در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو با هنرمند پیشکسوت تئاتر خراسان

لطفی‌مقدم: مشهد پس از تهران، بهترین مرکز تئاتر ایران است

گفت‌وگو با هنرمند پیشکسوت تئاتر خراسان

لطفی‌مقدم: مشهد پس از تهران، بهترین مرکز تئاتر ایران است

محمدعلی لطفی‌مقدم، هنرمند پیشکسوت با بیان این‌که مشهد پس از تهران، بهترین مرکز تئاتر ایران به شمار می‌آید، از فعالیت موثر و مداوم هنرمندان تئاتر خراسان با وجود مشکلات اقتصادی، سپاسگزاری کرد.

به گزارش ایران تئاتر، محمدعلی لطفی‌مقدم، پیشکسوت تئاتر خراسان از دوران دبستان با تئاتر آشنا و به این هنر علاقه‌مند شد. او پس از کسب تجربیاتی در زمینه بازیگری و گذراندن دوره‌های آموزشی فعالیت حرفه‌ای خود را در  آموزش، پژوهش و مدیریت تئاتر  آغاز کرد و به واسطه سال‌ها تلاش و حضور در عرصه هنرهای نمایشی در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مورد تقدیر قرار گرفت. لطفی‌مقدم، یکی از پیشکسوتان تئاتر این استان است که نقش موثری در انسجام گروه‌های نمایشی و همچنین حمایت از نسل جدید هنرمندان تئاتر در خراسان دارد.

در یکی از روزهای تعطیلات نوروزی، برای احوالپرسی به این هنرمند پیشکسوت زنگ زدیم و با او، نگاهی به گذشته و امروز تئاتر کشور و مشهد داشتیم. 

آشنایی با هنرهای نمایشی 

لطفی‌مقدم درباره اولین مواجه‌اش با هنر نمایش می‌گوید: «همیشه بسیاری از مسائل در زندگی به صورت تصادفی شکل می‌گیرد و کم کم جزیی از داشته‌ها و خواسته‌های انسان می‌شود. رویارویی من با تئاتر هم بدین شکل بود.»

او ادامه می‌دهد: «از دوران دبستان تا دبیرستان با دوستانم به اجرای نمایش می‌پرداختم. در آن زمان با هم در خانه، جایی برای اجرا تهیه می‌کردیم و با دعوت از همسایه‌ها روی صحنه اجرا می‌کردیم. اما انگیزه اصلی من برای حضور حرفه‌ای در تئاتر با وجود نقش پُررنگی که این هنر در زندگی‌ام داشته است، از زمانی آغاز شد که با آقای ماشاالله وحیدی یکی از پیشکسوتان تئاتر خراسان آشنا شدم. این هنرمند قرار بود نمایشی در سبزوار روی صحنه ببرد که یکی از بازیگران این نمایش امکان حضور برایش فراهم نشد و آقای وحیدی تنها دو روز مانده به اجرا، ایفای نقش را به من سپرد. بازی در این اثر کمک کرد تا اعتماد به نفس و تمرکز در بازیگری را روی صحنه تئاتر بیاموزم.»

لطفی‌مقدم می‌گوید: «بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشسرا فعالیت‌های تئاتری‌ام را همراه با دوستانم با تشکیل گروهی 5 نفره ادامه دادم. ما در طول سال حدود 5 نمایش روی صحنه اجرا می‌کردیم و اکثر عواید آن را برای اموری چون کمک به سیل‌زدگان یا مواردی این چنین صرف می‌کردیم. تا اینکه من کم کم به سمت آموزش تئاتر روی آوردم.»

آموزش تئاتر 

او با اشاره به فعالیتش به عنوان مدرس تئاتر توضیح می‌دهد: «برای آموزش تئاتر در وزارت ارشاد وقت مامور شدم و بنابراین با چند نفر از همکارانم درست مثل کنکور دانشگاه برای پذیرش هنرجو آگهی دادیم و از کارگر ساده گرفته تا استاد دانشگاه در این کنکور شرکت کردند، عده‌ای انتخاب شدند و به عنوان هنرجویان مرکز آموزش تئاتر خراسان تحت آموزش قرار گرفتند. اولین کسانی که در مرکز تئاتر خراسان ثبت نام کردند از استادان تئاتر ایران شدند؛ افرادی چون فیروز صباغی بازیگر و رضا صابری نویسنده تئاتر.»

این هنرمند با اشاره به فعالیت‌هایش در سامان بخشیدن به گروه‌های تئاتری می‌افزاید: «مرکز تئاتر خراسان نقطه عطفی در تئاتر این استان بود که از همراهی گروه‌های منسجم نمایشی که قبلا کار تئاتر کرده بودند اما هیچ‌کدام کار گروهی به معنای امروز تئاتر را تجربه نکرده بودند، تشکیل شد. این گروه‌ها برای مناسبت‌ها نمایش‌هایی را به صورت غیرمتداوم روی صحنه می‌بردند و اجراهای‌شان همیشه مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گرفت.»

فعایت عاشقانه تئاتری‌ها 

او با بیان اینکه تئاتر در مشهد پیشینه فراوان و قابل قبولی دارد، می‌گوید: «ما در مرکز تئاتر خراسان به جز آموزش به انسجام گروههای تئاتری پرداختیم. همراهی و یکدلی هنرمندان در این مرکز باعث شد تا حتی در زمان حال نیز دوستانی که از تهران و شهرستان‌های دیگر به مشهد می‌آیند، اذعان کنند که بعد از تهران، مشهد بهترین مرکز تئاتر در ایران است و هم اکنون نیز پنج گروه منسجم تئاتری، پنج حیاط اجاره کرده و آن را به سالن تئاتر تبدیل کرده‌اند و هر شب اجرایی را روی صحنه می‌برند.»

این هنرمند ادامه می‌دهد: «هنرمندان تئاتر خراسان با وجود تمام سختی‌هایی که از نظر اقتصادی در این مسیر وجود دارد، عاشقانه به ادامه فعالیت می‌پردازند و خوشبختانه محدودیت‌های اقتصادی روی روند کیفی آثارشان تاثیری نگذاشته است.»

لطفی‌مقدم می‌گوید: «تئاتر هنر پرخرجی است و حتی اگر بازیگران و عوامل آن توقع دستمزد هم نداشته باشند باز از نظر آماده‌سازی و تولید نمایش نیازمند صرف هزینه‌های زیادی هستند که قطعا باید از آن‌ها حمایت شود.»

او توضیح می‌دهد: «سال‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر تخصیص بخشی از بودجه‌ فروش نفت برای حمایت دولت از تئاتر شنیده می‌شد که امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا تصمیمی بگیرند و با پرداخت بودجه مشخص به این هنر از آن حمایت کنند.»

شکسپیر تئاتر خراسان 

این هنرمند پیشکسوت تئاتر ادامه می‌دهد: «ما متون ادبی زیادی همچون شاهنامه فردوسی، مثنوی مولانا و ... داریم که می‌توان با توجه به آن‌ها نمایش‌هایی فاخر و دیدنی تولید کرد اما بهره‌مندی از این تولیدات قطعا در سایه حمایت مالی از هنرمندان تحقق پیدا خواهد کرد.»

او در پایان ضمن تبریک تولد رضا صابری، هنرمند شناخته شده تئاتر خراسان که در نهم فروردین ماه متولد شده است، می‌گوید: «رضا صابری هنرمندی صاحب سبک، برجسته و تاثیرگذار در تئاتر است. من به جرئت می‌گویم؛ رضا صابری شکسپیر تئاتر خراسان و ایران است که امیدوارم نامش همیشه جاودان و آثارش همواره پرمخاطب باشد.»

گفت‌وگو: نگار امیری