در حال بارگذاری ...
بازیگر و کارگردان رادیو مطرح کرد

امیر زنده‌دلان: ما انتخاب نمی‌کنیم، انتخاب می‌شویم

امیر زنده‌دلان، گوینده، بازیگر، کارگردان و مجری رادیو با اشاره به اینکه انتخاب نقش‌ها در رادیو بر اساس آشنایی کارگردانان با توانمندی بازیگران انجام می‌شود، گفت درواقع ما انتخاب می‌شویم، انتخاب نمی‌کنیم و جالب است که در ۸۰ الی ۹۰ درصد مواقع این انتخاب‌ها درست خواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر، امیر زنده‌دلان گوینده، بازیگر و مجری رادیو فعالیت خود را از دهه هفتاد و زیر نظر زنده‌یاد مهدی صباغی هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در مشهد آغاز کرد.

او پس از مدتی فعالیت در رادیو مشهد با حضور در تهران و فعالیت در رادیو نمایش به ادامه فعالیت در زمینه بازیگری، کارگردانی و اجرای نمایش‌ها و برنامه‌های رادیویی در واحد رادیو سازمان صداوسیما پرداختم. 

این هنرمند به‌تازگی با بازی در نمایش رادیویی «لوپیتا» به نویسندگی سهیلا جوادی و کارگردانی نازنین مهیمنی به مناسبت سال نو میزبان مخاطبان و شنودگان رادیو بود.

امیر زنده‌دلان درباره علاقه‌اش به رادیو و تئاتر گفت: «از دوران نوجوانی به نمایش علاقه داشتم و به همین دلیل قبل از دیپلم در کانون بازیگری استاد مهدی صباغی حضور پیدا کردم. ایشان اولین استاد من در زمینه بازیگری بودند.»

او ادامه داد: «پس‌ازآن اواسط دهه هفتاد و پس از کسب تجربه در واحد رادیو نمایش مشهد به تهران آمدم و از آن زمان تاکنون در واحد نمایش سازمان صداوسیمای تهران مشغول به فعالیت هستم.»

این هنرمند افزود: «در حال حاضر مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «دلبرونه» برای کودکان 4 تا 7 ساله هستم که در ماه مبارک رمضان ساعت 20:30 از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.»

حال و هوای شخصیت نمایش «لوپیتا» به روحیات من نزدیک بود

زنده‌دلان به‌تازگی در نقش در نمایش رادیویی «لوپیتا» حضور داشت، گفت: «لوپیتا بانویی آفریقایی است که در خارج از کشور با پسری ایرانی آشنا شده و ازدواج کرده‌ است. پسر پس از سال‌ها قرار است به وطن بازگردد و مادرش در جست‌وجوی گزینه‌های متعدد برای معرفی به او برای ازدواج است. این بی‌خبری مادر از ازدواج پسر و وابستگی شدیدش به او، چالش‌های جذاب و مفرحی برای این خانواده ایجاد می‌کند. من نقش پسر این خانواده را در «لوپیتا» برعهده داشتم.»

زنده‌دلان توضیح داد: «احساس می‌کردم که انگار این نقش از ابتدا برای من نوشته شده بود. ریتم و حال و هوای شخصیت نمایش رادیویی «لوپیتا» بسیار به روحیات من نزدیک بود و بازی در این اثر را بسیار دوست داشتم.»

او با بیان اینکه بازیگران در رادیو مانند سینما و تلویزیون انتخاب‌کننده نیستند، ادامه داد: «انتخاب نقش‌ها در رادیو بر اساس آشنایی کارگردانان با توانمندی بازیگران انجام می‌شود. درواقع ما انتخاب می‌شویم، انتخاب نمی‌کنیم و جالب است که در 80 الی 90 درصد مواقع این انتخاب‌ها درست خواهد بود.»

بازیگران رادیو برای رسیدن به نقش زمان کوتاهی دارند

بازیگر نمایش رادیویی «لوپیتا» ضمن تاکید بر فرصت اندک بازیگران رادیو برای رسیدن به نقشی که آن را ایفا می‌کنند، افزود: «بازیگران رادیو باید در مدت یک تا دو روز به صد درصد نقشی که قرار است ارائه دهیم، دست پیدا کنیم. اینکه میزان موفقیت ما چقدر خواهد بود به تبحر، آمادگی و خلاقیت بازیگران دارد.»

او توضیح داد: «من معتقد هستم که رادیو تخیلی‌ترین رسانه دنیاست، چراکه تماشاگران تنها با عنصر صدا به تصور موقعیت‌ها و احساسات در آثار رادیویی می‌پردازند. قطعا این موضوع برای بازیگران رادیو سخت است.»

زنده‌دلان در پایان گفت: «در حال حاضر انتخاب نقش برای کارگردانی نمایشی رادیویی به نام «تاوان» را براساس نمایشنامه «همه پسران من» نوشته آرتور میلر هستم. تولید این کار از پنجم و ششم اردیبهشت انجام می‌شود.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

نظرات کاربران