیده شده و رشد کرده‌اند.»

خلیلی با اشاره به اینکه چندین دوره در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده، گفت: «مشتاق تماشای واکنش مخاطب در مواجهه با اثر جدیدم هستم، زیرا در نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» فناوری و تکنولوژی زیادی دخیل است.»

این هنرمند همچنین با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران و سالن‌های خصوصی تئاتر در کنار سالن‌های دولتی گفت: «بحث حمایتی دولت از هنرمندان تئاتر هنوز هم کمرنگ است و وجود سالن‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی نیازِ عرصه تئاتر است، تئاتر نیازمند حمایت بیشتر و گسترده‌تر از سوی دولت است.»

خلیلی تئاتر را موضوعی فراسازمانی دانست و ادامه داد: «هنر تئاتر خروجی یک نهاد یا سازمان نیست و بسیاری از نهاد‌هایی که بر اساس نظام فرهنگی کشور آثاری اجرا می‌کنند بر اساس ساختار سازمانی خودشان است و درست است که بیشترین بار تولید آثار هنری بر عهده وزارت ارشاد است، اما همه، چه مدیران و مسئولان فرهنگی نهاد‌های مختلف و چه هنرمندان باید در راه اعتلا و گسترش هنر تئاتر کوشا باشند.»

آرین رضایی، عزت‌الله آقایی، محمد محمدیان شمالی، رضا صفری، محمدصادق کمالی‌راد، حسین جعفری، کیانوش مقدم، علیرضا عباس‌زاده، آرین اکبری‌پناه، محمدرضا پژمایه، عرفان عبدی، امین نوروزی، مانی خلیلی، محمدامین شفیع‌زاده، ابوالفضل پروین، مهرسام خدایاری، حامد عباسی بازیگران این نمایش صحنه‌ای هستند.

اصغر خلیلی (نویسنده و کارگردان)، مریم سلیمی (طراح لباس)، رضا خضرایی (طراح نور)، امیرحسین رحیمی (عکاس)، علی سلیمی (طراح گریم) از دیگر عوامل نمایش «کرنر زیر درختان بلوط» هستند.

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر

نجمه مهرابی: سفارشی شدن آثار، باعث تنزل نمایش محیطی می‌شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر

نجمه مهرابی: سفارشی شدن آثار، باعث تنزل نمایش محیطی می‌شود

نجمه مهرابی کارگردان حاضر در بخش خیابانی جشنواره فجر سفارشی شدن و‌ تکرار موضوعات در نمایش های خیابانی را موجب تنزل سطح کیفی آثار و از دست دادن مخاطب می‌داند.

|

هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه
هشتمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

رابطه مخدوش با واقعیت، عاری بودن از اضافات و تضاد اجرایی با فرم نمایشنامه

جلسه هشتم نقد و بررسی آثار صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، نهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و طبق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد بررسی قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

نظرات کاربران