در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مهمان ویژه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب تهران

اتابک نادری: انتشارت نمایش، زبان و دوربین بچه‌های تئاتر است

اتابک نادری، بازیگر و کارگردان، انتشارت نمایش را زبان و دوربین بچه‌های تئاتر معرفی کرد و گفت مطالعه عاملی مؤثر برای آمادگی ذهنی بازیگران است.

به گزارش ایران تئاتر، غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به همراه برگزاری نشست‌های تخصصی و میزبانی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و تئاتری، پذیرای دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

اتابک نادری یکی از مهمانان ویژه غرفه انتشارات نمایش بود که روز یکشنبه 24 اردیبهشت با حضور در این غرفه از کتاب‌های این انتشارات دیدن کرد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به نقش مطالعه در روند کاری هنرمندان تئاتر گفت: «مطالعه غیر از بحث آگاهی‌بخشی باعث فعالیت بیشتر مغز خواهد شد و این امر به‌ویژه برای بازیگران تئاتر اهمیت زیادی دارد. خواندن شعر، رُمان و کتاب باعث آمادگی ذهنی بیشتر بازیگران روی صحنه می‌شود.»

سطح آثار انتشارات نمایش در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرده است و نگاه آکادمیک و دانشگاهی در آن به شکل پررنگ‌تری مورد توجه قرار گرفته است. سال‌ها پیش انتشارات نمایش بود که چراغ‌های تئاتر را با چاپ و ارسال نمایشنامه به سایر نقاط کشور روشن نگه داشت. کتاب‌های آموزشی این انتشارات چراغ راه هنرمندان استان‌‎ها برای ادامه فعالیت‌شان شد

او افزود: «هنرمندان برای تولید آثار نمایشی در بخش‌های مختلفی چون بازیگری، نویسندگی و کارگردانی قطعاً باید با مطالعه اطلاعات‌شان را به‌روز کنند. در هر شکل مطالعه امری عجین‌شده در برنامه زندگی اکثر هنرمندان است.»

نادری با بیان اینکه نمی‌توان تأثیر مطالعه و کتاب‌خوانی را انکار کرد، ادامه داد: «قطعاً پیشرفت و ارتقای فرهنگی جامعه بسته به سرانه مطالعه افراد آن جامعه بستگی دارد؛ اما متأسفانه شرایط اجتماعی و حوصله افراد دیگر مثل سابق نیست. همه به دنبال سرعت در دیدن فیلم، خواندن کتاب و... هستیم؛ اما در هر شکل نباید کتاب و کتاب‌خوانی را از زنجیره روزمره کاری و زندگی‌مان حذف کنیم.»

او با اشاره به اینکه استفاده از کتاب‌های صوتی راه‌حل مناسبی برای مطالعه است، گفت: «زندگی مبتنی بر ماشینیزم، ترافیک، دوری مسافت‌ها و... باعث کمبود زمان شده است ولی این کتاب‌های صوتی کمک بزرگی در راستای مطالعه و آگاهی‌بخشی هستند.»

این هنرمند ادامه داد: «به‌شخصه خیلی از کتاب‌ها را به‌صورت صوتی می‌شنوم. البته که شنیدن فایل‌های صوتی آن لذت ناب خواندن کتاب کاغذی را ندارند؛ چون شما وقتی می‌شنوید تنها از حافظه تصویری‌تان کمک می‌گیرید ولی خواندن کتاب‌های کاغذی خود یک مهارت است که منجر به تصویرسازی به‌عنوان مهارتی دیگر می‌شود. در هر شکل با توجه به فضای کنونی استفاده از کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها راه‌حل مناسبی برای مطالعه هستند.»

نادری در ادامه سخنانش انتشارات نمایش را پل قوی و قدیمی تئاتر ایران در بین استان‌ها دانست و توضیح داد: «سطح آثار انتشارات نمایش در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرده است و نگاه آکادمیک و دانشگاهی در آن به شکل پررنگ‌تری مورد توجه قرار گرفته است. سال‌ها پیش انتشارات نمایش بود که چراغ‌های تئاتر را با چاپ و ارسال نمایشنامه به سایر نقاط کشور روشن نگه داشت. کتاب‌های آموزشی این انتشارات چراغ راه هنرمندان استان‌‎ها برای ادامه فعالیت‌شان شد. بعدها تنوع محصولات، ترجمه آثار نمایشنامه‌های مختلف و آثار موضوعی که به مناسبت جشنواره‌های تئاتری چاپ شد نیز باعث شد تا به تنوع بزرگی از محصولات نمایشی برسیم و ما شاهد رشد و ارتقای علاقه‌مندان جوان در استان‌های مختلف کشور باشیم.»

او افزود: «به یاد دارم زمانی که در بخش استانی خدمتگزار هنرمندان استانی بودم، برخی کتاب و نمایشنامه منتشرشده از طرف انتشارات نمایش به استان‌ها ارسال شد که بر تولیدات نمایشی و خروجی جشنواره استانی و فجر تأثیر زیادی گذاشت. به نظر من انتشارات نمایش زبان و دوربین بچه‌های تئاتر است که به آن‌ها نگاه و نگرش و راه نشان داده و در ادامه مسیر پایدارشان کرده است.»

قطعاً پیشرفت و ارتقای فرهنگی جامعه بسته به سرانه مطالعه افراد آن جامعه بستگی دارد؛ اما متأسفانه شرایط اجتماعی و حوصله افراد دیگر مثل سابق نیست. همه به دنبال سرعت در دیدن فیلم، خواندن کتاب و... هستیم؛ اما در هر شکل نباید کتاب و کتاب‌خوانی را از زنجیره روزمره کاری و زندگی‌مان حذف کنیم

اتابک نادری در پایان چاپ نمایشنامه‌های کمدی و کم‌پرسوناژ را یکی از عوامل افزایش تولید تئاتر و رشد مخاطب دانست و گفت: «انتشار نمایشنامه‌های کم‌پرسوناژ برای تولیدات باصرفه در سطح کلان و عمومی و همچنین نمایشنامه‌های کمدی برای ایجاد نشاط در جامعه قطعاً می‌تواند در جذب مخاطبان بیشتر و همچنین فرآیند تولید آثار نمایشی مؤثر باشد.»

هنرمندان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌ به غرفه انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان) ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند
دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از تاریخ اعلام آثار نهایی این جشنواره از روز شنبه نوزدهم اسفند خبر داد و گفت با این اعلام درنهایت ۱۲ تا ۱۵ اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهد شد.

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت 1403 منتشر شد.

|

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران