در حال بارگذاری ...
گزارش دهمین روز از نمایشگاه کتاب تهران

انتشارات نمایش، سال آینده با کتاب‌های بیشتری به نمایشگاه می‌آید

در دهمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران، اولین نشست تخصصی نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور مهدی صفاری‌نژاد و حسین جمالی در غرفه انتشارات نمایش برگزار شد. همچنین معاون اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی، خبر از این داد که در سال آینده، انتشارات نمایش با کتاب‌های بیشتری به نمایشگاه کتاب خواهد آمد.

به گزارش ایران تئاتر، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ در مصلای امام‌خمینی (ره) آغاز به‌کار کرده است و امروز به پایان می‌رسد.

دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز با ارائه و عرضه بیش از 70 عنوان نسخه چاپی و 170 عنوان نسخه الکترونیکی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

در دهمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران (جمعه 29 اردیبهشت)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی)، دکتر محمدرضا خاکی (نویسنده و پژوهشگر تئاتر) و سهیل ملکی (بازیگر و نمایشنامه‌نویس) در غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کردند.

همچنین نشست تخصصی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی با مدیریت مهدی صفاری‌نژاد (مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی) و حضور حسین جمالی (نویسنده و کارگردان تئاتر) که کتاب «بازی‌نامه ۴ و سه نمایشنامه» از او در انتشارات نمایش به چاپ رسیده است، برگزار شد.

سال آینده با کتاب‌های بیشتری به نمایشگاه کتاب می‌آییم

غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره‌کل هنرهای نمایشی)، درباره غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب امسال گفت: «طبق روال هرساله که انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته است، امسال نیز تصمیم بر حضور و فعالیت در نمایشگاه کتاب تهران به صورت آنلاین و حضوری داشتیم.»

                                                                                                            

او ادامه داد: «انتشارات نمایش امسال با استقبال هنرمندان و هنردوستان در نمایشگاه مواجه شد، البته کاستی‌هایی هم بود اما با این حال بسیار حضور پویا و فعالی داشته است.»

این مدیر اجرایی همچنین گفت: «ضمن عذرخواهی بابت فضای کوچک غرفه از نویسندگان و هنرمندانی که در طول برگزاری نمایشگاه در غرفه انتشارات نمایش حضور پیدا کردند، انشاءالله در سال‌های پیش رو تلاش داریم فضایی مختص این امر مهیا کنیم.»

نعمتی در پایان خبر داد: «در اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش‌مان را می‌کنیم که سال آینده دست‌پر و با کتاب‌های بیشتری در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنیم و میزبان اهالی تئاتر و علاقه‌مندان باشیم.»

ضرورت راه‌اندازی رشته نمایش‌های آیینی و سنتی در دانشگاه 

نشست تخصصی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی، از برنامه‌های جنبی غرفه انتشارات نمایش در دهمین روز از نمایشگاه کتاب بود. مهدی صفاری‌نژاد در ابتدای این نشست، درباره اهمیت و ضرورت وجود نمایش‌های آیینی و سنتی و همراهی پیشکسوتان این عرصه با جوانان و هنرجویان سخن گفت.

حسین جمالی، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز که مهمان این نشست بود، با اشاره صحبت‌های صفاری‌نژاد گفت: «در ایران جز چند واحد محدود در بعضی از دانشگاه‌های هنر، آموزش نمایش ایرانی و آیینی و سنتی را نداریم که این بسیار ناراحت‌کننده است.»

                                                                                                 ذ          

او ادامه داد: «اگر ما دانشگاه و آموزشگاه برای نمایش‌های آیینی و سنتی داشته باشیم، فرصت تاسیس کتاب‌خانه، فیلم‌خانه، بخش آرشیو، ایجاد مرکز پژوهشی و... خواهیم داشت، اما الان به جز استادان و پیشکسوتان این حرفه که تعدادشان متاسفانه کم شده است، ما مرجعی برای مراجعه و کسب اطلاعات و دانش نداریم.»

این نویسنده توضیح داد: «ما با اختصاص دادن یک رشته دانشگاهی می‌توانیم میراثی را که در طول هزاران سال برای ما باقی مانده است، برای آیندگان حفظ کنیم؛ آکادمیک کردن یعنی ایجاد تکنولوژی و تبدیل دانش به عمل.»

مهدی صفاری‌نژاد نیز گفت: «به میمنت برگزاری جشنواه نمایش‌های آیینی و سنتی و همکاری انتشارات نمایش کتاب‌های خوب و مرجعی درباره نمایش ایرانی به چاپ رسیده، اما الان چاپ این کتاب‌ها کم شده است.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی نمایشگاه کتاب تهران برپا شده بود که با عرضه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی، به مدت 11 روز از دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر میزبانی کرد. 

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا پایان امروز سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

گزارش: علی کیهانی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران