در حال بارگذاری ...
با کارگردانی حسین تفنگدار و میزبانی تماشاخانه سنگلج

«ماشین دودی» با جادوگر و دیوهایش، نوروز به تهران می‌رسد

حسین تفنگدار از اجرای «ماشین دودی» در نوروز ۱۴۰۲ در تماشاخانه سنگلج خبر داد. او این نمایش را مجلس تقلیدی همراه با سیاه‌بازی معرفی کرد که یک کمدیِ عاشقانه را شکل داده است.

به گزارش ایران تئاتر، حسین تفنگدار، نویسنده و کارگردان تئاتر، از اجرای نمایش جدید خود که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت، خبر داد.

او در این‌باره گفت: «جدیدترین نمایشنامه‌ای که در این چند ماه اخیر نوشته‌ام، «ماشین دودی» نام دارد که از 6 فروردین 1402 و در ایام نوروز در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهم برد.»

تفنگدار ادامه داد: «این نمایش درباره آشنایی سرداری به نام فارس با بانویی به نام آناهیتا است که توسط جادوگر و سه دیو طلسم می‌شوند. آناهیتا به دلیل طلسم سال‌ها زیر زمین زندانی است و فارِس در کوه دماوند در بند این طلسم است و...»

این هنرمند نمایش‌های آیینی سنتی درباره کار تازه خود توضیح داد: «نمایش «ماشین دودی»، مجلس تقلیدی همراه با سیاه‌بازی است که به اصطلاح یک کمدیِ عاشقانه است و سیری تاریخی هم دارد.»

او افزود: «بازیگران این اثر نمایشی، هنرمندان کارکرده تئاتری هستند و کارنامه خوبی در عرصه نمایش دارند.»

تفنگدار ادامه داد: «من متکی به روش نمایش‌های ایرانی و آیینی و سنتی خودمان هستم و با توجه به این نکته، دکور نمایش‌هایم هیچ‌وقت پیچیده و عجیب نیست، تلاش‌مان این است که با نور و رنگ و با حداقل تجهیزات، نمایش را مانند خواندن یک رمان برای مخاطب ارائه و اجازه تخیل و تصور را به او بدهم.»

این کارگردان درباره ضرورت حمایت‌ از تئاتر در کشور گفت: «من با گروهی 30 نفره بیش از دو ماه است در مرحله پیش تولید این اثر هستیم، کمک هزینه‌ها و حمایت‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی بسیار ناچیز و کم است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها باید بیش از پیش از هنرمندان تئاتر حمایت کنند، چرا که آن‌ها در جامعه، طبیب روح و روان مردم هستند. اگر در جامعه هنر و زیبایی کم‌تر شود، باعث خشونت و رفتارهای ناهنجار بیشتری خواهیم بود.»

او افزود: «محل درآمد هنرمندان و تئاتری‌ها از کجاست؟ ما درآمد دیگری جز حرفه‌مان نداریم.»

تفنگدار درباره افزایش قیمت بلیت نمایش‌های روی صحنه گفت: «اگر از ما حمایت اندکی شود، ما ناگزیر باید قیمت بلیت نمایش را بالا ببریم که این کار باعث ریزش مخاطب و قهر آن‌ها با تئاتر می‌شود.»

گفت‌وگو از علی کیهانی




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

نظرات کاربران