در حال بارگذاری ...

مراسم تجلیل از افتخارآفرینان فستیوال تئاتر صحرایی تونس برگزار شد

گروه تعزیه «شبیه واقعه» که مقام نخست فستیوال تئاتر صحرایی تونس را کسب کرده‌اند از سوی رییس و مدیران حوزه هنری تجلیل شدند.

به گزارش ایران تئاتر، فستیوال تئاتر صحرایی تونس اردیبهشت ماه سال جاری در حالی با حضور گروه‌های نمایشی از ۲۲ کشور دنیا که هر کدام دارای مکتب و سبکی شناخته شده در دنیا از جمله ایتالیا، اسپانیا، لبنان، سوئد، سوریه، عراق و… هستند؛ برگزار شد.

گروه تعزیه و شبیه‌خوانی «شبیه واقعه» به‌عنوان نماینده ایران در این فستیوال شرکت کرده بود و توانست رتبه نخست این فستیوال را از آن خود کند.

در این نمایش میدانی که براساس تعزیه حربن‌یزیدریاحی ساخته و اجرا شد، تعدادی از هنرمندان شبیه‌خوان قم و ایران همچون سیدمحسن‌ هاشمی، ابوالفضل صابری، سیدمحمدرضا امینی، علیرضا سعیدی، محسن آقا‌حسنی و محمدحسین عرب قمی به ایفای نقش پرداختند.

عصر روز گذشته هفتم خردادماه طی مراسمی از این گروه نمایشی با حضور محمدمهدی دادمان (رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی)، کوروش زارعی (مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری)، علی فروزانفر (معاون هنری حوزه هنری)، جواد فلاحتی کارگردان تعزیه «شبیه واقعه» و جمعی دیگر از عوامل این گروه تعزیه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری تجلیل شد.

کوروش زارعی، به‌عنوان آغازگر این مراسم با بیان اینکه حوزه هنری تعزیه را یکی از مهم‌ترین گونه‌های نمایشی اصیل می‌داند که باید احیا شود، گفت: «گروه تعزیه «شبیه واقعه» با کارگردانی و سرپرستی جواد فلاحتی به نمایندگی از هنرهای نمایشی جمهوری اسلامی ایران گروهی است که سال‌ها با حوزه هنری همکاری داشته که در این رخداد هنری هم توانست حضوری موفق و درخشان داشته باشد. این مراسم به‌پاس اجرای خوب و موفقیتی که کسب‌شده است، برگزار می‌شود.»

او در ادامه با اشاره به اینکه هنر موسیقی در اجرای موفق این گروه تأثیر بسزایی داشت، ادامه داد: «تعزیه به‌گونه‌ای اپرای مذهبی است که می‌تواند مفاهیم و محتوای مذهبی، روایی و معرفتی ما را برای مخاطب خود حتی مخاطب ناآشنا به زبان فارسی بیان می‌کند.»

زارعی با اشاره به فیلم‌هایی که از اجرای این گروه تعزیه در تونس ابتدای مراسم تجلیل به نمایش درآمد؛ افزود: «در اجرای این تعزیه ما شاهد اجرای قطعه‌های موسیقی بی‌نظیری هستیم که به یاری متن اصلی آمده و به درک بهتر مخاطب از معنا و مفهوم لحظه‌به‌لحظه اجرا کمک می‌کند.»

مهارت هنرمندان ما شرکت‌کنندگان فستیوال را متحیر کرد

جواد فلاحتی، کارگردان و سرپرست گروه «شبیه واقعه» نیز در این مراسم گفت: «فستیوال تئاتر صحرایی تونس با حضور گروه‌های نمایشی از ۲۲ کشور دنیا که هرکدام دارای مکتب و سبکی شناخته‌شده در دنیا هستند ازجمله ایتالیا، اسپانیا، لبنان، سوئد، سوریه، عراق و… برگزار شد. به‌این‌ترتیب اهمیت بین‌المللی آن بسیار بالا بود و ما به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رویداد حضور یافتیم. گروه ما اولین گروه نمایشی بود که در قالب تعزیه در این فستیوال شرکت می‌کرد و همچنین نخستین گروه تعزیه و شبیه‌خوانی بود که در قاره آفریقا به اجرا و معرفی این هنر می‌پرداخت. خوشبختانه به لطف و عنایت ائمه و معصومین (ع) گروه ما توانست رتبه نخست این فستیوال بین‌المللی را دریافت کند و در میان هنر تعزیه و هنرمندان پرافتخار آن سربلند باشد. این افتخار را به همه هنرمندان تعزیه و تعزیه دوستان تقدیم می‌کنیم.»

فلاحتی افزود: «تعزیه در طول سال‌های گذشته در محافل بین‌المللی حضور درخشانی داشته است. در سال ۱۳۶۸ تعزیه با حضور استاد هاشم فیاض بین‌المللی شد و این حضور بی‌بدیل تعزیه، موجب درخشش شد.»

او درباره اجرای این گروه در کشور تونس هم توضیح داد: «جدا از بخشی که در هنر نمایش تعزیه به مسائل اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌پردازد که مربوط به مضمون است؛ از حیث فرم هم این اجرا برای کل فستیوال جالب و جذاب بود.»

فلاحتی به اهمیت و جایگاه تعزیه پرداخت و گفت: «در تعزیه شعر، موسیقی، ادبیات، میزانسن، رنگ، نور، سوارکاری و هنرهای دیگری وجود دارد که آن را جذاب کرده است.»

او به حمایت حوزه هنری در خصوص تعزیه اشاره کرد و ادامه داد: «فکر می‌کنم جای امیدواری دارد تا بتوانیم تعزیه را به حد خودش که یک نمایش تمام‌عیار است، برسانیم.»

سرپرست این نمایش درباره کیفیت اجرای این تعزیه در فستیوال تونس توضیح داد: «تعزیه برای اولین‌بار بود که در بخش مسابقه بین‌المللی یک جشنواره حضور داده شده بود درحالی‌که گروه‌های نمایشی از اسپانیا، سوئد، الجزایر، المان، سوریه و دیگر کشورها با بهترین گروه‌ها شرکت کرده بودند و هیئت داوران فستیوال اذعان کردند بعد از این اجرا این دغدغه را داشتیم که چگونه می‌توانیم از این کار تجلیل کنیم.»

او ادامه داد: «از آنجایی که بخش مهمی از اجرای ما و ایفای نقش شبیه‌خوانان گروه با اسب بود، از فستیوال برای در اختیار دادن تعدادی اسب درخواست کردیم. به هر شکلی این همکاری انجام شد اما نکته کار آنجا بود که مالکان اسب‌ها بسیار نگران سلامت اسب‌های‌شان بودند و اصرار داشتند که ما با مراقبت از آن‌ها استفاده کنیم. این در حالی بود که وقتی اسب‌سواری ماهرانه گروه ما را دیدند؛ متوجه شدند که با یک گروه حرفه‌ای و همه‌فن‌حریف روبه رو هستند.»

موسیقی زنده برگ برنده ما در تونس بود

محسن هاشمی یکی از اعضای گروه تعزیه «شبیه واقعه» نیز گفت: «اتکا و تکیه همه گروه‌های شرکت‌کننده در این فستیوال به‌موسیقی بود اما گروه «شبیه واقعه» بیش از دیگران به موسیقی توجه داشت چراکه موسیقی زنده روی صحنه داشتیم. این در حالی بود که دیگر گروه‌های شرکت‌کننده از اجرای زنده موسیقی بهره نمی‌بردند.»

او از عدم وجود تکیه‌های تخصصی در شهرها و به‌خصوص پایتخت انتقاد کرد و افزود: «در پایتخت کشورمان یک تکیه برای تعزیه نیست درحالی‌که اگر تعزیه برای اروپا بود مثل فوتبال در دنیا فراگیرش می‌کردند.»

این تعزیه‌خوان با بیان اینکه اگر از هر بُعدی به تعزیه نگاه کنیم، شاخص و برتر است، با طرح این پرسش که فرق هنرمندان تعزیه با سایر هنرمندان چیست، گفت: «ما به نقشی که بازی می‌کنیم اعتقاد داریم و با تمام وجود بازی و عمل می‌کنیم.»

هاشمی در پایان گفت: «بیشتر بانی‌های تعزیه کارگران و کشاورزان هستند؛ این قشر یک سال کارگری و کشاورزی می‌کند تا چراغ تعزیه را روشن کنند.»




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

نظرات کاربران