در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان نمایش «مَهرنگ» مطرح کرد

افزودن بخش فراگیر و توجه به توان‌یابان، نقطه درخشان جشنواره عروسکی تهران است

راضیه حسین‌پور که با اثری در مورد مشکلات کم‌آبی یک روستای جهانی در ایران در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران حاضر است، در مورد ویژگی مهم این رویداد می‌گوید اضافه شدن بخش فراگیر و توجه ویژه به توان‌یابان ذهنی-حرکتی از نقاط قوت و نقطه درخشان این رویداد محسوب می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، «مَهرنگ» نوشته و کار راضیه حسین‌پور 11 تیر در سومین روز از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک طی دو اجرا در ساعت‌های 17 و 19 در بخش فراگیر این رویداد در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه آمد.

این هنرمند با بیان اینکه نمایش «مهرنگ» پیش‌ازاین، آذر سال 1401 در جشنواره کویر یزد هم اجرا شده است، درباره این اثر گفت: «این نمایش که داستانی سنتی و قدیمی دارد، درباره مشکلات کم‌آبی منطقه ما در روستایی به نام کلپورگان بلوچستان است. این منطقه، روستایی جهانی است که تولید آن سفال و با استفاده از دست است؛ اما متأسفانه روستا دچار کم‌آبی است و امکانات چندانی ندارد.»

او همچنین افزود: «متن نمایش «مهرنگ» را بر اساس داستان‌های قدیمی این منطقه نوشتم. «اژده‌ها» نماد منفی در این روستاست. در این نمایش اژده‌ها جلوی آب را گرفته و پادشاه منطقه که از کم‌آبی مطلع شده به اتفاق وزیر خود بر آن می‌شود که این موجود را نابود کند. روستای‌ ما تمساح دارد که مشابه آن در جای دیگری نیست؛ این تمساح را نیز وارد نمایش کردیم. ازآنجاکه مردم بلوچ به موجودات زنده توجه ویژه‌ای دارند از آب آشامیدنی خود می‌گذرند تا به این گونه از تمساح‌ آب برسانند.»

                                                                    

حسین‌پور ضمن اشاره به اینکه هنرمندان این نمایش از میان توان‌یابان ناشنوا، نابینا و افراد دارای مشکلات جسمی حرکتی و ذهنی انتخاب شده‌اند که در یک موسسه حرفه‌آموزی مهارت کسب کرده‌اند، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «مهرنگ» یادآور شد: «نمایش با استفاده از ماسک‌های کارتنی اجرا می‌شود و ویژگی مهم آن بیان کردن مسئله کم‌آبی در منطقه کلپورگان است که باید به آن توجه بیشتری شود. البته مسئله کم‌آبی یکی از بی‌شمار مشکلات این منطقه است. درواقع سعی کرده‌ام به امید اصلاح و بهبودی شرایط، با زبان هنر نمایش، مشکلات زیستی و اجتماعی مردم منطقه زندگی‌ام را نشان دهم.»

این کارگردان همچنین با تأکید بر اینکه استقبال مخاطبان از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک بسیار خوب بوده است، گفت: «خوشبختانه اقبال مخاطبان از این رویداد غافلگیرکننده بوده است. با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و همدلی و برنامه‌ریزی ستاد اجرایی این جشنواره، همکاری‌های لازم با ما صورت گرفت و عوامل اجرایی این رویداد بزرگ در تمام مراحل همراه‌مان بوده‌اند. همچنین باید بگویم اضافه شدن بخش فراگیر و توجه ویژه به توان‌یابان ذهنی-حرکتی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و به تعبیری نقطه درخشان این رویداد است.»

                                                                    

راضیه حسین‌پور درباره نقش تئاتر عروسکی در بهبود زندگی توان‌جویان افزود: «محل زندگی ما در منطقه صفر مرزی است و مدت‌زمان رسیدن ما به تهران 24 ساعت به طول انجامید اما با اینکه افراد معلول و کم‌توان همراه ما بودند، آن‌ها با عشق و علاقه این سفر را پشت سر گذاشتند. یکی از هنرمندان بیست‌ساله این نمایش، معلول جسمی حرکتی با سندروم دان است که باید دیالیز هم شود، اما عشق به تئاتر او را در این سفر همراه ما کرد و مادر او می‌گوید از زمانی که به فعالیت نمایشی مشغول شده، روحیه‌‌اش دگرگون و عالی شده است.»

او همچنین ادامه داد: «من حدود پنج،شش سال است مشغول کار تئاتر با معلولان هستم و خوشبختانه در این مدت شاهد تغییرات روحی شگرفی در آن‌ها بوده‌ام و امیدوارم این موقعیت برای دیگر توان‌یابان نیز پیش آید تا آن‌ها هم به استقلال اجتماعی و حتی فردی برسند.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر از هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

نظرات کاربران