در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردانی که با «جادوگر شهر اُز» به صحنه می‌آید

مهدی قلعه: نگاه مسئولان و هنرمندان به تئاتر کودک، کودکانه است

مهدی قلعه کارگردان نمایش «جادوگر شهر اُز» می‌گوید تئاتر کودک و نوجوان همیشه مظلوم بوده است، تئاتر مظلوم است و تئاتر کودک و نوجوان مظلوم‌تر از آن است. اما واقعیت این است که نگاه مسئولان و حتی هنرمندان به تئاتر کودک، کودکانه است و قدش را کوچک می‌بینند درصورتی‌که تئاتر بزرگ‌سال باید برگرفته از تئاتر کودک و نوجوان باشد.

به گزارش ایران تئاتر، مهدی قلعه کارگردان و بازیگر تئاتر به زودی می‌خواهد یک نمایش برای کودکان و نوجوانان در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه ببرد. 

با او برای آگاهی از چند و چون متن و اجرای این نمایش به گفت‌وگو نشستیم.

مهدی قلعه کارگردان نمایش «جادوگر شهر اُز» در ابتدا در مورد چرایی انتخاب این اثر برای اجرا گفت: «از سال 1397 که نمایش «عمو پامبل» را در تالار هنر روی صحنه بردم به دلیل همه‌گیری کرونا و شرایطی که شاهدش بودیم دیگر نتوانستم اجرایی روی صحنه ببرم تا اینکه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهادی برای اجرای یک نمایش شد و من هم نمایش «جادوگر شهر اُز» را آماده اجرا کردم که از 21 اردیبهشت در کانون روی صحنه خواهد رفت.»

او ادامه داد: «این نمایش ترجمه جدیدی از سیدحسین فدایی‌حسین است که در کتاب جشنواره کودک و نوجوان همدان چاپ‌ شده است. این همکاری اولین تجربه کار کردن با آقای فدایی‌حسین است. در این ترجمه، حدود 28 یا 29 شخصیت وجود دارد که من از شخصیت‌های اصلی داستان استفاده کردم.»

مهدی قلعه درباره حضور عروسک در این نمایش نیز گفت: «در یک صحنه از این نمایش، عروسکی حضور دارد که با تکنیک ماورای بنفش قابی زیبا را برای کودکان و نوجوانان تصویر می‌کند.»

این هنرمند در ادامه درباره چرایی دیدن نمایش «جادوگر شهر اُز» توسط کودکان و نوجوانان توضیح داد: «بچه‌های امروزی همه باهوش هستند اما اعتماد به نفس ندارند؛ نکته آموزنده این نمایش برای بچه‌ها، اعتماد به نفس است. در طول این نمایش شیر را می‌بینیم که شجاعت ندارد، مترسک مغز ندارد و هیزم‌شکن قلب ندارد؛ اما در پایان نمایش، جادوگر خوب را می‌بینیم که می‌گوید توانایی برطرف کردن همه این کاستی‌هایی که فکر می‌کنید دچارش هستید، در روان و ذهن شما وجود دارد؛ اما شما از آن استفاده نمی‌کردید.»

آشتی نوجوانان با تئاتر نوجوان

او در ادامه درباره حال و هوای تئاتر کودک در این روزها هم توضیح داد: «تئاتر کودک و نوجوان همیشه مظلوم بوده است، تئاتر مظلوم است و تئاتر کودک و نوجوان مظلوم‌تر از آن است. نگاه به تئاتر کودک، کودکانه است و تصمیم سازان و هنرمندان قدش را کوچک می‌بینند درصورتی‌که تئاتر بزرگ‌سال باید برگرفته از تئاتر کودک و نوجوان باشد.»

