در حال بارگذاری ...
تئاتر ایران به سوگ نشست

احمد دامود پژوهشگر و مدرس تئاتر درگذشت

احمد دامود محقق، مدرس، مترجم و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر، صبح امروز پنجشنبه 25 اسفند، احمد دامود محقق، مدرس، مترجم و بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون ایران دار فانی را وداع گفت.

شهرام گیل‌آبادی کارگردان تئاتر و مدیر فرهنگی با اعلام این خبر گفت: «خبر درگذشت استاد دامود امروز اعلام شد. ایشان به علت کهولت سن و بیماری زمینه‌ای که داشتند مدت زیادی را در منزل بودند.»

او در مورد مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد دامود هم گفت: «هنوز جزییاتی از مراسم‌های آقای دامود اعلام نشده است.»

این کارگردان افزود: «استاد احمد دامود یکی از پژوهشگران خوش‌نام و استاد ویژه‌ای هستند که خاطرات خوبی را در ذهن شاگردان خود باقی گذاشتند.»

زنده‌یاد دامود علاوه بر بازی و فعالیت در عرصه تئاتر، در زمینه نویسندگی نیز فعالیت داشت. او پس از گذارندن اولین دوره آموزشی هنرهای دراماتیک به سرپرستی مهدی فروغ؛ کارشناسی روانشناسی خود را از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۴۸ دریافت کرد.

این هنرمند فقید در پیش از انقلاب اسلامی، سابقه فعالیت اجرایی داشت و پس از انقلاب برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و موفق به دریافت کارشناسی ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه کلمبیا آمریکا و کارشناسی ارشد آموزش تئاتر از دانشگاه لویولا آمریکا شد.

او اوایل دهه ۷۰ به ایران بازگشت و در کنار تدریس، مشغول کار بازیگری شد. بازی در نمایش‌های «هیاهوی بسیار برای هیچ»، نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی مصطفی اسکویی، «ترامویی به نام هوس»، نوشته تنسی ویلیامز به کارگردانی مصطفی اسکویی، «روباه‌های کوچک»، نوشته لیلیان هلمن به کارگردانی مهین اسکویی، «طبقه ششم» نوشته الفرد ژری به کارگردانی مهین و مصطفی اسکویی، «کالسکه زرین و اینس مندو» نوشته پروسپر مریمه به کارگردانی مهین اسکویی، «چمدان» نوشته و کارگردانی فرهاد آئیش و نیز نمایش تلویزیونی «استنطاق» به کارگردانی فرهاد مهندس‌پور، نمایش تلویزیونی «خانه عروسک» نوشته ایبسن به کارگردانی مهین اسکویی، نمایش تلویزیونی «کسب و کار آقای فابریزی» به کارگردانی محمدرضا خاکی از جمله نمایش‌هایی هستند که مرحوم دامود در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است.

در کارنامه هنری مرحوم احمد دامود کارگردانی نمایش‌های «قرعه برای مرگ»، «باغ وحش شیشه‌ای»، «گیدوکلونا»، «چهار صندوق»، «آدم‌ها و چیز»، «گمشدگان»، «کلاف سردرگم»، «انکار»، «چهارمی»، «در ساحل» و... هم به چشم می‌آید.

همچنین آثار مکتوب به جا مانده از این استاد فقید «اصول کارگردانی تئاتر»، «تکنیک بازیگری»، «دربارهٔ کارگردانی فیلم»، «بازیگری متد»، «بازیگری حرفه ای»، «تکنیک بازیگری» و «کار عملی بازیگر» و... هستند.

زنده‌یاد دامود زاده ۱۳۱۸ در تهران و از نسل طلایی هنرمندان بزرگ تئاتر ایران بود.

ایران تئاتر درگذشت این هنرمند و استاد فقید را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری ایران زمین و نیز شاگردان او تسلیت می‌گوید.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

نظرات کاربران