در حال بارگذاری ...
خداحافظی هنرمندان با زنده‌یاد شهرام عبدلی

بدرقه بازیگری که شرافت هنر را به هیچ چیز نفروخت

پیکر زنده‌یاد شهرام عبدلی صبح امروز یکشنبه هفتم اسفندماه با همراهی جمعی از هنرمندان و همکارانش از خانه هنرمندان به خانه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم تشییع زنده‌یاد شهرام عبدلی بازیگر تئاتر و تلویزیون صبح امروز یکشنبه هفتم اسفندماه با حضور خانواده این هنرمند فقید و جمعی از هنرمندان با اجرای سیدجواد هاشمی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سیدجواد هاشمی مجری مراسم تشییع با ابراز تاسف از درگذشت زنده‌یاد شهرام عبدلی گفت: «هیچ وقت خانه هنرمندان را بدون شهرام تصور نمی‌کردم. شهرام جزو نوادر و چهره‌های هنری صاحب اندیشه و تفکر بود. یک نویسنده تمام عیار. شاید توانمندی‌های او در پس پرده بازیگری‌اش پنهان شده بود. او آدم بزرگی بود و حیف که خداوند گلچین است. من او را از نوجوانی می‌شناختم؛ او بیش از اینکه غم خود را بخورد، غمخوار دیگران بود.»

پس از این کوروش سلیمانی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر با ایراد سخنانی کوتاه یاد و خاطره زنده‌یاد عبدلی را گرامی داشت.

جز شرافت، انسانیت و دلسوزی برای مردم از او چیزی ندیدم

کوروش سلیمانی ضمن عرض تسلیت به خانواده عبدلی و افراد حاضر گفت: «بازگشت همه به سوی اوست. حدود ۲۰ سال است که شهرام را می‌شناسم و در بارگاه خداوند شهادت می‌دهم که جز شرافت، انسانیت، معرفت، سخت‌کوشی و دلسوزی برای مردم از او چیزی ندیدم.»

او ادامه داد: «عشق او به پدرش را همه نزدیکان او می‌دانند. آدمی که قدرشناس پدرش هست انسان با معرفت و شریفی است و قطعا این قدرشناسی را فرزندانش نیز خواهند داشت. به فرزندانش می‌گویم که پدر شما سربلند و با افتخار بود و منت روزگار را نکشید. ما آدم‌ها در برابر روزگار ضعیفیم و می‌‍‌شکنیم. او هم تحمل نکرد و شکست.»

                                                                                           

این هنرمند ادامه داد: «ما هنرمندانی مثل شهرام عبدلی کم داریم که اگر نتوانست کار کند؛ نوشت، کارگردانی کرد، تدریس کرد و شرافت هنر را به چیزهای دیگر نفروخت. ما برای برادرمان اینجاییم و دلتنگ گرمی حضورش در فضای هنر خواهیم ماند. کاش روزگار با همه مهربان‌تر باشد. من از خدای بزرگ خاضعانه می‌خواهم دستگیر همه کسانی باشد که در خردسالی پدرشان را از دست می‌دهند و فقط خداوند می‌تواند یاور خانواده و فرزندان او باشد.»

تنها کسی که آسودگی و نور نصیبش شد

پس از این میرطاهر مظلومی دیگر هنرمند و همکار او در سریال خانگی «آسوده باش» که در مشهد مقدس نیز با او همسفر و همراه بوده است با بیان اینکه زمین به خاطر حضور بعضی از آدم‌ها است که نفس می‌کشد و شهرام یکی از آن‌ها بود، ادامه داد: «شهرام عبدلی با خرد، نجیب و محترم بود. پروژه ما به نام «آسوده باش» بود و تنها کسی که آسودگی واقعی و نور نصیبش بود شهرام عبدلی عزیز بود.»

ایرج راد هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون دیگر هنرمندی بود که درباره زنده‌یاد شهرام عبدلی گفت: «از دست دادن عزیزی که همه شیفته اخلاق، رفتار، منش و بزرگی او بودند، غم بزرگی است. شما دوستداران هنر و هنرمندان آن‌ها را از قاب تصویر و از دور می‌بینید و ذهنیتی از کار و اثر هنرمندان در ذهن‌تان جا می‌گیرد اما از منش و رفتار آن‌ها با دیگران، دلسوزی، تحمل سختی‌ها و زجرهایی که می‌کشند، بی‌خبر هستید.»  

                                                                                           

او افزود: «شهرام عبدلی در خیابان همیشه لبخند به لب داشت ولی مانند تمامی هنرمندان مشکلات فراوانی داشت. ما در جایگاه صنف و در خانه تئاتر می‌دانیم که هنرمندان چه می‌کشند و چقدر به مسئولیت‌شان به عنوان یک هنرمند در مقابل جامعه وفادارند و با سختی‌ها می‌سازند تا توان تاثیرگذاری در جامعه را داشته باشد. شهرام عبدلی نیز یکی از این عزیزان و از کسانی بود که انتظار نداشتیم به این زودی از بین ما برود.»

شهرام عبدلی؛ از بی‌حاشیه ترین و عزیزترین هنرمندان بود

راد با اشاره به همکاری با این هنرمند فقید در 2 کار صحنه‌ای توضیح داد و گفت: «ما وقتی با هم کار می‌کنیم با تمام زوایای وجود یکدیگر آشنا می‌شویم؛ معرفت، انسانیت، رفتار و منش همدیگر را محک می‌زنیم. شهرام عبدلی یکی از بی‌حاشیه ترین و عزیزترین هنرمندان بود. نامش در تاریخ هنر تصویر و صحنه این مملکت باقی خواهد ماند.»

در ادامه با دعوت سیدجواد هاشمی، امیر رحیم‌زاده تهیه کننده سریال خانگی «آسوده باش» آخرین سریالی که زنده‌یاد عبدلی در آن به ایفای نقش پرداخته بود، دعوت شد تا به جایگاه بیاید.

معجزه‌ای که به واسطه حضور شهرام عبدلی رخ داد

رحیم‌زاده با بیان اینکه به نمایندگی از اعضای پروژه بزرگ «آسوده باش» در جایگاه حاضر شده است، گفت: «شاید عمر رفاقت من با شهرام عبدلی کم باشد اما عمق این رفاقت به اندازه سال‌هاست. تمام سعی و تلاش‌مان بر این بود تا شهرام با پای خود از بیمارستان بیرون بیاید اما تقدیر این نبود.»

این تهیه کننده ادامه داد: «زنده‌یاد عبدلی در افتتاحیه پروژه گفت تمام ما از حضرت رضا (ع) دعوتنامه داریم. بارها برای شفای او به حرم رفتیم اما باز شرمنده خانواده عبدلی شدیم. حضور شهرام در بیمارستان معجزه‌ای را برای دیگری رقم زد. ۲۴ ساعت قبل از فوت او باخبر شدیم که خادمان بارگاه رضوی برای حضور به همراه پرچم علی بن موسی الرضا به بیمارستان اعلام آمادگی کردند. آن‌ها به دیدار شهرام آمدند و در پایان حضورشان به درخواست همسر شهرام عبدلی به دیدار پسربچه‌ای 6 ساله که فلج مغزی بود؛ رفتند. شهرام از میان ما رفت اما به واسطه حضور شهرام معجزه رخ داد. از بیمارستان قائم به ما خبر دادند که آن پسر بچه 6 ساله شفا یافته است.»

شهرام عبدلی به واسطه هنرش همواره زنده است

پس از این پیکر زنده یاد شهرام عبدلی را برای وداع آخر دوستداران و همکارانش به خانه هنرمندان آورند و پس از آن محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما درباره این هنرمند گفت: «شهرام عبدلی به شدت سخت‌کوش، خوشنام و برای کار خود ارزش قائل بود. ما در این مراسم‌ها گرد هم می‌آییم تا به این‌ نکته نزدیک شویم که آنچه از ما باقی می‌ماند، ارزشمند است. بسیاری از هنرمندان سال‌ها پس از اینکه از بین ما می‌روند نیز به واسطه آثارشان برای نسل‌های بعد از خود به عنوان افراد زنده تلقی می‌شوند و شهرام نیز یکی از آن‌ها بود.»

                                                                                           

در ادامه هنرمندان و حاضران در این مراسم پس از قرائت نماز میت به امامت حجت‌الاسلام سرلک برای مراسم تشییع زنده‌یاد عبدلی به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا رهسپار شدند.

کاظم نظری، حمید نیلی، سوسن پرور، شهره سلطانی، رابعه اسکویی، عزت الله رمضانی، مهوش وقاری، حمیرا ریاضی، علیرضا اوسیوند، فرزانه نشاط خواه، جمشید جهانزاده، رضا بنفشه خواه، فرهاد بشارتی، مونا فرجاد، شکرخدا گودرزی، سیروس همتی، رضا توکلی، سامان خلیلیان، آناهیتا نعمتی، میرنادر مظلومی، کیانوش گرامی، احسان ناجی و نیما شاهرخ شاهی از جمله هنرمندانی بودند که دراین مراسم حضور داشتند.  

گزارش: نگار امیری




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران