در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با تعزیه‌خوان حاضر در رویداد «نوای عرشیان و مشق فرشیان»

محمدرضا معجونی: نقالی و منقبت‌‎خوانی ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد

محمدرضا معجونی بر این باور است که منقبت‌خوانی، پرده‌خوانی، نقالی و... مخصوص ما ایرانیان است که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد و در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی هم‌زمان با آغاز دهه اول ماه محرم از 28 تیرماه تا 6 مردادماه 1402 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر ساعت 19 تا 21 میزبان عزاداران حسینی است.

محمدرضا معجونی، نقال و پرده‌خوان پیشکسوت با پرده‌خوانی حر بن یزید ریاحی در این ویژه‌برنامه حضور دارد.

او با بیان اینکه تعزیه‌خوانی و منقبت‌خوانی از هنرهای اصیل ایرانی است، گفت: «از زمان روی کار آمدن حکومت آل‌بویه در ایران، رشد هنرهای آیینی و سنتی قدرت و سرعت زیادی گرفت. این هنر کم‌کم به محاق فراموشی می‌رفت که با روی کار آمدن صفویه، هنرمندان دوباره به احیای آن پرداختند و این هنر سینه‌به‌سینه به ما رسیده است.»

از زمان روی کار آمدن حکومت آل‌بویه در ایران، رشد هنرهای آیینی و سنتی قدرت و سرعت زیادی گرفت

او ادامه داد: «هدف ما زنده نگه‌داشتن و یادآوری مکتب امام حسین (ع) و حماسه حسینی است.»

این پرده‌خوان با بیان اینکه در پرده‌خوانی‌هایش همواره به رشادت و حماسه حسینی اشاره می‌کند، توضیح داد: «معصومیت امام تنها یک بخش از واقعه کربلاست اما رشادت و شجاعت اوست که باید برجسته شود. من همیشه سعی می‌کنم در تمام پرده‌خوانی‌ها، لحظاتی به حماسه‌خوانی نیز بپردازم و از اشعار باذل مشهدی در «حمله حیدری» یا اشعار محتشم کاشانی که به‌حق کار را تمام کرده است، استفاده کنم. عمان سامانی و باذل مشهدی به وجه رشادت و شجاعت و زیبایی کار امام می‌پردازند و محتشم کاشانی مظلومیت امام و اهل‌بیت او را ذکر می‌کند؛ که هر یک منابع خوبی برای اهل معنا هستند.»

این هنرمند افزود: «امام حسین از یک حج اصغر برای ملاقات با خداوند، راهی کربلا که همان حج اکبر است، می‌شود.»

معصومیت امام تنها یک بخش از واقعه کربلاست اما رشادت و شجاعت اوست که باید برجسته شود

او با اشاره به اینکه توجه به حقانیت، رشادت‌ها و اشاره به اصل وقایع زندگی ائمه اهمیت بیشتری دارد، گفت: «اگر ما با اشاره به اسناد و مدارکی که به دست‌مان رسیده است، به ذکر وقایع و حقایق مکتب امام حسین (ع) بپردازیم، قطعاً رسالت خود را انجام داده‌ایم.»

معجونی با تأکید بر لزوم توجه به نمایش‌های آیینی و سنتی توضیح داد: «تعزیه، منقبت‌خوانی، پرده‌خوانی، نقالی و... مخصوص ما ایرانیان است که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد و در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود.»

او افزود: «امیدوارم این هنرها از ویترینی بودن و تنها در زمان‌های خاص مورد توجه قرار گرفتن دربیایند. ما در طول سال مناسبت‌های شاد، ملی، مذهبی و فرهنگی زیادی داریم که می‌توان با این هنرها به آن‌ها پرداخت. درواقع کارکرد این هنرها صرفاً محدود به ایام محرم یا ماه رمضان نیست.»

نقالی هنر مادر است که از دل آن شمایل‌گردانی، پرده‌خوانی و دیگر هنرهای آیینی بیرون می‌آید

این هنرمند نقالی را هنر مادر معرفی کرد و گفت: «نقالی هنر مادر است که از دل آن شمایل‌گردانی، پرده‌خوانی و دیگر هنرهای آیینی بیرون می‌آید.»

معجونی ادامه داد: «خیلی از هنرمندان نقال و پرده‌خوان ما تنها از راه این هنر ارتزاق می‌کنند و ای‌کاش دوستان و مدیران تصمیم‌گیرنده به این موضوع توجه کنند که ما جوانی، عمر و سرمایه خود را صرف این هنر کردیم. محبت به هنرمندان این عرصه، محبت به هنر پرده‌خوانی و جماعتی است که دغدغه فرهنگ و هنر دارند.» 

او افزود: «در حال حاضر تعداد نقالان در کل کشور به 20 نفر نمی‌رسد. آنچه در طول سال‌ها مرشد ترابی‌ها، مرشد سعیدی‌ها و دیگران آموزش داده‌اند و سینه‌به‌سینه نقل شده است، در حال فراموشی است. ای‌کاش این هنر جزو مفاد درسی رشته‌های هنری در دانشگاه‌های مرتبط شود یا در طول سال با برگزاری ورکشاپ یا کارگاه‌های آموزشی به آن پرداخته شود.»

آنچه در طول سال‌ها مرشد ترابی‌ها، مرشد سعیدی‌ها و دیگران آموزش داده‌اند و سینه‌به‌سینه نقل شده است، در حال فراموشی است

این منقبت‌خوان پیشکسوت در پایان گفت: «خوشبختانه طی سال‌های اخیر هنرمندان عرصه‌های مختلف نمایش‌های آیینی و سنتی علاوه بر تجربه، به بخش آکادمیک و تحصیلات دانشگاهی در این زمینه نیز توجه زیادی دارند و این موضوع مایه خرسندی است؛ اما آنچه جای افسوس دارد بی‌توجهی به این هنر و هنرمندان آن است. ما بیمه و حقوق نداریم و تنها به عشق امام حسین (ع) کار می‌کنیم. البته که اگر مداحی جز این خانواده را می‌کردیم، روزگار بهتری می‌داشتیم؛ اما در هر شرایطی از سر سفره اباعبدالله کنار نخواهیم رفت.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم
گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم

محمدرضا معجونی، با اشاره به این‌که هنرمند پرده‌خوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آن‌چه از گذشته به ما رسیده است بی‌تفاوت باشیم و صرفا برای اجرای یک برنامه از هر روایت و حرف نادرستی استفاده کنیم.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

در گفت‌وگو با سیدجواد طاهری مطرح شد

ادامه اجراها در تئاترشهر به شرط حضور تماشاگر

سیدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر با اشاره به اینکه تئاتر ﺑﺪون ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﺪارد، گفت در ﺳﺎل ﺟﺪﯾﺪ آﺛﺎری ﮐﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه‌اﻧﺪ اﮔﺮ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﻪ ﺳﺎﻟﻦ ﺑﯿﺎورﻧﺪ اﻣﮑﺎن اداﻣﻪ اﺟﺮا را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.

|

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

آمار فروش هفتگی نمایش‌های تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج اعلام شد

آمار فروش هفتگی نمایش‌های تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج اعلام شد

آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای تالار چارسو و تریای قشقایی مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 27 بهمن ماه ۱۴۰۲ اعلام شد.

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران