در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «عقاب»

ناصر آویژه: جشنواره نوزدهم عروسکی، منظم با ساختاری محترم و در حال رشد بود

ناصر آویژه، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک را جشنواره‌ای منظم، با ساختاری محترم و در حال رشد معرفی کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایبنا، نمایش «عقاب» به نویسندگی و کارگردانی ناصر آویژه در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

آویژه درباره داستان «عقاب» گفت: «این نمایش ماجرای عقابی در حال مرگ است که از کوتاهی عمر خود گلایه دارد و در جست‌وجوی این معنا به کلاغی برمی‌خورد که عمری سیصدساله دارد. کلاغ دلیل عمر بلند خود را پرواز در ارتفاعات کم و خوردن زباله و دورریختنی‌ها می‌داند و اینجاست که عقاب به این نتیجه می‌رسد که «این خاصیت مردار است... عمر مردارخوران بسیار است». عقاب در این گفت‌وگو به خاطر می‌آورد که با وجود عمر کوتاهش همیشه در اوج آسمان‌ها، عزت، پرواز بلند و خوراک پاک داشته است و دیگر از این موضوع گلایه‌ای ندارد.»

این هنرمند ادامه داد: «ما نیز این قصه را با ماجراهایی امروزی از یک استاد نمایش عروسکی ترکیب کردیم با این مفهوم که اگر بخواهی در اوج عزت باشی، قطعاً شرایطی سخت و گاهی عمری کوتاه خواهی داشت.»

جشنواره نظم و انضباط خوبی داشت و خوشبختانه با استقبال خوب تماشاگران همراه بود

این هنرمند افزود: «نمایشنامه «عقاب» نوشته من و خانم داوودی است که آن را بر اساس شعر «عقاب» سروده پرویز ناتل‌خانلری به نگارش درآورده‌ایم. ناتل‌خانلری این شعر را در وزن مثنوی و به عشق صادق هدایت سروده است. درواقع طرح اولیه این اثر بر اساس یکی از قصه‌های الکساندر پوشکین نوشته شده است. ما سعی کردیم تا این شعر سنتی کلاسیک را امروزی کنیم؛ امروزی به این معنا که با اضافه کردن یک داستان از روزگار فعلی، تماشاگر را با دنیایی نمادین مواجه کنیم. «عقاب» نمایشی عروسکی برای بزرگ‌سالان با سه پرسوناژ است که اشعار آن بدون تغییر استفاده می‌شود.»

این هنرمند همچنین برگزاری روند جشنواره را بسیار عالی دانست و گفت: «جشنواره نظم و انضباط خوبی داشت و خوشبختانه با استقبال خوب تماشاگران همراه بود.»

او با اشاره به کیفیت آثار توضیح داد: «کیفیت آثار نسبتاً خوب بود اما شاید آن‌طور که انتظار داشتیم، نبود. البته مسائل زیادی همچون شرایط اجتماعی، تعلیق چندماهه زمان برگزاری جشنواره، هزینه تولید و... روی کیفیت آثار تأثیر می‌گذارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

کارگردان نمایش «عقاب» افزود: «ما برای داشتن آثار باکیفیت باید در طول سال به تولید نمایش‌های عروسکی توجه کنیم تا بتوانیم در جشنواره ثمره آن را ببینیم.»

او با اشاره به حضور و همراهی دبیر جشنواره در طول مدت‌زمان برگزاری رویداد توضیح داد: «حجازی‌فر به‌شدت در دوران جشنواره همراه گروه‌ها بود و با توجه به روند برگزاری اگر برای چندین سال متوالی با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی در این سمت باقی بماند، قطعاً اتفاقات خوبی برای این رویداد رقم خواهد زد.»

ما برای داشتن آثار باکیفیت باید در طول سال به تولید نمایش‌های عروسکی توجه کنیم تا بتوانیم در جشنواره ثمره آن را ببینیم

این هنرمند شیوه داوری این دوره را هم از نکات مثبت آن دانست و گفت: «به نظرم داوری‌های این دوره تمرین دموکراسی بود. البته تجربه ثابت کرده است که خرد جمعی در داوری تاکنون اتفاق خوبی رقم نزده است؛ باوجوداین، امیدوارم این بار شاهد نتیجه خوبی باشیم.»

آویژه در پایان گفت: «نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک جشنواره‌ای منظم، با ساختاری محترم و در حال رشد بود.»

مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک اوروز از ساعت 20 در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

نظرات کاربران