قلعه توضیح داد: «مهم‌ترین مسئله این روزها نپرداختن به تئاتر نوجوان است، طوری که انسان تصور می کند این عرصه کاملاً رها شده. چون سالنی برای شان نیست. نوجوانان به تالار هنر و کانون پرورش فکری نمی‌آیند و فکر می‌کنند این سالن‌ها برای کودکان و خردسالان است. شاید با اختصاص دادن سالنی برای نوجوانان بتوانیم آن‌ها را با تئاتر بیشتر آشتی دهیم.»

کارگردان نمایش «جادوگر شهر اُز» تأکید کرد: «تئاتر کودک و نوجوان همیشه پرمخاطب است و نمی‌توانیم بگوییم مخاطب ندارد چون همواره کودکان و نوجوانان را همراه خود دارد؛ اما واقعیت این است که نگاه مسئولان و حتی هنرمندان به این عرصه شاید کودکانه باشد.»

مهدی قلعه در پایان سخنانش گفت: «اگر می‌خواهیم یک جامعه پویا داشته باشیم باید و باید در هر زمینه‌ای به کودکان و نوجوانان اهمیت دهیم؛ خواهشم این است که خانواده‌ها و مسئولان اهمیت بیشتری به فرزندان ایران زمین بدهند.»

مجتبی کاظمی، علی بیگ‌محمد، علی صفا، سحر صفرپور، نسیم خسروشاهی، مهدی مزدارانی، بهاره صاحبی و مهدی قلعه به‌عنوان بازیگر در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

داستان این نمایش درباره دختر بچه‌ای به اسم دورتی است که در سرزمین کانزاس زندگی می‌کند و باد و توفان شدید خانه و خودش را به «سرزمین اُز» فرود می‌آورد. دورتی که از این اتفاق خیلی ناراحت است با راهنمایی فرشته مهربان به سمت جادوگر شهر اُز رفته تا با کمک آن بتواند به شهر کانزاس برگردد و در طول مسیر با مترسکی که مغز ندارد و هیزم‌شکنی که از حلبی درست شده و قلب ندارد و شیری که شجاعت ندارد و ترسو است، همراه می‌شود و اتفاق‌های عجیبی برای او می‌افتد تا اینکه...

لیلا اسبقی (دستیار کارگردان)، بابک نصیری‌خواه (آهنگ‌ساز)، لیلا پریشان (طراح گریم)، علیرضا حسین‌پور (طراح ساخت عروسک و دکور)، مهدی قلعه (طراح صحنه)، مهدی مزدارانی (طراح و مسئول دوخت لباس)، فرزانه علی‌دوست (عکاس) و محمدرضا شاملوفر (طراح نور)، عماد سالکی (طراح پوستر و بروشور)، ریحانه مطهری، روژین ستاری و روشنک کریمی (روابط عمومی)دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

نمایش «جادوگر شهر اُز» از روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ هر روز به‌جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر و تاتئر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوستان لاله تهران روی صحنه خواهد رفت.

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم
پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم

تالار هنر در جوابیه‌ای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.

|

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود
حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود

حسین سبزواری، فرماندار اردکان با اشاره به نقش مهمی که جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌توانند بر فرهنگ‌سازی داشته باشند، خواستار برگزاری دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر شد.

|

گفت‌وگو با مهرداد قرآن‌کیش

فقدان تئاتر نوجوان، فاصله‌ حل‌نشدنی بین تئاتر کودک و بزرگ‌سال است
گفت‌وگو با مهرداد قرآن‌کیش

فقدان تئاتر نوجوان، فاصله‌ حل‌نشدنی بین تئاتر کودک و بزرگ‌سال است

مهرداد قرآن‌کیش، نویسنده و کارگردان نمایش کودک با بیان این‌که استمرار فعالیت هنرمندان این حوزه باعث شناخته شدن فرهنگ‌سراها به‌عنوان پاتوق تئاتر کودک شده است، از جای خالی تئاتر نوجوان در بستر فرهنگ‌سازی برای جذب مخاطب بزرگسال گفت.

|

نظرات کاربران