در حال بارگذاری ...
کارگردان و نویسنده‌ نمایش «مطرب آقا» گفت

مهیار هزارجریبی: تئاتر شهرستان با کمترین امکانات پا به‌پای تئاتر حرفه‌ای تهران کار می‌کند

مهیار هزارجریبی کارگردان و نویسنده‌ای که با نمایش «مطرب آقا» به جشنواره تئاتر فجر راه ‌یافته است، معتقد است تئاتر شهرستان با کمترین امکانات پابه‌پای تئاتر حرفه‌ای تهران کار می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، مهیار هزارجریبی کارگردان آثاری چون «زنان بیشه گل»، «پمپئو»، «دخمه»، «کودن»، «خیر نبینی سعیده»، «پینوکیو دروغ نگو» و … که در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده است امسال با نمایش «مطرب آقا» از بهشهر در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «مطرب آقا» روز جمعه هفتم بهمن در ۲ نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

هزارجریبی درباره موضوع نمایش گفت: «داستان این نمایش درباره مطرب دوره‌گردی است که در حرم امام رضا (ع) راهش نمی‌دادند و در یک روز سرد زمستانی می‌میرد در حالی که بعد از مرگش اتفاقات عجیبی برای جنازه او می‌افتد.»

این کارگردان تئاتر جشنواره فجر را محلی برای دیده شدن هنرمندان تئاتر دانست و بیان کرد: «جشنواره تئاتر فجر مناسب‌ترین محل برای دیده شدن تمام هنرمندان به خصوص هنرمندان شهرستان خواهد بود. تمام هنرمندان در طی سال تلاش می‌کنند تا اثر خودشان را به جشنواره برسانند بنابراین هرچه جشنواره پررونق‌تر باشد برای اهالی هنر به مراتب خوشایندتر است.»

هزار جریبی افزود: «در این دوره از جشنواره به هنرمندان شهرستان ۶ روز اسکان داده شد که بسیار ارزشمند است. هرچقدر که از جشنواره حمایت شود به نفع هنر و تئاتر خواهد بود.»

او درباره نحوه ورودش به جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: «نمایش «مطرب آقا» به لحاظ تکنیکی و کاری بسیار مورد بررسی قرار گرفته و همین امر موجب شده تا مورد توجه داوران واقع شود و در تئاتر فجر حضور داشته باشیم.»

این کارگردان با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر از هنرشان امرارمعاش می‌کنند گفت: «هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد فقط تئاتر تعطیل می‌شود! جایگاه افراد تئاتری، صحنه است و اگر امروز نتوانیم از طریق هنرمان دغدغه‌های اجتماعی را برطرف کنیم چه زمانی این کار را بکنیم. تئاتر برای مردم و تماشاگران است و مانند هر هنر دیگری تأثیر به‌سزایی بر جامعه، مردم و مخاطبانش دارد.»

این کارگردان با اشاره به کم بودن امکانات تئاتر در شهرستان گفت: «رسیدگی به تئاتر هنوز کم است و بهتر است نگاه بازتری به این عرصه شود خصوصاً تئاتر شهرستان‌ها، زیرا تئاتر شهرستان با کمترین امکانات پابه‌پای تئاتر حرفه‌ای تهران کار می‌کند و فعالان آن نیازمند حمایت مادی و معنوی بیشتری هستند.»

کارگردان نمایش «مطرب آقا» در پایان اضافه کرد: «بزرگ‌ترین معضل تئاتر شهرستان این است که بازیگران تئاتر این حرفه را به‌عنوان شغل دوم خود به کار می‌برند اما اگر حمایت مسئولان وجود داشته باشد این مسائل برطرف خواهد شد. برای گسترش تئاتر باید تا می‌توان اجرای عمومی داشت و جشنواره‌های معتبر بیشتری برگزار کرد.»

سارا یزدانی، روشنک سه‌قلعه‌گی، الهام ابراهیم‌پور گرجی، ساغر هزارجریبی، علی‌اکبر چاردی، رسول عبدی، سیدعلی اصغری، مهیار هزارجریبی بازیگران نمایش «مطرب آقا» هستند.

حسین فدایی‌حسین (طراح صحنه و مشاور کارگردان)، نیروانا هزارجریبی (طراح نور)، محمد ابراهیم‌نژاد (سرپرست موسیقی)، سینا ابراهیم‌نژاد (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، نیما ابراهیم‌نژاد (نوازنده تار)، امیرحسین کرامتی و حسین حسن‌پور (مدیر صحنه)، ثمین کلاگر (منشی صحنه)، حمید آقاجانی (نورپرداز)، سمانه تقی‌پور (عوامل اجرایی)، هدی رسولی (طراح بروشور)، حمیده موسوی (دوخت لباس) و الهام ابراهیم‌پور (طراح لباس) از دیگر عوامل این نمایش صحنه‌ای هستند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران