گفتوگو با بازیگر پیشکسوت
کاظم هژیرآزاد: تولید تلهتئاتر در کشور مقطعی است
کاظم هژیرآزاد، بازیگر پیشکسوت، میگوید متاسفانه در ایران به دلیل تغییر مدیران شبکههای سیما، تولید تلهتئاتر نیز به صورت مقطعی دنبال میشود؛ در حالی که این عرصه میتواند برای بسیاری از هنرمندان، شغل ایجاد کند.
به گزارش ایران تئاتر، صدا و سیما در مهر سال گذشته، از راهاندازی مرکز سیمرغ به منظور تولید تلهتئاتر خبر داد؛ اقدامی که قطعا در راستای رشد و ارتقای تئاتر در بین مخاطبان کمککننده خواهد بود. اما با وجود گذشت زمان زیادی از این خبر، هیچ اطلاعرسانی از تولیدات مرکز سیمرغ صورت نگرفته است.
کاظم هژیرآزاد، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون یکی از هنرمندانی است که در روزهای اوج تولیدات تلهتئاتر در شبکههای سیما با آثاری چون «ریشتراش سویل»، «معمای یک قتل»، «تله موش»، «کالیگولا» و «چرخ دنده» به فعالیت پرداخته بود.
این بازیگر درباره اولین شکلگیری تلهتئاتر گفت: «تلویزیون یک لفظ غربی است. ما این رسانه را از فرهنگ غرب وام گرفتهایم. تولید برنامههای تلویزیونی براساس قصهها و داستانها به شکل نمایش، سریال، تلهفیلم و تلهتئاتر نیز از هم از همان فرهنگ تقلید شده است.»
او ادامه داد: «تلهتئاتر مختصات کامل اجراهای صحنه را ندارد بلکه با ویژگیهای جدید و با استفاده از چند دوربین مانند آثار تلویزیونی یا سینمایی ضبط میشود.»
بازیگر «دندون طلا» افزود: «تلویزیون و تئاتر هریک زبان جداگانه خود را دارند که قطعا با تفاوتهای زیادی همراه است. زمانی که تئاتر به تله تبدیل میشود؛ دیگر نیاز به بازیهای غلو شده، گریمهای سنگین و صداهای بلند نیست.»
او گفت: «هنرمندان در تلهتئاتر برای رساندن صدایشان به نفر آخر سالن فریاد نمی زنند و به طور کل تمام فشارها و موارد این چنین از دوش آنها کم میشود و به زندگی نزدیکتر خواهند شد.»
این هنرمند با اشاره به اینکه تلهتئاتر باعث دور شدن تئاتر از خاصگرایی میشود. توضیح داد: «بن مایه تئاتر از ادبیات است و برای رواج ادبیات و هنر در بین مردم پرداختن به تئاتر به شکل تلهتئاتر بسیار کمککننده خواهد بود چراکه مخاطبان تئاتر محدود هستند اما تلویزیون مخاطب عام و بیشتری دارد و میتواند مخاطب را رشد دهد تا با تئاتر مانوس شود و با این هنر آشتی کند و تنها به تماشای قصههای سرگرمکننده مشغول نباشد بلکه با دیدن تلهتئاتر، دیدگاه او از جنبههای مختلف بازیگری، نویسندگی، کارگردانی ارتقا پیدا کند.»
هژیرآزاد افزود: «فکر میکنم، انگلستان سردمدار بهترین تئاترهای تلویزیونی است. در ایران نیز در اوایل انقلاب، کاملا مقطعی به این هنر پرداخته شد و آثار خوبی هم تولید شد اما متاسفانه هر بار با تغییر مدیران، روند پرداختن به تلهتئاتر در ایران دچار ایستایی و توقف شده است.»
او با بیان اینکه تولید تلهتئاتر باعث ایجاد شغل برای هنرمندان خواهد شد، افزود: «متاسفانه از زمانی که بحث خصوصیسازی مطرح شد و دولت خود را تنها حامی تئاتر دانست و از تولید آن دست برداشت، بسیاری از هنرمندان خانهنشین و بیکار شدند. اکنون تولید تلهتئاتر میتواند از جهت ایجاد شغل برای هنرمندان و همچنین ترغیب مخاطبان به تماشای تئاتر کمک کند و باید این موضوع را به فال نیک گرفت.»
بازیگر تلهتئاتر «تله موش» در پایان توضیح داد: «با وجود نبود سیاست هنری در کشور ما و فقدان بودجه مناسب برای تولید و حمایت از هنرمندان در تمامی رشتههای هنری، شاید تلهتئاتر امیدی برای معرفی تئاترهای تولید شده و کمکی برای ارتزاق هنرمندان فعال در این حوزه باشد.»
گفتوگو: نگار امیری