در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان نمایش «کشتن تن» مطرح کرد

مصطفی محمدی‌دوست: تئاتر تنها هنری است که می‌تواند در این برهه از زمان به انسان کمک کند

مصطفی محمدی‌دوست، نویسنده و کارگردان نمایش «کشتن تن» می‌گوید به دلیل اینکه در تئاتر هنرمند بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، هنر نمایش تنها هنری است که می‌تواند در این برهه از زمان به انسان کمک کند.

به گزارش ایران تئاتر، مصطفی محمدی‌دوست که سابقه 25 سال فعالیت در عرصه تئاتر و شرکت در سه دوره از جشنواره فجر را داشته امسال نیز با نمایش «کشتن تن» در چهل و یکمین دوره تئاتر فجر حضور دارد.

نمایش «کشتن تن» روز شنبه هشتم بهمن (امروز) در تالار قشقایی تئاتر شهر در دو سئانس 17 و 19 اجرا خواهد شد؛ به همین بهانه با مصطفی محمدی‌دوست به گفت‌وگویی کوتاه پرداختیم.

این کارگردان در مورد داستان نمایش توضیح داد: «این نمایش برگرفته از آداب‌ورسوم بختیاری است؛ این باور وجود دارد که شکار کردن چیز خوبی نیست و با این اتفاق زمین دچار دگرگونی می‌شود، گاهی کشتن می‌تواند آن‌قدر بد و فراگیر شود که حتی انسان به جایگاهی سقوط کند که فرزند خودش هم را بکشد.»

مصطفی محمدی‌دوست تئاتر را یک بستر مؤثر برای کمک به بشر دانست و گفت: «به دلیل اینکه در تئاتر هنرمند بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند تنها هنری به حساب می‌آید که می‌تواند در این برهه از زمان به بشر کمک کند و زمینه‌ساز اشتراک اطلاعات شود و در نتیجه آگاهی انسان را نسبت به خود، جامعه‌اش و نیازها و ضعف‌هایش و البته راهکارهای بهتر شدن بیشتر کند.»

کارگردان نمایش «کشتن تن» با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره منطقه‌ای ادامه داد: «جشنواره فجر یک گذرگاه و به تعبیر بهتر آوردگاهی است که باعث دیده شدن تلاش هنرمندان می‌شود و اضافه شدن جشنواره منطقه‌ای به جشنواره فجر بسیار خوب نتیجه داد و واقعاً کار بی‌نظیری بود. در این شرایط حضور هنرمندان و گروه‌های نمایشی از شهرها و منطق مختلف کشور به ارتقای سطح تئاتر کشور کمک فراوانی خواهد کرد و از دیگر سو تلاش و خروجی قابل‌قبول و در بیشتر مواقع بی‌نظیر هنرمندان غیر تهرانی هم به‌خوبی دیده خواهد شد و این همه مقدور نشد مگر به برپایی و برگزاری دوباره جشنواره مناطق فجر.»

محمدی‌دوست ادامه داد: «اگر جشنواره‌های بومی و محلی و ایران سبز نیز دوباره برگزار شوند تغییرات بسیاری در عرصه تئاتر خواهیم داشت.»

این هنرمند افزود: «جشنواره فجر امسال به دلیل اضافه شدن بخش منطقه‌ای بسیار تأثیرگذارتر از دوره‌های قبل خواهد بود؛ امسال رسانه ملی هم مقداری درگیر جشنواره فجر شده و با تلاش دبیر جشنواره این دوره از جشنواره تئاتر فجر با دوره‌های قبل متفاوت‌ است.»

نسرین سلطانی، پریا سلیمانی، مهدیس عزیزخانی، فهیمه خسروی، پیام بهرامی، حمید حیدری، امیر اسدی بازیگران نمایش «کشتن تن» هستند.

همچنین محمد محمدی (طراح نور)، شجاع محمدی (طراح صحنه)، پری امری (دوخت لباس)، محمد سایبانی (طراح لباس) از دیگر عوامل این نمایش هستند.

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران