در حال بارگذاری ...
با محوریت رخداد تاریخی «مباهله»

اولین جشنواره ملی تئاتر قدمگاه در یزد برگزار می‌شود

جلسه هماهنگی و امضای تفاهم‌نامه همکاری برای برگزاری اولین جشنواره ملی تئاتر قدمگاه با محوریت رخداد تاریخی مباهله در استان یزد در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، جلسه هماهنگی و امضای تفاهم‌نامه همکاری برای برگزاری اولین جشنواره ملی تئاتر قدمگاه با محوریت رخداد تاریخی مباهله، با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، علی انسانی (رئیس موسسه منادیان مباهله)، احسان عابدی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد)، سیدمهدی میرداماد (هنرمند و مداح اهل‌بیت)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، احمد ندافی (رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان یزد)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی)، مهدی یوسفی‌کیا (مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی) و شهرام نوشیر (مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی) در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، تفاهم‌نامه همکاری برای برگزاری اولین جشنواره ملی تئاتر قدمگاه با محوریت رخداد تاریخی مباهله میان مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد امضا شد.

استاد علی انسانی، مداح پیشکسوت در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره که به موضوع بسیار مهم و تأثیرگذار «مباهله» در تاریخ اسلام می‌پردازد، گفت: «واقعه مباهله یکی از رویدادها و رخدادهای تاریخی مهم در صدر اسلام است که نزد شیعیان همیشه صاحب جایگاه خاص برای اثبات حقانیت ائمه اطهار (ع) بوده و نیز اهمیت ویژه داشته است. من بر این باورم که مولا علی (ع) و فرزندان نیکوسرشت آن امام همام، همیشه حامی چنین رویکرد و رویدادهایی که به ترویج سیره و سلوک ائمه اطهار و آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با اهل‌بیت (ع) کمک می‌کند، خواهند بود.»

 این پیرغلام پیشکسوت ادامه داد: «من بسیار شادمانم که مدیران تئاتری کشور دارای آگاهی لازم نسبت به این گونه موضوعات هستند و برای این رویداد مهم تاریخی که نقشی جریان‌ساز در عرصه اعتقادی ما دارد، قدم برمی‌دارند.»

انسانی در پایان گفت: «به دلیل اهمیت موضوع این جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری که صبغه‌ای معنوی هم دارد، باید همه سازمان‌ها و نهادها و مراکز خصوصی و دولتی پای کار بیایند و برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد مهم همکاری کنند. انتظار این است که همه دوستان در نهادهای مختلف نسبت به این موضوع عنایت ویژه داشته باشند زیرا تا جایی که من می‌دانم برای اولین بار در کشور است که به «مباهله» توجه خاص و ویژه‌ای معطوف می‌شود.»

در ادامه این دیدار، کاظم نظری ضمن تشکر از استاد علی انسانی، گفت: «سپاسگزار ایشان هستیم که با پیگیری‌هایی که انجام دادند کارها به‌خوبی پیش رفت. از دیگر سو، بر اساس آگاهی و اشراف نسبت به اهمیت برگزاری چنین جشنواره فرهنگی و معنوی که در اداره کل هنرهای نمایشی وجود داشت، به طراحی و چگونگی برپایی جشنواره قدمگاه (مباهله) فکر کردیم و سرانجام به مرحله نهایی برگزاری این رویداد رسیدیم. ما در اداره کل هنرهای نمایشی وظیفه خود می‌دانیم که در مسیر گسترش فرهنگ و هنر اسلامی و دینی و انسانی قدم برداریم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: «زمانی که به فکر برگزاری جشنواره قدمگاه (مباهله) افتادیم، می‌خواستیم این جشنواره در یکی از استان‌ها برگزار شود و شاهد هنرنمایی هنرمندان استانی باشیم. در ادامه پیشنهاد برگزاری این جشنواره به مدیران ارشد و فرهنگی چند استان ارائه شد و درنهایت، شهر یزد میزبانی این جشنواره را پذیرفت.»

نظری تأکید کرد: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بسیار از این طرح استقبال کردند و به‌جد از ما پیگیر روند برگزاری جشنواره هستند. ما هم امیدواریم مراجع تقلید و علمای کشور، در این جشنواره که از 19 تیر الی 22 تیر برگزار می‌شود، چون همیشه که مسئله آشنایی، گسترش و عمیق‌ ساختن آرمان‌ها و باورهای مذهبی در میان است، با حمایت‌ها و همدلی‌های خود، همراه ما باشند.»

او در پایان افزود: «امیدواریم حمایت‌های مالی هم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط استان یزد از این جشنواره در سطحی متناسب به عمل آید و برگزاری این رویداد بزرگ به بهترین شکل رقم بخورد.»

در ادامه این جلسه، احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم گفت: «مقام معظم رهبری می‌گویند «هر فکری اگر می‌خواهد گسترش یابد، باید متصل به هنر باشد»؛ در انقلاب اسلامی نیز هرجایی که با ابزار هنر توانسته‌ایم رخداد و مفهومی را معرفی کنیم، موفق بوده‌ایم.»

او ادامه داد: «الآن هم چند سالی است که تئاتر خیابانی به میان مردم رفته و برای آن‌ها بسیار دل‌نشین شده است. در شرایط فعلی، تئاتر خیابانی می‌تواند به شناساندن بهتر و بیشتر واقعه مباهله کمک بسیار کند.»

عابدی گفت: «ما خرسندیم که در شهر یزد می‌خواهیم میزبان این جشنواره و رخداد مهم باشیم و از مدیرکل هنرهای نمایشی می‌خواهیم دبیرخانه دائمی این رویداد در استان یزد بماند و جهانی شود.»

در ادامه این جلسه نوبت به مدیر کانون تئاتر خیابانی رسید. شهرام نوشیر با ارائه توضیحاتی درباره حضور نماینده کانون تئاتر خیابانی در همه استان‌ها از برنامه‌ریزی برای اجراهای خیابانی در استان‌ها و شهرها گفت.

نوشیر همچنین با بیان اینکه انتظار داریم برای اجرای نمایش‌های خیابانی جشنواره قدمگاه (مباهله) مکان خاصی طراحی و آماده می‌شد، گفت: «اجراهای جشنواره تئاتر ملی قدمگاه (مباهله) با رویکردی رقابتی اجرا می‌شود و بر اساس صحبتی که با مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران شده است، برگزیدگان این جشنواره، به جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.»

کاظم نظری در ادامه توضیح داد: «با توجه به اهمیت موضوع «مباهله» پیشنهادی که داریم این است که استانداری و شهرداری یزد، میدانگاه و یا جایی از شهر را به‌عنوان نماد مباهله طراحی و در نظر بگیرند.»

رونمایی از پوستر اولین جشنواره ملی تئاتر قدمگاه با محوریت رخداد تاریخی مباهله با طراحی فرامرز جاوید (هنرمند اهل استان یزد) پایان‌بخش این نشست بود.




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران