در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ماجرای گله من»

امیرمحمد انصافی: باید تبلیغات فضای مجازی جشنواره بیشتر شود

امیرمحمد انصافی، کارگردان نمایش «ماجرای گله من» حاضر در جشنواره نوزدهم عروسکی تهران-مبارک می‌گوید از آنجایی که مخاطب امروز بیشتر از فضای واقعی، در فضای مجازی به سر می‌برد، اگر تبلیغات جشنواره به سمت فضای مجازی برده شود، شرایط بهتر خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نمایش «ماجرای گله من» روز شنبه 10 تیرماه همزمان با سومین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک به شکل محیطی اجرا شد.

امیرمحمد انصافی، نویسنده و کارگردان این نمایش درباره قصه و تکنیک به کار گرفته شده در این نمایش، گفت: تکنیک این نمایش عروسکی میله‌ای است و داستان درباره چوپانی است که از جایگاه خود خسته شده و فکر می‌کند که می‌تواند کارهای بهتری انجام دهد. او دلش می‌خواهد شغل‌های جدیدتری را تجربه کند؛ اما وقتی به سراغ مشاغل جدید می‌رود، متوجه می‌شود که همان کاری که قبلا انجام می‌داده، برایش بهتر است. قصه با توجه به اتفاقات روز و نگرشی که مردم از شغل خود دارند و نارضایتی که برخی از شغل خود دارند، شکل گرفته است. مهم‌ترین ویژگی نمایش هم این است که هر کسی در جایگاه خود، باید بهترین باشد و رشته خود را تا انتها ادامه دهد تا به جایگاهی که حقش است، برسد.» 

کارگردان نمایش «خواستگاران» در پاسخ به این پرسش که چرا اجرای نمایش‌های عروسکی در طول سال کمتر دیده می‌شود، گفت: «بزرگ‌ترین دلیل آن نبود حمایت لازم از سوی مسئولان فرهنگی و هنری از هنرمندان است. نکته دیگر اینکه حمایت مالی از گروه‌های حرفه‌ای هم بسامان نیست.به طور مثال بودجه‌ای که برای جشنواره در نظر گرفته شده و به گروه‌ها تعلق می‌گیرد، بسیار اندک است و چون این دستمزد متناسب نیست، افراد و گروه‌های حرفه‌ای عقب می‌نشینند و بیشتر گروه‌های نوپا وارد این عرصه می‌شوند.» 

اگر حمایت از گروه‌های حرفه‌ای بیشتر باشد، قطعا آثاری با کیفیت بالا و با حضور هنرمندان حرفه‌ای و پرچم‌داران نمایش‌های آیینی-سنتی و عروسکی تولید خواهد شد

انصافی ادامه داد: «طبیعی است که با بودجه کم، کار با کیفیت پایین بیشتر دیده می‌شود. اگر حمایت از گروه‌های حرفه‌ای بیشتر باشد، قطعا آثاری با کیفیت بالا و با حضور هنرمندان حرفه‌ای و پرچم‌داران نمایش‌های آیینی-سنتی و عروسکی تولید خواهد شد. هنرمندانی که به دلیل عدم حمایت لازم و مناسب، یا بیکار هستند و یا خودشان ترجیح می‌دهند در این فضا فعالیتی نداشته باشند.» 

این هنرمند همچنین درباره برقراری ارتباط نسل امروز با نمایش‌های عروسکی نیز گفت: «نفس اینکه جشنواره عروسکی تهران در حال برگزاری است، اتفاق خوبی است؛ اما در طول سال به دلیل اینکه سالنی برای نمایش عروسکی نداریم و تخصصی‌ترین سالن نمایشی ما برای اجرای عروسکی همان سالن فردوسی است، این دست آثار کمتر اجرا می‌شوند و کمتر هم شناخته شده‌اند.» 

او افزود: «اگر عروسک‌ها اصولی و باکیفیت ساخته شوند، حتما نسل امروز می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. اگر عروسک خوبی وجود نداشته باشد یا صداپیشه خوبی برای آن در نظر گرفته نشود، نمی‌توان انتظار داشت نسل امروز با آن ارتباط بگیرد. درواقع چون بودجه لازم را نداریم، آدم‌هایی که باید سرکار باشند، حضور ندارند و همین امر هم باعث می‌شود برخی آثار دارای کیفیت لازم نباشند و مخاطب آن چنان که باید، جذب کارها نشود.» 

اگر عروسک‌ها اصولی و باکیفیت ساخته شوند، حتما نسل امروز می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند

انصافی در پایان پیشنهادی هم برای بهتر برگزار شدن جشنواره ارائه کرد و گفت: «از آنجایی که مخاطب امروز بیشتر از فضای واقعی، در فضای مجازی به سر می‌برد، اگر تبلیغات جشنواره به سمت فضای مجازی برده شود، فکر می‌کنم شرایط بهتر شود. تئاتر عروسکی را باید به نحوی پیش برد تا سالن یا مکانی وجود داشته باشد که بعد از جشنواره نیز در اختیار هنرمندان قرار گیرد و خانواده‌ها بدانند که در این سالن‌ها صرفا تئاتر عروسکی اجرا می‌شود و می‌توانند آثار مورد علاقه خود را در این سالن‌ها دنبال کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تئاتر عروسکی نیز دوباره رونق خواهد گرفت.» 

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران