در حال بارگذاری ...
کارگردان «مردی که جهنمش را خرید» مطرح کرد

بابک والی: تاریخ؛ قاضی دادگاه ابن ملجم می‌شود

بابک والی نویسنده، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر می‌گوید، مخاطبان در نمایش «مردی که جهنمش را با خود حمل کرد» قضاوت تاریخ را در واقعه شهادت امام اول شیعیان به نظاره می‌نشینند.

به گزارش ایران تئاتر، بابک والی، بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر قصد دارد تا نمایش «تاریخ» را در ماه مبارک رمضان روی صحنه ببرد.

«اکونومیست»، «یک روز خوش»، «بنگاه کاریابی» و «آقای هالو» تعدادی از آثاری است که این هنرمند پیش از این دست به تجربه کارگردانی آن ها زده است.

بابک والی درباره نمایش جدیدی که قرار است روی صحنه ببرد؛ می‌گوید: «من نمایشنامه «تراژدی شیطان در خواب» که اکنون با نام «مردی که جهنمش را خرید» برای اجرا در تالار سنگلج آماده می‌شود، در سال 1381 نوشتم و در همان سال نیز به چاپ رساندم.»

او می‌افزاید: «این نمایش در 30 پرده و به زمان حرکت ابن ملجم از یمن به سوی کوفه و شهادت امام علی (ع) می‌پردازد.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «در سال 1381 تصمیم داشتم این اثر را به صورت تله تئاتر برای شبکه معارف آماده کنم تا در سی شب ماه رمضان روی آنتن برود اما مسئولان وقت به بهانه نبود بودجه از کار حمایت نکردند.»

والی می‌گوید: «بودجه‌ای که در آن سال با توجه بیگ پروداکشن بودن اثر تخمین زده شد، حدود 380 میلیون بود که هیچ یک از سازمان‌های متولی امر زیر بار پرداخت آن نرفتند و ما بعد از حدود هفت ماه تمرین از اجرای کار منصرف شدیم.»

این نویسنده و کارگردان پیشکسوت با اشاره به اینکه آثار متعددی درباره زندگی و شخصیت علی بن ابی طالب نوشته و اجرا شده است، توضیح می‌دهد: «وجه تمایز این اثر نسبت به سایر آثار مرتبط به زندگی و شهادت امام اول شیعیان، زاویه دید و نگاه متفاوتی است که در این نمایشنامه به ماجرای شهادت امام علی (ع) داریم. در نمایش «مردی که جهنمش را با خود حمل کرد» مخاطب شاهد آنچه در شب اول قبر ابن ملجم می‌گذرد، خواهد بود.»

او می گوید: «تصویری که ما از عالم برزخ و شب اول قبر ارائه می‌دهیم فارغ از توصیفات کتاب‌ها و شنیده‌هاست. تصویرسازی ما از این موقعیت زندان و دادگاهی با قضاوت تاریخ است. در واقع محکومیت در این نمایش جسمانی نیست. قاضی این دادگاه به روایت وقایعی که از زمان حرکت ابن ملجم از یمن به کوفه و شهادت امام علی رخ داده است، می‌پردازد.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: «تمرین‌های ما برای اجرای «مردی که جهنمش را با خود حمل کرد» از اوایل بهمن ماه آغاز شده است و در شب‌های لیله‌القدر برای 12 شب و مدت زمان حدود 60 دقیقه در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهیم داشت.»

والی در پایان با بیان اینکه مدیران هنری باید از آثار نمایشی و هنرمندان حمایت کنند، می‌گوید: «طی سال‌های همه‌گیری ویروس کرونا تئاتر و هنرمندان این عرصه سختی‌ها و مشقات زیادی تحمل کردند با این وجود برای اینکه تئاتر به فراموشی سپرده نشود، کار کردند. دراین شرایط سینما نیز دچار مشکلاتی شد اما خوشبختانه توانست آن‌ها را مرتفع کند و به حیاتش ادامه دهد اما تئاتر ضربه سنگینی خورد که تنها با همراهی بیش از پیش مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شاید بتوان بخشی از آن را جبران کرد. ما هنرمندان تئاتر با وجود تمام ناملایمات فقط به عشق این هنر روی صحنه می‌رویم تا چراغ سالن‌های نمایش روشن بماند.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

تماشاخانه سنگلج، میراث ملی ایرانیان است

تماشاخانه سنگلج، میراث ملی ایرانیان است

محمدحسین ناصربخت: در هجدهم مهر 1344، هم‌زمان با برگزاری نخستین جشنواره نمایش‌های ایرانی، تماشاخانه‌ای در محلِه قدیمی سنگلج تهران و ضلع جنوب غربی پارک شهر افتتاح شد که امروز با نام تماشاخانه ...

|

ساسان شکوریان، کارگردان نمایش «شاماران»:

سازمان تئاتر می‌تواند هنرمندان کشور را منسجم کند
ساسان شکوریان، کارگردان نمایش «شاماران»:

سازمان تئاتر می‌تواند هنرمندان کشور را منسجم کند

ساسان شکوریان که نمایش «شاماران» را از بهبهان به تماشاخانه سنگلج تهران آورده، معتقد است برای ساماندهی فعالیت‌ هنرمندان سراسر کشور، راه‌اندازی سازمان تئاتر ایران، امری ضروری است.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

نظرات کاربران