در حال بارگذاری ...
در چهارمین روز از حضور غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب چه گذشت؟

محبوبیت نمایشنامه‌ها و کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی

غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب تهران، در چهارمین روز از برگزاری این رویداد فرهنگی، میزبان محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ)، هوشنگ توکلی، مسلم قاسمی، منصور خلج، شهرام زرگر بود. همچنین طبق آمار اعلامی، نمایشنامه‌ها و کتاب‌‌های آموزشی، بیشترین مخاطب را غرفه انتشارات نمایش داشته‌اند.

به گزارش ایران تئاتر، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه، بیستم اردیبهشت‌ در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به‌کار کرده است.

دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز با ارائه و عرضه بیش از 70 عنوان نسخه چاپی و 170 عنوان نسخه الکترونیکی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

در چهار روزی که از برپایی نمایشگاه کتاب تهران گذشته است، مراجعه‌کنندگان به غرفه انتشارات نمایش، بیشتر اقدام به خرید نمایشنامه‌ها و کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی کرده‌اند.

                                                                                                        

در چهارمین روز از این رویداد فرهنگی، محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد)، هوشنگ توکلی (بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون)، مسلم قاسمی (پژوهشگر و نویسنده تئاتر)، منصور خلج (پژوهشگر و نویسنده تئاتر)، شهرام زرگر (مترجم و نویسنده تئاتر) و شهرام نوشیر (مدیر کانون تئاتر خیابانی) مهمان غرفه انتشارات نمایش شدند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازدید خود از غرفه انتشارات نمایش، در جریان استقبال مخاطبان از کتاب‌های تئاتری و برنامه‌های جنبی اداره‌کل هنرهای نمایشی در این رویداد فرهنگی قرار گرفت.

خروجی‌ خوبِ این روزهای انتشارات نمایش

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر با حضور در غرفه انتشارات نمایش درباره این نشر گفت: «انتشارات نمایش در طی این سال‌ها که من در جریان روند کارهایش بوده‌ام فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است.»

                                                                                                           

او ادامه داد: «در دوره‌هایی حمایت‌ها از انتشارات نمایش کم بوده که شاید بعضی از خروجی‌هایش شاهد ضعف شده است. اما در مجموع این روزها خروجی‌های بسیار خوبی را از انتشارات نمایش می‌بینیم، خصوصا چند کتاب جدیدی که منتشر کرده بسیار قابل توجه است.»

این بازیگر افزود: «انتشارات نمایش باید بازتاب فعالیت‌های عرصه نمایش در داخل کشور و خارج از کشور باشد و به ساماندهی بهتری نیاز دارد.»

انتشارات نمایش، نمایش‌خوانی را رواج دهد

مسلم قاسمی، پژوهشگر و نویسنده تئاتر که به گفته خودش دو روز پیش از آلمان به ایران آمده و در نمایشگاه کتاب حاضر شده است، گفت: «وقتی وارد شبستان اصلی نمایشگاه کتاب تهران شدم، ناگهان دوستانم را در انتشارات نمایش دیدم و بسیار خوشحال شدم که انتشارات نمایش نیز در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد و باعث شناخت بیشتر مخاطبان نمایشگاه نسبت به هنر تئاتر می‌شود.»

                                                                                                        

او ادامه داد: «در ایران باید نمایشنامه‌ها و کتاب‌های تئاتری خوانش شوند؛ منظورم این است که یا قسمتی از کتاب اجرا یا به صورت نمایشنامه‌خوانی خوانده شود و بعد نویسنده هدف از نوشتن متنش را به مخاطب توضیح دهد. این پیشنهادی بود برای انتشارات نمایش تا نمایشنامه‌خوانی را رواج دهد و مخاطب را بعد از شنیدن یا دیدن کار، جذب کتاب کند.»

توجه به جذابیت‌های بصری و گرافیک کتاب‌ها

شهرام زرگر، مترجم و نویسنده تئاتر، دیگر مهمان انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب تهران بود که درباره خواندن کتاب گفت: «همان‌طور که می‌دانیم سرانه مطالعه در بین اهالی تئاتر با کمال تاسف بسیار پایین است.»

او ادامه داد: «شاید بچه‌های تئاتر ترجیح می‌دهند که نمایش ببینند یا نمایشنامه‌خوانی را گوش بدهند؛ البته به‌نظرم نمایشنامه‌خوانی می‌تواند کمک به کتاب‌خوان‌تر شدن بعضی هنرمندان کند.»

                                                                                                        

زرگر در پایان یکی از عوامل جذب مخاطب به آثار انتشارات نمایش را طرح جلد و گرافیک کتاب‌ها دانست و گفت: «انتشارات نمایش باید علاوه بر محتواهای خوبی که دارد، به جذابیت بصری و گرافیکی کتاب‌هایش بیشتر توجه کند و با این‌ کار مخاطبان و هنرمندان بیشتری را همراه خود کند؛ هرچند در سال‌های اخیر شاهد کتاب‌هایی با طرح جلد و عکس خوب هم از انتشارات نمایش بوده‌ایم.»

هنرمندان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌‌های تئاتری به انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان)، ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

گزارش: علی کیهانی




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است
مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»:

کمدی سایمون در زندگی شخصیت‌هایش جاری است

مونا فرجاد، بازیگر و کارگردان «اتاقی در هتل» با اشاره به اینکه کمدی آثار سایمون در زندگی شخصیت‌های او جاری است، می‌گوید تمرکز خود را روی طبیعی بودن نقش‌‎ها فارغ از اغراق در بار کمدی آن‌ها گذاشته است.

|

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران به‌منظور گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان خیمه‌شب‌بازی و ارتقا سطح کیفی این‌گونه نمایش سنتی ایرانیف مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تمدید کرد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نظرات کاربران