در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مهمان ویژه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب تهران

هوشنگ توکلی: کتاب‌های آموزشی بی‌کیفیت، هنرجویان بازیگری را گمراه می‌کنند

هوشنگ توکلی هشدار می‌دهد کتاب‌های آموزشی غیر استاندارد و بی‌کیفیتی در عرصه نشر تئاتر منتشر شده است که جز گمراهی و به بیراهه رفتن هنرجویان جوان، ثمری دیگر ندارد.

به گزارش ایران تئاتر، غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به همراه برگزاری نشست‌های تخصصی و میزبانی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و تئاتری، پذیرای دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

در چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب (شنبه 23 اردیبهشت)، هوشنگ توکلی (بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون)، مهمان غرفه انتشارات نمایش شد.

هوشنگ توکلی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: «این نمایشگاه یکی از معتبرترین رویدادهای بین‌المللی در ایران است که اعتبار فرهنگی نظام را در این نمایشگاه ارائه می‌دهیم و در طی این سال‌ها هم مخاطبان بسیار خوبی داشته است.»

او ادامه داد: «من هرسال در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنم و کیفیت آثار چاپ شده را بررسی می‌کنم و کتاب می‌خرم و می‌خوانم.»

خروجی خوب انتشارات نمایش

توکلی درباره نقش و اهمیت انتشارات نمایش در عرصه تئاتر کشور گفت: «انتشارات نمایش در طی این سال‌ها که من در جریان روند کارهایش بوده‌ام، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. ولی این روزها خروجی‌ بسیار خوبی را از انتشارات نمایش می‎‌بینیم؛ خصوصا چند کتاب جدیدی که منتشر کرده بسیار قابل توجه است.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: «به دلیل اینکه نظارت‌ها بر حوزه فرهنگ و هنر زیاد است، ما در جاهایی دچار سردرگمی شده‌ایم که در حوزه نشر هم این اتفاق رخ‌داده است. با توجه به همه محدودیت‌ها، آثار انتشارات نمایش باید بازتاب فعالیت‌های تئاتری در داخل و خارج از کشور باشد که این امر، نیازمند ساماندهی بیشتر است.»

ساده‌سازی غلط در امر آموزش بازیگری

او در ادامه، با اشاره به نشر بعضی آثار بی‌کیفیت در عرصه آموزش بازیگری و تئاتر در کشور گفت: «از یک دورانی، نشر آثار آموزشی تئاتر به سمت و سویی رفت که یک‌‌سری از فنون در ظاهر ساده شد و در اختیار مخاطب قرار گرفت. مثلا کتاب‌های متعددی درباره بازیگری یا کارگردانی نوشته شده که همه چیز را بدون رعایت استانداردها و کیفیت لازم برای مخاطب ساده‌سازی کرده که جز گمراهی و به بیراهه رفتن هنرجویان جوان، ثمری دیگر ندارد.»

توکلی در پایان تاکید کرد: «اما اگر آثار آموزشی بر اساس اصول نوشته و به درستی تدوین شوند، مخاطب از آن‌ها بهره خوبی خواهد برد که بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی، نقد نمایشنامه و همچنین اجرای نمایش، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.

هنرمندان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌ به غرفه انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان) ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

گفت‌وگو: علی کیهانی




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

نظرات کاربران