در حال بارگذاری ...

عکسی از پاسخ کیومرث پوراحمد به تشویق تماشاگران تئاتر

کیومرث پوراحمد، اگرچه در سینما و تلویزیون، کارگردانی سرشناس بود، ولی از نوجوانی، دستی هم در تئاتر داشت. او در سال ۱۳۹۰، تنها نمایش خود به نام «خرده خانم» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آورد که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد. به همین مناسبت، عکسی از پایان یکی از اجراهای این نمایش را بازنشر کردیم.

به گزارش ایران تئاتر، کیومرث پوراحمد، نویسنده، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، صبح روز شانزدهم فروردین‌ماه 1402 در سن 74 سالگی درگذشت.

مخاطبان بسیاری این هنرمند را به واسطه حضور چشمگیرش در سینما و کارگردانی آثاری چون «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «کفش‌هایم کو؟»، «شکار خاموش»، «صبح روز بعد»، «تیغ و ترمه» و... می‌شناسند و مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید» به کارگردانی او یکی از خاطره‌انگیزترین تولیدات تلویزیونی دهه هفتاد بود که همچنان نیز از محبوبیت زیادی در بین نسل‌های متفاوت برخوردار است.  

زنده‌یاد کیومرث پوراحمد اما با وجود پرکار بودن در حوزه سینما، دستی هم در تئاتر داشت. او از دوران نوجوانی با برادر بزرگش منوچهر پوراحمد در زادگاهش اصفهان، تئاتر بازی می‌کرد و به گفته خودش شب‌های زیادی از دوران نوجوانی‌اش را در پشت صحنه تئاتر گذرانده بود و در دوره متوسطه به مناسبت‌های مختلف نمایشنامه‌هایی می‌نوشت و به عنوان بازیگر و کارگردان در آن‌ها حضور پیدا می‌کرد.                                                                                       

این هنرمند در سال 1390 برای اولین بار پس از سال‌ها فعالیت در سینما، نمایش «خرده خانم» نوشته اصغر عبداللهی را به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی حرفه‌ای‌اش در تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه برد. 

                                                                  

عکس بالا، تصویری از اجرای نمایش «خرده خانم» به کارگردانی کیومرث پوراحمد است که او، در حال پاسخ‌گویی به تشویق تماشاگران دیده می‌شود. 

«خرده خانم»، نمایشی آیینی-سنتی در قالب سیاه‌بازی بود که به داستان ترور ناصرالدین‌شاه با بازی بازیگرانی چون گلاب آدینه، امیررضا وزیری، فرزین محدث و فریدون محرابی می‌پرداخت.

بیشتر بخوانید:

در سوگ کارگردان نمایش «خرده خانم» و مجموعه «قصه‌های مجید»​
گفت‌وگو با زنده‌یاد کیومرث پوراحمد که عمرش به کارگردانی دومین نمایشش قد نداد
وداع با کارگردان و هنرمند خاطره ساز




مطالب مرتبط

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم

علی‌محمد رادمنش، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت آثار این دوره از جشنواره، به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده‌ و به لحاظ کیفی هم ارتقاء یافته است.

|

گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند
گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند

یعقوب صباحی، بازیگر پیشکسوت تئاتر می‌گوید تماشاگران امروزِ تئاتر نمایش‌های مینی‌مال، موجز و گویا را برای به تماشا نشستن انتخاب می‌کنند.

|

نظرات کاربران