در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با بازیگر پیشکسوت

کاظم هژیرآزاد: تولید تله‌تئاتر در کشور مقطعی است

کاظم هژیرآزاد، بازیگر پیشکسوت، می‌گوید متاسفانه در ایران به دلیل تغییر مدیران شبکه‌های سیما، تولید تله‌تئاتر نیز به صورت مقطعی دنبال می‌شود؛ در حالی که این عرصه می‌تواند برای بسیاری از هنرمندان، شغل ایجاد کند.

به گزارش ایران تئاتر، صدا و سیما در مهر سال گذشته، از راه‌اندازی مرکز سیمرغ به منظور تولید تله‌تئاتر خبر داد؛ اقدامی که قطعا در راستای رشد و ارتقای تئاتر در بین مخاطبان کمک‌کننده خواهد بود. اما با وجود گذشت زمان زیادی از این خبر، هیچ اطلاع‌رسانی از تولیدات مرکز سیمرغ صورت نگرفته است. 

کاظم هژیرآزاد، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون یکی از هنرمندانی است که در روزهای اوج تولیدات تله‌تئاتر در شبکه‌های سیما با آثاری چون «ریش‌تراش سویل»، «معمای یک قتل»، «تله موش»، «کالیگولا» و «چرخ دنده» به فعالیت پرداخته بود.

این بازیگر درباره اولین  شکل‌گیری تله‌تئاتر گفت: «تلویزیون یک لفظ غربی است. ما این رسانه را از فرهنگ غرب وام گرفته‌ایم. تولید برنامه‌های تلویزیونی براساس قصه‌ها و داستان‌ها به شکل نمایش، سریال، تله‌فیلم و تله‌تئاتر نیز از  هم از همان فرهنگ تقلید شده است.»

او  ادامه داد: «تله‌تئاتر مختصات کامل اجراهای صحنه را ندارد بلکه با ویژگی‌های جدید و با استفاده از چند دوربین مانند آثار تلویزیونی یا سینمایی ضبط می‌شود.»

بازیگر «دندون طلا» افزود: «تلویزیون و  تئاتر هریک زبان جداگانه خود را دارند که قطعا با تفاوت‌های زیادی همراه است. زمانی که تئاتر به تله تبدیل می‌شود؛ دیگر نیاز به بازی‌های غلو شده، گریم‌های سنگین و صداهای بلند نیست.»

او گفت: «هنرمندان در تله‌تئاتر برای رساندن صدای‌شان به نفر آخر سالن فریاد نمی زنند و به طور کل تمام فشارها و موارد این چنین از دوش آن‌ها کم می‌شود و  به زندگی نزدیک‌تر خواهند شد.»

این هنرمند با اشاره به اینکه تله‌تئاتر باعث دور شدن تئاتر از خاص‌گرایی می‌شود. توضیح داد: «بن مایه تئاتر از ادبیات است و برای رواج ادبیات و هنر در بین مردم پرداختن به تئاتر به شکل تله‌تئاتر بسیار کمک‌کننده خواهد بود چراکه مخاطبان تئاتر محدود هستند اما تلویزیون مخاطب عام و بیشتری دارد و می‌تواند مخاطب را رشد دهد تا با تئاتر مانوس شود و با این هنر آشتی کند و تنها به تماشای قصه‌های سرگرم‌کننده مشغول نباشد بلکه با دیدن تله‌تئاتر، دیدگاه او از جنبه‌های مختلف بازیگری، نویسندگی، کارگردانی ارتقا پیدا کند.»

هژیرآزاد افزود: «فکر می‌کنم، انگلستان سردمدار بهترین تئاترهای تلویزیونی است. در ایران نیز در اوایل انقلاب، کاملا مقطعی به این هنر پرداخته شد و آثار خوبی هم تولید شد اما متاسفانه هر بار با تغییر مدیران، روند پرداختن به تله‌تئاتر در ایران دچار ایستایی و توقف شده است.»

او با بیان اینکه تولید تله‌تئاتر باعث ایجاد شغل برای هنرمندان خواهد شد، افزود: «متاسفانه از زمانی که بحث خصوصی‌سازی مطرح شد و دولت خود را تنها حامی تئاتر دانست و از تولید آن دست برداشت، بسیاری از هنرمندان خانه‌نشین و بیکار شدند. اکنون تولید تله‌تئاتر می‌تواند از جهت ایجاد شغل برای هنرمندان و همچنین ترغیب مخاطبان به تماشای تئاتر کمک کند و باید این موضوع را به فال نیک گرفت.»  

بازیگر تله‌تئاتر «تله موش» در پایان توضیح داد: «با وجود نبود سیاست هنری در کشور ما و فقدان بودجه مناسب برای تولید و حمایت از هنرمندان در تمامی رشته‌های هنری، شاید تله‌تئاتر امیدی برای معرفی تئاترهای تولید شده و کمکی برای ارتزاق هنرمندان فعال در این حوزه باشد.»  

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

داریوش شهبازی: تله‌تئاتر «بهترین حال»، تلفیقی از یک قصه رادیویی با انیمیشن است

داریوش شهبازی، کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «بهترین حال» با اشاره به استفاده از انیمیشن و گرافیک در فضاسازی این اثر، داستان خانوادگی آن را که به صورت رادیویی اجرا می‌شود، از جذابیت‌های این اثر بیان کرد.

|

گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد
گفت‌وگو با تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی حاضر در جشنواره فجر

محمود زنده‌نام: «گوهر»، نگاهی متفاوت به واقعه مسجد گوهرشاد دارد

تهیه‌کننده تئاتر تلویزیونی «گوهر»، موضوع این اثر نمایشی را مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در دوران پهلوی دانست که به روایت تاثیر این واقعه بر زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم آن زمان می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است

آشا محرابی، هنرمند شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که به عنوان عضو هیئت انتخاب، نمایش‌های تلویزیونی رسیده به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر را دیده است، باور دارد این گونه نمایشی، از روزهای اوج خود فاصله گرفته و نیاز است با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و هنرمندان ...

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد

مسعود فروتن، عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره تئاتر فجر، شناخت زبان تصویر تلویزیونی را شرط اصلی تولید آثار تله‌تئاتر دانست.

|

در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند
در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند

سیدعباس عظیمی (مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت) در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ گفت هنرمندان عزیز کشور به‌عنوان سرمایه‌های ملی هستند و امیدوارم با بهبود شرایط درآمدی دولت، شاهد افزایش بودجه برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به هنرمندان پیشکسوت باشیم.

|

هنرمندان پیشکسوت پیشواز روشنایی رفتند

دورهمی خانوادگی موسفیدان هنر به مناسبت شب یلدا
هنرمندان پیشکسوت پیشواز روشنایی رفتند

دورهمی خانوادگی موسفیدان هنر به مناسبت شب یلدا

سیدعباس عظیمی در میهمانی خانوادگی هنرمندان پیشکسوت که به مناسبت شب یلدا با حضور هنرمندان برجسته و باسابقه رشته‌های مختلف برگزار شد، موسسه هنرمندان پیشکسوت را گنجینه بزرگ هنر ایران اسلامی دانست و گفت اگر هرکدام از اعضای این موسسه نزدیک به نیم قرن تجربه و تخصص داشته باشند، در ...

|

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

نظرات کاربران