در حال بارگذاری ...
نگاهی واقع‌گرا به مسائل عاطفی انسان‌ها

نمایشنامه «ایستگاه اتوبوس» منتشر شد

نمایشنامه «ایستگاه اتوبوس» اثری از ویلیام اینگ با ترجمه‌ای از رضا دادوی در نشر سبزان منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب نمایشنامه «ایستگاه اتوبوس» سومین جلد از مجموعه آثار نمایشی ویلیام اینگ با ترجمه رضا دادویی از نشر سبزان منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.

رضا دادویی نویسنده، کارگردان و مترجم در حوزه تئاتر است. تحصیلات او کارشناسی کارگردانی سینما، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و دکترای پژوهش هنر است.

دادویی سال‌ها پیش با انتشار نمایشنامه «تماس» این نویسنده مشهور آمریکایی را به خوانندگان فارسی‌زبان معرفی کرده بود.

ویلیام موتر اینگ نمایشنامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی سوم ماه مه ۱۹۱۳ در ایالت کانزاس به دنیا آمد. او که کار خود را با معلمی ادبیات نوشتن نقد تئاتر و فیلم آغاز کرده بود. او نمایشنامه نویسی را از سال ۱۹۴۷ به صورت جدی دنبال کرد.

شهرت اینگ بیشتر به لحاظ نگارش نمایشنامه‌ها و فیلم‌نامه‌هایی چون «شکوه علفزار» است که با نگاهی واقع‌گرا همراه با مفاهیم فرعی تمثیلی مسائل خانوادگی و عاطفی انسان‌ها به رشته تحریر درآمده‌اند.

برخی از منتقدان اینگ را به عنوان یکی از بهترین، حساس‌ترین و باهوش‌ترین نمایشنامه‌نویسان معاصر آمریکا می‌شناسند.

هنگامی که در سال 1950 نمایشنامه «بازگشت» یا «شبای کوچک بازگرد» در برادوی روی صحنه آمد، ویلیام اینگ حکمرانی خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویسان آمریکا آغاز کرد.

در سال 1953، او این موفقیت را دوباره با نمایشنامه «پیک نیک» تکرار کرد. نمایشنامه‌ای که دو جایزه مهم پولیتزر و مجمع منتقدان تئاتر نیویورک را برای او به ارمغان آورد.

در 1955 ویلیام اینگ با نمایشنامه «ایستگاه اتوبوس» حلقه‌ای دیگر به زنجیره موفقیت‌هایش افزود و دو سال بعد، «تاریکی در بالای راه پله» را نوشت که به عنوان پژوهشی دردناک و تأثیربرانگیز در مورد روابط خانوادگی، مورد استقبال رسانه‌ها و عموم مردم قرار گرفت.

ویلیام اینگ به عنوان یکی از نمایشنامه‌نویسان بسیار باهوش و حساس سال‌های میانی قرن بیستم، با خلق آثاری انسانی و تلاش در جهت کشف پیچیدگی‌های روان بشری، نام خود را در ادبیات نمایش جهان جاودان ساخت و بالاخره در سال 1973 و در سن شصت‌سالگی چشم از جهان فروبست.

نمایشنامه «ایستگاه اتوبوس» در قطع رقعی از انتشارات سبزان منتشر شده است.




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

با ترجمه‌ای از غلامرضا شهبازی

«رسوس» اثری از اوریپید منتشر شد
با ترجمه‌ای از غلامرضا شهبازی

«رسوس» اثری از اوریپید منتشر شد

کتاب نمایشنامه «رسوس» اثری از اوریپید تنها تراژدی برجامانده یونانی ا‌ست که پی‌رنگ آن مستقیما برگرفته از قطعه حماسی است که امروزه به‌عنوان سرود دهم ایلیاد شناخته می‌شود، از انتشارات بیدگل منتشر شد.

|

گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد
گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد

داریوش مودبیان، می‌گوید نمایشنامه‌خوانی به این شکلی که در ایران به آن پرداخته می‌شود، بیشتر یک نوع نمایش رادیویی است، در حالی‌که در کشورهای اروپایی، متن طوری خوانش می‌شود که تماشاگر هم‌زمان میل به دیدن و شنیدن داشته باشد.

|

نظرات کاربران