در حال بارگذاری ...
با محوریت نقد و نظریه تئاتر و ادبیات نمایشی

کتاب «تئاتر آوانگارد» منتشر شد

کتاب «تئاتر آوانگارد» اثری از کریستوفر اینس به بررسی پیشرفت تئاتر آوانگارد از زمان شکل‌گیری آن می‌پردازد که از نشر نیماژ به چاپ رسیده است.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب «تئاتر آوانگارد» اثری از کریستوفر اینس با ترجمه‌ آزاده مردانی‌زنوز که درباره نقد و نظریه تئاتر و ادبیات نمایشی است، از نشر نیماژ منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

کریستوفر اینس استاد دانشگاه یورکِ کانادا و یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران درام مدرن در سال ۱۹۴۱ متولد شد و در نوزدهم ژوئن سال ۲۰۱۷ درگذشت. از جمله کتاب‌ مهم دیگر او در این حوزه می‌توان به «مقدمه‌ کمبریج بر کارگردانی تئاتر» اشاره کرد.

کریستوفر اینس در این کتاب با بررسی پیشرفت تئاتر آوانگارد از زمان شکل‌گیری نقطه‌ آن در سال ۱۸۹۰، بیان می‌کند که نیروی محرکه‌ تجربه‌های تئاتری مدرن، به‌صورتی ظاهراً متناقض، مبتنی بر بدوی‌گرایی است.

از نگاه او، در درام آوانگارد بدوی‌گرایی در همراهی با تجربه‌های زیبایی‌شناختی طراحی‌شده در جهت پیش‌برد فرایند فناورانه‌ خود هنر به‌دنبال پاسخی برای پرسش‌هایی بنیادینی درباره‌ چیستی مفاهیمی چون تئاتر، نمایش، بازیگر، تماشاگر و رابطه‌ همه این‌ها با هم است؛ و البته این پرسش که چه شرایطی است که بهترین کمک را به این رابطه می‌کند. از نظر او آنچه که استریندبرگ، آرتو، بروک، منوشکین، باربا، مولر، ویلسون و پژرد را به هم پیوند می‌دهد.

کتاب «تئاتر آوانگارد» با قطع رقعی و در 398 صفحه از نشر نیماژ به چاپ رسیده است. 




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

محسن حسینی: هنر پرفرمنس نیازی به معادل‌سازی ندارد

محسن حسینی: هنر پرفرمنس نیازی به معادل‌سازی ندارد

محسن حسینی، مدرس و پژوهشگر تئاتر با انتقاد از این‌که واژه پرفرمنس نیاز به معادل‌سازی و ترجمه ندارد، گفت اگر سه ضلع آکادمی و آموزش، اجراهای نمایشی و منتقدان تئاتر تقویت شوند، شاهد اتفاقات خوبی در هر ژانر تئاتری خواهیم بود.

|

نظرات کاربران