در حال بارگذاری ...
در سوگ کارگردان «خرده خانم» و مجموعه «قصه‌های مجید»

کیومرث پوراحمد درگذشت

کیومرث پوراحمد، کارگردان نمایش «خرده خانم» و خالق مجموعه به‌یاد‌ماندنی «قصه‌های مجید» صبح امروز شانزدهم فروردین ماه درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر، کیومرث پوراحمد، نویسنده، بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر صبح امروز شانزدهم فروردین‌ماه 1402 در سن 74 سالگی درگذشت.

این هنرمند 15 آذرماه 1328 در نجف‌آباد اصفهان به دنیا آمد و فعالیت حرفه‌ای خود را به‌عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد و پس‌ازآن به کارگردانی آثاری چون «ناتوره»، «بی بی چلچله»، «به خاطر هانیه»، «اتوبوس شب»، «صبح روز بعد»، «شرم»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «کفش‌هایم کو؟»، «شکار خاموش»، «تیغ و ترمه» و... در سینما پرداخت. او همچنین خالق سریال پلیسی «سرنخ» هم هست که با بازی جهانبخش سلطانی و زنده یاد پروین دخت یزدانیان و بهزاد خداویسی از تلویزیون در دهه هفتاد پخش می شد و جزو آثار پرمخاطب و محبوب دوران خود بود.

سریال «قصه‌های مجید» به کارگردانی این هنرمند که بر اساس کتابی به همین نام نوشته هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شد، یکی از ماندگارترین آثار پوراحمد به شمار می‌آید. کمتر کسی است که این سریال را دیده باشد و از ماجراهای مجید و بی‌بی و لهجه شیرین اصفهانی‌شان لذت نبرده باشد. سریال نام‌آشنایی که نه تنها در زمانه خود بلکه همچنان نیز جزو بهترین آثار تلویزیونی است.

سابقه آشنایی و حضور این هنرمند در تئاتر به دوران نوجوانی برمی‌گردد. او در سال 1390 نمایش «خرده خانم» نوشته اصغر عبداللهی را به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی حرفه‌ای‌اش در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد. 

«خرده خانم» نمایشی آیینی-سنتی در قالب سیاه‌بازی بود که به داستان ترور ناصرالدین‌شاه با بازی بازیگرانی چون گلاب آدینه، امیررضا وزیری، فرزین محدث و فریدون محرابی می‌پرداخت.

زنده‌یاد پوراحمد در گفت‌وگویی با احسان بیگلری و سجاد آوینی که همزمان با روی صحنه رفتن «خرده خانم» در تماشاخانه ایران‌شهر در «همشهری الف» منتشر شده، گفته بود: «وقتی دوازده،سیزده سالم بود برادر بزرگم منوچهر در اصفهان تئا‌تر بازی می‌کرد. خیلی وقت‌ها می‌رفتم پشت صحنه ‌تئاتر‌هایش. اوایل در تئاترهای سطح پایین بازی می‌کرد و بعد در تئاترهای بهتری با استادانی مثل روی صحنه رفت. شب‌های زیادی از نوجوانی من پشت صحنه‌ تئا‌تر گذشت. دوره‌ای همه‌اش لابه‌لای بازیگر‌ها و آکروبات‌باز‌ها وول می‌خوردم و دوره‌ای دیگر، دوره‌ای که منوچهر با فره‌مند کار می‌کرد با بازیگرهای تراز اول آن روزگار... اگرچه بعد‌ها شیفته‌ سینما شدم، اما خاطرات و جاذبه‌های تئا‌تر همیشه با من ماند. وقتی هم دوره‌ متوسطه را می‌گذراندم به مناسبت های مختلف برای مدرسه‌ تئا‌تر کار می‌کردم، یعنی هم می‌نوشتم، هم ـ مثلاً ـ کارگردانی می‌کردم و هم بازی می‌کردم.»

او ادامه داده بود: «نمایش‌هایم آن‌قدر گل می‌کرد که بعد از اجرای اصلی در هنرستان خودمان (من در هنرستان صنعتی اصفهان دوره‌ متوسطه را گذراندم) می‌رفتیم، هنرستان دختران و برای آن‌ها هم اجرا می‌کردیم. یک شب هم زنده‌یاد ارحام صدر آمد هنرستان که تئا‌تر ما را ببیند. اگر می‌دانستیم از زیر سنگ هم بود دوربین و عکاس جور می‌کردیم و با‌‌ همان لباس‌های بازی با ارحام صدر عکس می‌گرفتیم. در‌‌ همان سال‌های هنرستان می‌رفتم کلاس‌های زبان انجمن ایران و امریکا و آنجا هم تئا‌تر کار می‌کردم. توی یکی از نمایش‌ها با کاظم افرندنیا هم‌بازی بودم... به هر حال این سوابق بود و همیشه دلم می‌خواست یک‌بار هم که شده تئا‌تر را تجربه کنم؛ ولی همیشه فکر می‌کردم پررویی است که من سینمایی بیایم تئا‌تر کار کنم... وقتی «خرده خانم» پیش آمد، همچنان نمی‌توانستم خودم را راضی کنم که بیایم تئا‌تر کار کنم؛ اما رضا کیانیان خیالم را راحت کرد که پررویی نیست و آن‌وقت بود که با اجازه‌ اصغر عبداللهی به‌طورجدی رفتم سراغ «خرده خانم».»

زنده‌یاد پوراحمد تصمیم داشت تا بر اساس کتاب «سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی» نوشته سید جواد طباطبایی نمایشی روی صحنه ببرد که به دلیل تداخل این اثر با تولید فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» در سال 1397 دومین تجربه تئاتری این هنرمند بی‌نتیجه ماند.

ایران تئاتر درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده او و جامعه هنری ایران زمین تسلیت می‌گوید.

گزارش از نگار امیری




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

نظرات کاربران