گفتوگو با مدیر تالار هنر
محسن امیری: انتشارات نمایش پتانسیل تولید محتوا در فرمهای جدید را داراست
محسن امیری، مدیر تالار هنر با بیان اینکه نسل کودک و نوجوان از نسخههای دیجیتال و پادکستهای صوتی استقبال فراوانی دارند، از پتانسیل انتشارات نمایش به منظور تولید محتوا در فرمهای جدید گفت.
به گزارش ایران تئاتر، انتشارات نمایش طی روزهای برگزاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به همراه برگزاری نشستهای تخصصی و میزبانی از هنرمندان، پذیرای دوستداران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر بود.
محسن امیری (مدیر تالار هنر) یکی از مهمانان و بازدیدکنندگان غرفه انتشارات نمایش بود که از لزوم توجه این انتشارات به فرمها و محتواهای جدید برای جذب مخاطبان کودک و نوجوان به عنوان آیندهسازان حوزه تئاتر کشور سخن گفت.
محسن امیری (مدیر تالار هنر) که یکی از بازدیدکنندگان از غرفه انتشارات نمایش بود، درباره تاثیر مطالعه گفت: «شاید برای بازیگر شدن و بازیگر بودن نیاز به اطلاعات خیلی احساس نشود. همینکه اصول بازیگری را بشناسیم و کار بدنی و مطالعه را برمبنای دیدن قرار دهیم، شاید بتوانیم روی صحنه نقشمان را به خوبی ایفا کنیم اما در رشتههای دیگر تئاتر چون نویسندگی و کارگردانی برفرض اینکه تمام کتابهای تئاتر هم خوانده شوند، باز هم متوجه خواهیم شد که چیزی نمیدانیم و ضرورت مطالعه را احساس میکنیم.»
او ادامه داد: «یک هنرمند باید حوزه مطالعات وسیعی داشته باشد. او باید کتابهایی در حوزه روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، سیاست، مخاطبشناسی و ... مطالعه کند. تنها در این صورت است که قادر خواهد بود به درجه خلق یک اثر هنری ماندگار برسد.»
او افزود: «نمایش باید از زمانی که در سالن به پایان میرسد در ذهن مخاطب آغاز شود. سالنهای نمایش باید محلی برای ایجاد پرسش باشد. اثری که آغاز و پایانش در همان مدت زمان اجرا در سالن تئاتر باشد باید در تعریف خود شک کند و قطعا مطالعه در این روند تاثیرگذار است.»
مدیر تالار هنر با تاکید بر نقش موثر انتشارات نمایش در چاپ کتابهای تئاتری توضیح داد: «انتشارات نمایش برای ارتباط بیشتر و جذب مخاطبان میتواند علاوه بر چاپ کتاب به سراغ فرمهای فرهنگی و هنری جدیدی مانند تولید پادکستهای صوتی برود.»
امیری با بیان اینکه انتشارات نمایش برای تولید پادکستهای صوتی پتانسیلهای لازم را داراست، گفت: «نسل کودک و نوجوان استقبال زیادی از نسخههای دیجیتال و پادکست های صوتی نسبت به کتاب دارد و انتشارات نمایش دقیقا میتواند با تولید این آثار و بهره از پتانسیلهای خود مخاطبان کودک و نوجوان را جذب کند.»
این هنرمند ادامه داد: «ما سعی داریم تا در ژانر کودک و نوجوان علاوه بر نمایشهای صحنهای ویژه این گروه سنی دست به تولید محصولات جدید هنری بزنیم. اکثر کودکان و نوجوانان اولویتشان استفاده از فرمهای نو است و برحسب عادت و تقلید از خانواده به سمت کتاب میروند. این موضوع هشداری برای مدیران تئاتر است. ما باید جهت حرکت خود را با کودکان که آیندهسازان تئاتر ما هستند، همگام کنیم.»
او افزود: «قطعا تصویرسازی و تمرکزی که در مطالعه کتاب هست، با سایر رسانههای صوتی و تصویری قابل مقایسه نخواهد بود اما استقبال نسل جدید از فرمهای جدید حقیقتی غیرقابل انکار است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.»
مدیر تالار هنر توضیح داد: «ناشران و تولیدکنندگان باید دست به تولید بزنند و این مخاطب است که باید انتخاب کند از چه چیزی بهره ببرد. ما نمایش داشتیم، سینما متولد شد اما تئاتر از حرکت و دور انتخاب خود باز نماند. قطعا در استفاده از فرمهای جدید نیز مخاطب تصمیمگیرنده نهایی است.»
امیری ادامه داد: «ضرورت و زمان ایجاب میکند که خودمان را بهروز کنیم. ما امروزه مسیر زیادی را در راه میگذرانیم و در تمام شرایط امکان مطالعه کتاب کاغذی برایمان مقدور نیست اما در این لحظات شنیدن پادکستهای صوتی به شدت میتواند کارآمد باشد.»
این مدیر هنری با بیان اینکه ایده مهمترین اقدام در تولید یک اثر هنری است، افزود: «ایده در متن نمایشنامه است. با انتخاب نمایشنامه اولین گام و نیمی از مسیر تولید برداشته میشود. این موضوع دلیلی بر اهمیت تولید و انتشار نمایشنامه آن هم در ژانر کودک و نوجوان است.»
او توضیح داد: «ما برای رسیدن به تئاتر فاخر و درجه یک باید پرورش هنرمند را از کودکی آغاز کنیم.»
امیری در پایان سخنانش گفت: «روزگاری همه عاشق کتابهای انجمن نمایش و مطالعه «مجله نمایش» بودیم؛ اما امروز اینگونه نیست. یکی از دلایل، رشد و توسعه انتشارات دیگر است. یکی دیگر از دلایل پیدایش شبکههای ارتباط جمعی است که میتوان در آنجا با سرعت به تبادل اطلاعات پرداخت و قطعا انتشارات نمایش هم باید با این سرعت رشد کند و در مسیر بهروز شدن قدم بردارد تا بتواند مخاطبانش را حفظ کرده و افزایش دهد.»
گفتوگو: نگار امیری