در حال بارگذاری ...
مرشد محسن میرزاعلی مطرح کرد

هنرهای غربی، جایگاه هنر اصیل ایرانی را ندارند

مرشد محسن میرزاعلی، نقال باسابقه که در ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به عنوان نقال حضور دارد با بیان اینکه هنرمندان پای کار امام حسین (ع) هستند می‌گوید جایگاهی که هنر اصیل ایرانی دارد، هنرهای غربی ندارند.

به گزارش ایران تئاتر، ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی هم‌زمان با آغاز دهه اول ماه محرم از 28 تیر تا 6 مرداد 1402 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر ساعت 19 تا 21 میزبان عزاداران حسینی است.

در قالب همین برنامه، مرشد محسن میرزاعلی نقال باسابقه و کارگردان تئاتر شب گذشته (چهارشنبه 28 تیر) در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر به نقالی پرداخت.

محسن میرزاعلی درباره برگزاری نقالی و تعزیه در ایام ماه محرم گفت: «یکی از هنرهایی که در یونسکو ثبت جهانی شده است، نقالی، تعزیه و یا هنر روایت‌گری است. امسال اداره کل هنرهای نمایشی مانند سال‌های گذشته پای کار آمد و ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» را برای دهه اول ماه محرم آماده و با همکاری هنرمندان نمایش‌های آیینی و سنتی آن را اجرا کرد.»

ما باید قله‌های فرهنگ و هنر کشورمان ایران را فتح کنیم تا نمایش ایرانی را شکوفا کنیم

این هنرمند نقال افزود: «ما هنرمندان نیز پای کار امام حسین (ع) هستیم و برای معرفی و اشاعه این هنر و آیین همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا نسل جوان با هنر ایرانی و حماسه کربلا آشنا شود.»

میرزاعلی ادامه داد: «متاسفانه جوانان ما به هنرهای غربی گرایش پیدا کرده‌اند، نمی‌گویم هنر بد است اما مهم این است که ما اول هنر ایرانی خودمان را بشناسیم. جایگاهی که هنر اصیل ایرانی دارد، هنرهای غربی ندارند.»

او توضیح داد: «من حتی برای اجرای نقالی به خارج از ایران رفته‌ام و شاهد بوده‌ام تماشاگران خارجی به دلیل غنای هنر ایرانی-اسلامی، مات و مبهوت اجرای نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه می‌شوند.»

مرشد محسن میرزاعلی با اشاره به تأثیرگذاری گسترده و عمیق تعزیه در اجتماع ادامه داد: «تأثیر تعزیه در جامعه باعث می‌شود فرزندان ما از طریق زبان هنر با مصائب کربلا آشنا شوند و چه کلاس درسی بالاتر از زبان هنر است. نمونه آن نقالی و تعزیه است که تأثیر به‌سزایی برای پیشبرد اهداف مکتب انسان‌ساز شیعه بوده است.»

این نقال باسابقه همچنین گفت: «به کارگردانان خوب و جوان تئاتر ایران پیشنهاد می‌کنم، با نمایش‌های ایرانی که موضوعات‌شان را می‌توان با موضوع روز روی صحنه آورد، به میدان بیایند.»

او ادامه داد: «ما باید قله‌های فرهنگ و هنر کشورمان ایران را فتح کنیم تا نمایش ایرانی را شکوفا کنیم چون این نمایش‌ها و آیین‌ها سرشار از زندگی و آموزه‌های انسانی است.»

تماشاگران خارجی به دلیل غنای هنر ایرانی-اسلامی، مات و مبهوت اجرای نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه می‌شوند

محسن میرزاعلی در پایان صحبت‌های خود گفت: «امام حسین (ع) و خاندانش هیچ‌گاه برای ما تکراری یا خسته‌کننده نمی‌شوند. کار اگر دست اهل فن و کارشناس باشد بلکه مخاطب بیشتری هم جذب خواهد کرد، در بعضی اوقات توجهی به این مسئله مهم نمی‌شود و به‌خاطر هزینه‌ها و مسائل دیگر کارشناس و اهل فن را کنار می‌گذاریم و باعث رفتن به بیراهه و دوری از رسالت کار می‌شویم.»

ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه تئاتر شهر از 28 تیر تا 6 مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

در گفت‌وگو با سیدجواد طاهری مطرح شد

ادامه اجراها در تئاترشهر به شرط حضور تماشاگر

سیدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر با اشاره به اینکه تئاتر ﺑﺪون ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﺪارد، گفت در ﺳﺎل ﺟﺪﯾﺪ آﺛﺎری ﮐﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه‌اﻧﺪ اﮔﺮ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﻪ ﺳﺎﻟﻦ ﺑﯿﺎورﻧﺪ اﻣﮑﺎن اداﻣﻪ اﺟﺮا را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.

|

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

نظرات کاربران