در حال بارگذاری ...
هنرمندان از ضرورت استمرار طرح پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر می‌گویند

همکاری شهرداری تهران با مدیران تئاتر کشور ضروری است

تنی چند از هنرمندان ضمن ابراز خشنودی از پاک‌سازی حریم مجموعه تئاتر شهر با اشاره به لزوم استمرار این طرح، از ایجاد حائل متناسب با کارکرد فرهنگی و هنری این بنا با هدف حفظ شأن و جایگاه فرهنگی آن گفتند و طراحی و برپایی پاتوقی فرهنگی در محوطه تئاتر شهر را یکی از راهکارهای موثر در این زمینه برشمردند.

به گزارش ایران تئاتر، حفظ حریم مجموعه تئاتر شهر یکی از مهم‌ترین درخواست سال‌های اخیر هنرمندان به‌ویژه فعالان عرصه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی بوده است. درخواستی که به‌تازگی با همراهی شهرداری منطقه 11 تهران و نیروی انتظامی و با حکم قضایی به اجابت رسیده است و در اولین گام پاک‌سازی محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر اجرایی شده است.

آنچه در مرحله بعدی این موضوع اهمیت دارد، استمرار طرح پاک‌سازی و تبدیل‌شدن محوطه بیرونی مجموعه به یک پاتوق فرهنگی-هنری است تا دیگر شاهد شرایط پیشین نباشیم.

همکاری شهرداری تهران با مدیران تئاتر کشور، عامل مؤثری برای دوام طرح پاک‌سازی است

وحید آقاپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به اهمیت استمرار روند پاک‌سازی محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر گفت: «اولین مؤلفه در ادامه مسیر همکاری شهرداری تهران با مدیران تئاتر کشور است. تنها در صورت همکاری مداوم شهرداری منطقه با اداره کل هنرهای نمایشی و مدیریت مجموعه تئاتر شهر می‌توانیم شاهد استمرار این طرح باشیم.»

او ادامه داد: «دادن اختیارات لازم در این زمینه به مدیران مجموعه تئاتر شهر و اداره کل هنرهای نمایشی بابت تصمیم‌گیری، دیگر اقدامی است که باید موردتوجه قرار بگیرد تا برای استمرار این اتفاق، نیروی اجرایی داشته باشند.»

آقاپور در ادامه سخنانش با بیان اینکه درنهایت ساختن حریم و حصار متناسب برای تضمین این موضوع راهکار مناسب‌تری است، گفت: «محوطه بیرونی این مجموعه نیازمند شکلی از حصارکشی است که امکان ورود هنرمندان و اهالی تئاتر و سایر علاقه‌مندان را بدون مشکل فراهم کند با شرایط نظارتی که دوباره مجموعه تئاتر شهر تبدیل به پاتوق دست‌فروشان نشود.»

                                                                     

این هنرمند افزود: «راه‌اندازی نمایش‌های میدانی و فعالیت‌هایی چون نقالی و دیگر نمایش‌های آیینی و سنتی می‌تواند باعث ایجاد جاذبه‌ای برای علاقه‌مندان به این مقوله باشد. اگر محوطه‌سازی انجام شود قطعاً برگزاری گالری، نمایشگاه و سایر فعالیت‌های هنری ایده‌های درخشانی هستند.»

اجرای نمایش‌های محیطی؛ زمینه‌ساز استمرار طرح پاک‌سازی

سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه 11 هم با تأکید بر اهمیت بنای مجموعه تئاتر شهر گفت: «مجموعه تئاتر شهر یک نماد فرهنگی است که علاقه خاص اصحاب هنر به آن بر کسی پوشیده نیست. این بنا برای ما نیز مورد توجه ویژه است و تمام تلاش‌مان را به کار گرفتیم تا معضلات و ناهنجاری‌های شهری را از این منطقه دور کنیم و خوشبختانه تا اینجا و در گام نخست، موفق هم شده‌ایم.»

او ادامه داد: «ما برای استمرار طرح پاک‌سازی و تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر نیازمند حمایت‌های معنوی مردم، رسانه‌ها و هنرمندان هستیم.»

                                                                    

شهردار منطقه 11 توضیح داد: «یکی از موارد کمک‌کننده به استمرار این قضیه همراهی و برنامه‌ریزی‌های اداره کل هنرهای نمایشی به‌منظور جایگزین شدن تئاترهای خیابانی و دیگر نمایش‌های محیطی در این فضاست تا این فضا کم‌کم به‌عنوان یک پاتوق فرهنگی شناخته شود.»

سیدمحمد موسوی در پایان گفت: «ساخت حریم در دست اقدام است، ولی باید با دوستان هنرمندمان نسبت به نوع و شکل پنل جداکننده به اتفاق‌نظر برسیم.»

داستان پاک‌سازی فقط بحث دست‌فروش‌ها نیست

هادی حجازی‌فر، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر با تأکید بر ساخت حریمی برای امنیت در محوطه بیرونی این مجموعه گفت: «داستان پاک‌سازی فقط بحث دست‌فروش‌ها نیست. بحث ما حریم و ایجاد فضایی امن است. اگر این فضا شلوغ شود، پای آسیب‌های اجتماعی دیگر مثل سرقت، مواد مخدر و... باز می‌شود که همه این‌ها دردسرساز است.»

او ادامه داد: «استمرار پاک‌سازی حریم تئاتر شهر علاوه بر پیگیری هنرمندان و مطالبه‌گری آن‌ها، مستلزم اختصاص فضایی برای دست‌فروشان است به‌گونه‌ای که پاخور داشته باشد و آنان بتوانند به کارشان ادامه بدهند. امیدوارم این معضل به‌گونه‌ای حل شود که هیچ‌کس از این موضوع آسیب نبیند.»

                                                                 

این هنرمند توضیح داد: «باید با یک طراحی شکیل، حفاظی برای مجموعه ساخته شود تا شأنیت فضای این بنای ارزشمند حفظ شود.»

هادی حجازی‌فر در پایان گفت: «قطعاً پس از تعیین حریم مجموعه می‌توان به برگزاری برنامه‌هایی به‌منظور فرهنگ‌سازی و ایجاد شغل برای هنرمندان توجه مؤثر و بیشتری داشت.»

نقش مؤثر اداره کل هنرهای نمایشی در ایجاد یک پاتوق فرهنگی در حریم تئاتر شهر

سهیلا جوادی، بازیگر و کارگردان تئاتر دیگر هنرمندی بود که با ابراز خشنودی از پاک‌سازی محیط بیرونی مجموعه تئاتر شهر گفت: «متأسفانه چند سالی بود که در محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر شاهد فضای فرهنگی و هنری نبودیم و خوشحالم که دوباره با پیگیری اداره کل هنرهای نمایشی و همت سازمان‌های مسئول، محوطه بیرونی تئاتر شهر، ویژگی و شأن فرهنگی و هنری خود را بازیافته و به شرایط پیشین خود برگشته است.»

او ادامه داد: «اما آنچه همیشه برای ما سؤال بود، دلایل تبدیل شدن این فضای فرهنگی به پاتوق دست‌فروشان و دیگر فعالیت‌های نامرتبط با فضا بوده است.»

جوادی افزود: «تعدادی از این دست‌فروشان واقعاً بابت امرارمعاش دچار مشکل هستند و وضعیت مالی خوبی ندارند. هنرمندان دغدغه این افراد را هم دارند و امیدوارند که شرایط خوبی برای آن‌ها نیز فراهم شود.»

این هنرمند با اشاره به لزوم تبدیل شدن فضای بیرونی مجموعه به یک پاتوق فرهنگی گفت: «قطعاً اداره کل هنرهای نمایشی در زمینه ایجاد فضای بیرونی مجموعه به یک پاتوق فرهنگی نقش به‌سزایی دارد. دغدغه ما این است که هنر در مسیر اقتصاد باشد و هنرمندان در هر رشته‌ای بتوانند هنر خود را عرضه کنند. در این مسیر قطعاً بحث مدیریت، مجوز و نحوه ارائه این پاتوق‌ها نیازمند برنامه‌های دقیق و مدون است.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران