در حال بارگذاری ...
گزارشی از غرفه انتشارات نمایش در ششمین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

از خرید قائم‌مقام رئیس صداوسیما تا دست به قلم شدن هنرمندان پیشکسوت

غرفه انتشارت نمایش، در ششمین روزِ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، شاهد خرید کتاب توسط وحید جلیلی (قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما) و پیشنهاد همکاری عباس عظیمی (مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت) بود.

به گزارش ایران تئاتر، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ در مصلای امام‌خمینی (ره) آغاز به‌کار کرده است.

دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز با ارائه و عرضه بیش از 70 عنوان نسخه چاپی و 170 عنوان نسخه الکترونیکی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

در شش روزی که از برپایی نمایشگاه کتاب تهران گذشته است، غرفه انتشارات نمایش با استقبال عمومی خوبی مواجه شده و پذیرای هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری بسیاری هم بوده است.

 درششمین روز از این رویداد فرهنگی (دوشنبه 25 اردیبهشت)، وحید جلیلی (قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی)، عباس عظیمی (مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت) و داور نمینی (هنرمند پیشکسوت)، در کنار سایر علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی و دانشجویان به غرفه انتشارات نمایش سر زدند.

انتشارات نمایش سیر صعودی داشته است

عباس عظیمی (مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت) که در غرفه انتشارات نمایش حضور پیدا کرده بود، با اشاره به کیفیت و تعداد آثار ارائه شده توسط این ناشر گفت: «من حداقل از سال 90 با انتشارات نمایش آشنا هستم و باید بگویم که خوشبختانه سیر صعودی خوبی داشته است. مدیران دلسوزی داشته و دارد و اتفاقات بزرگی را در عرصه هنرهای نمایشی رقم زده است.»

                                                                                                          

او افزود: «امروز متوجه شدم در این غرفه 70 عنوان کتاب وجود دارد و در بخش مجازی هم  170 عنوان کتاب ارائه شده است که  جای تبریک دارد و نشان می‌دهد در حوزه تخصصی تئاتر، انتشارات نمایش محل رجوع خوبی برای دانشجویان تئاتر، علاقه‌مندان و هنرمندان این رشته است.»

عظیمی ادامه داد: «امیدوارم این انتشارات از لحاظ مالی و کاغذ هم حمایت و پشتیبانی بشود تا مشکلات سایر ناشران را نداشته باشد و بتواند بدون نگرانی و مانع در حوزه انتشارات کتاب‌های علمی و تخصصی حوزه هنرهای نمایشی فعال بماند.»

او به علاقه‌مندیِ هنرمندانِ پیشکسوت به مطالعه کتاب‌های تخصصی تئاتر اشاره کرد و افزود: «جوانی پیشکسوت‌ها در دوره دیگری گذشته است و در آن زمان دسترسی به منابع دیجیتال و فضای مجازی نبوده و تنها راه ارتقا دانش تخصصی، خواندن کتاب بوده است، از این رو با کتاب انس و ارتباط بیشتری دارند و با توجه به ارتباطی که با آن‌ها دارم، می‌دانم همچنان اهل مطالعه هستند.»

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت توضیح داد: «جوان‌های این دوره انس کم‌تری با کتاب خواندن دارند. علاقه‌مندی به کتاب خواندن یک موضوع ریشه‌ای است که ما متاسفانه در این بخش مشکل داریم وبرای رفع آن باید از کودکی و نوجوانی آموزش‌های لازم را آغاز کنیم. اگر در سنین بالا بخواهیم در مورد مطالعه آن هم تخصصی تئاتر حرف بزنیم به قدر کافی تاثیرگذار نخواهد بود. این مشکل درهمه موضوعات کتاب‌خوانی وجود دارد و باید در موردش کار بشود.»

                                                                                                           

عظیمی با اشاره به همکاری با انتشارات نمایش گفت: «انتشارات نمایش تا کنون کتاب‌های دو هنرمند پیشکسوت را منتشر کرده است. این دو کتاب نوشته مرحوم ولی‌الله شیراندامی و خسرو حکیم رابط هستند که تجربه همکاری خوبی برای ما بود. درحال حاضر نیز بسیاری از پیشکسوتان عضو موسسه، کتاب تالیف شده آماده دارند و نیاز به حمایت داریم تا این کتاب‌ها منتشر شوند. امیدواریم  بتوانیم برای انتشار آن‌ها با انتشارات نمایش همکاری داشته باشیم.»

بسیاری از آثار تئاتری ما، قابلیت جهانی شدن دارند

داور نمینی، هنرمند پیشکسوت، دیگر مهمان غرفه نمایش بود که در سخنانی گفت: «انتشارات نمایش جایگاه ویژه‌ای در میان هنرمندان تئاتر دارد و بسیار تاثیرگذار بوده که توانسته است تاکنون به فعالیت خود ادامه بدهد. انتشارات نمایش همیشه حرفی برای گفتن دارد و تا امروز کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.»

او افزود: «با توجه به گرانی کاغذ و سایر ملزومات حوزه نشر، امیدوارم تخصیص بودجه انتشارات بیشتر شود که برای ادامه دادن فعالیت درخشان مشکلی نداشته باشد.»

                                                                                                            

نمینی در پایان صحبت‌هایش گفت: «همواره به این فکر می‌کنم که کاش نمایشنامه‌های بیشتری از نویسنده‌های ایرانی به زبان‌های دیگر دنیا ترجمه می‌شد. ما در دنیا حرف برای زدن داریم. نمایشنامه‌های ارزشمندی داریم که برگرفته از موضوعات آیینی و سنتی و یا بر اساس کتاب‌هایی همچون شاهنامه است و قابلیت جهانی شدن دارند و انتشارات نمایش می‌تواند متولی این امر باشد.»

خرید قائم‌مقام فرهنگی رئیس سازمان صداوسیما از انتشارات نمایش

در ششمین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در این سازمان با حضور در غرفه انتشارات نمایش، با دقت و حوصله به بررسی کتاب‌های موجود پرداخت و  بیش از 20 عنوان از کتاب‌های منتشر شده را برای صدا و سیما خریداری کرد.

                                                                                                           

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی، نقد نمایشنامه و همچنین اجرای نمایش، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

هنرمندان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌‌های تئاتری به انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان)، ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند
در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند

سیدعباس عظیمی (مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت) در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ گفت هنرمندان عزیز کشور به‌عنوان سرمایه‌های ملی هستند و امیدوارم با بهبود شرایط درآمدی دولت، شاهد افزایش بودجه برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به هنرمندان پیشکسوت باشیم.

|

هنرمندان پیشکسوت پیشواز روشنایی رفتند

دورهمی خانوادگی موسفیدان هنر به مناسبت شب یلدا
هنرمندان پیشکسوت پیشواز روشنایی رفتند

دورهمی خانوادگی موسفیدان هنر به مناسبت شب یلدا

سیدعباس عظیمی در میهمانی خانوادگی هنرمندان پیشکسوت که به مناسبت شب یلدا با حضور هنرمندان برجسته و باسابقه رشته‌های مختلف برگزار شد، موسسه هنرمندان پیشکسوت را گنجینه بزرگ هنر ایران اسلامی دانست و گفت اگر هرکدام از اعضای این موسسه نزدیک به نیم قرن تجربه و تخصص داشته باشند، در ...

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران